موزه تاریخی زاهدان

موزه تاریخی زاهدان

حال که قصد سفر یا آشنایی با مکان های دیدنی شهر زیبا و تاریخی زاهدان را دارید، می‌توانید از موزه ای زیبایی که در این شهر بنا شده است و دارای قدمتی بسیار زیاد است اطلاعاتی کسب کنید. ما می خواهیم با ارائه مطالبی از  موزه ای در زاهدان شما را راهنمایی کنیم، پس همراه ما باشید.

موزه تاریخی زاهدان

معرفی موزه

اولین موزه در استان سیستان و بلوچستان موزه تاریخی زاهدان است، که در سال ۱۳۹۰ افتتاح گردید. در این موزه آثار مشکوفه کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را می‌توان مشاهده کرد. در این موزه به علت همکاری کم استان خراسان جنوبی آثار کمتری نسبت به استان های دیگر دیده می ‌شود. ساختار این موزه برگرفته از قلعه ای در شهر سوران در استان سیستان و بلوچستان است.

موزه تاریخی زاهدان دارای سه بخش: مردم شناسی، باستان شناسی، دیگر بخش های آن مانند کتابخانه است. با ما همراه باشید تا بخش های این موزه را به شما معرفی کنیم.

موزه تاریخی زاهدان

مردم شناسی

در این بخش به موضوعاتی مشتمل بر ادبیات شفاهی، مشاهیر، لباس، خوراک و… مردم استان های سیستان و کرمان و خراسان جنوبی می‌پردازد. در بخش همکف به بوم شناسی مردم سیستان و جنوب شرق ایران پرداخته شده است، که برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب است.

شهرهای تاریخی ایران

باستان شناسی

این بخش به اطلاعاتی مانند محوطه باستانی شهر سوخته، کوه خواجه، دهانه غلامان و… می‌پردازد. آثار به نمایش گذاشته شده در این بخش حاصل کاوش های باستان شناسان در محوطه باستانی شامل اشیا فلزی، گلی، سفالینه ها و کتب خطی می‌باشد.

کتابخانه که جز دیگر بخش های این موزه تاریخی محسوب می‌شود مشتمل بر کتاب های تخصصی با موضوعاتی همچون صنایع دستی، گردشگری و فرهنگی است، که تعداد ۵ هزار جلد کتاب و مدارک در برگیرنده کاملی از جمله عکس، اسلاید، فیلم و اقلام فرهنگی نگهداری می‌شود.

موزه تاریخی زاهدان

 

مسیر بازدید از موزه

مسیر بازدید از این موزه با طی کردن رمپ یا مسیری شیب‌دار آغاز می شود که در این قسمت هم آثار موجود را می‌توانید دیدن کنید و هم یک طبقه بالا بروید، بدون اینکه یک پله را طی کنید.

همچنین در قسمت رمپ و شیب بر روی دیواره‌های این مجموعه در یک طرف تابلوهای مربوط به معرفی آثار تاریخی استان سیستان و بلوچستان (تابلو های استان شناسی) قرار دارند و در طرف مقابل آن قسمت بوم شناسی یعنی تاکسیدرمی پوشش گیاهی و جانوری و آکواریومی از آبزیان آب شور استان در معرض نمایش قرار داده شده است .در بخش باستان شناسی موزه بزرگ زاهدان اطلاعاتی شامل مشخصات سایت و محوطه باستانی شهر سوخته، کوه خواجه، دهانه غلامان، اسپیدژ، جیرفت و سایر آثار باستانی و تاریخی منطقه جنوب شرق ایران جهت بازدید علاقمندان جمع آوری گردیده است.

اشیا موجود در موزه

. از جمله اشیاء به نمایش درآمده در این موزه که حاصل کاوش‌های باستان شناسی است شامل: سفالینه‌ها، اشیاء فلزی، گِلی، سنگی، شیشه‌ای، تابلوهای نفیس و کتب خطی و غیره می‌شود که برای بازدیدکنندگان به راستی که تماشایی است، چرا که در بخش باستان شناسی این موزه یافته‌های جالبی از شهر سوخته همچون چشم مصنوعی را می‌بینید که در موزه بزرگ زاهدان نگهداری می‌شود. این چشم مربوط به جسد زن مدفون شده در گورستان شهر سوخته است که از جنس قیر طبیعی و با نوعی چرب جانوری مخلوط شده است.

در روی این چشم مصنوعی، ریزترین مویرگ‌های داخل کره چشم توسط مفتول‌های طلایی به قطر کمتر از نیم میلی‌متر طراحی شده است که به دلیل شرایط سخت نگهداری و حساس بودن، باید در دمای مخصوص نگهداری شود، بنابراین امکان نمایش دائمی آن در ویترین نیست و شما تنها در نمایشگاه‌های موقت موزه بزرگ زاهدان ممکن است از این چشم مصنوعی دیدن کنید.

حال کوله بار سفرتان را ببندید و با تور سیستان و بلوچستان و شهر سوخته علاءالدین تراول همراه شوید تا ضمن بازدید از دیدنی های زاهدان لذت ببرید از سفر به جنوب شرق ایران. ما در علاءالدین تراول با پیشنهاد هتل استقلال زاهدان و هتل جهانگردی زاهدان بهترین‌ها را از آنِ شما خواهیم کرد.

منبع علاءالدین تراول
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها