موزه عمارت سالار سنندج

موزه عمارت سالار سنندج

شهر سنندج یک از شهر های مهم تاریخی ایران است و دارای آثار تاریخی زیادی است، که برای آشنایی با تاریخ ایران و فرهنگ مردم بسیار توصیه می‌شود. یکی از جاذبه های دیدنی سنندج موزه عمارت سالار بوده که گردشگران زیادی را به خود جذب ‌می‌کند. این موزه دارای آثار تاریخی غنی از این مرز و بوم است. در ادامه با ما همراه باشید تا با این موزه دیدنی آشنا شوید.

موزه عمارت سالار سنندج

آشنایی با عمارت آصف وزیری

معرفی موزه

این موزه در خیابان امام، کوچه حبیبی و در قسمت بیرونی عمارت ملا لطف الله شیخ الاسلام بنا شده است، و آثار تاریخی زیادی از استان و سایر استان های کشور که نمایش دهنده تاریخ غنی ایران است در این موزه قرار دارد. این عمارت به دستور ملا لطف الله شیخ الاسلام بنا شده، که پس از مرگ او به دو قسمت، تقسیم و به فروش رسید. مالک قسمت داخلی آن خانواده حبیبی، و مالک قسمت بیرونی آن عبدالحمید خان سنندجی ملقب به سالار سعید است. سالار سعید بخش خود را به اداره فرهنگ در سال ۱۱۳۶ واگذار کرد و این موزه پس از چندین سال، تا سال ۱۳۵۱ در دست اداره فرهنگ بود.

موزه عمارت سالار سنندج

این موزه در طی این سال ها برای دانشسرا، خانه پیشاهنگان و کتابخانه استفاده می‌شد. این موزه پس از مرمت توسط وزارت فرهنگ در سال ۱۳۵۴ با نام موزه سنندج افتتاح شد. بخش داخلی آن که مالک آن خانواده حبیبی بود، در سال ۱۳۷۱ به دست میراث فرهنگی استان سپرده شد. ساختمان این عمارت یکی از ساختمان های تاریخی استان است. قدمت این موزه به اواخر دوران حکومت قاجار باز می‌گردد، که سبک ساخت آن مانند معماری دوره قاجار است. در قسمت زیرزمین این عمارت حوضی بنا شده، و سقف آن به صورت گنبدی به شکلی زیبا طراحی شده است. مصالح این بنا از آجر و سنگ و چوب است

موزه عمارت سالار سنندج

اشیا موجود در موزه

اشیاء و ادوات باستانی کشف شده از کردستان، مربوط به دوره های مختلف تاریخی کشور از دوران پیش از تاریخ تا دوره سلسله قاجاریه، در بخش باستان شناسی این موزه نگه داری می شدند و علاقه مندان به تاریخ و تمدن کردستان می توانند برای بازدید از آن ها به عمارت سالار سعید مراجعه کنند. برخی از آثار باستانی این بخش هم مربوط به استان های مجاور کردستان هستند که بیشترشان از قاچاقچیان اشیای تاریخی باز پس گرفته شده اند.

در بخش مردم شناسی موزه سنندج که بعد از افتتاح “خانه کرد”، به آن جا منتقل شد، آثار فرهنگی مربوط به آداب و رسوم و فرهنگ مردم کردستان در معرض نمایش قرار داشتند که اکنون می توان آن ها در عمارت آصف وزیری یا همان خانه کرد مشاهده کرد. امروزه در موزه سنندج، خبری از ادوات و آثار مردم شناسی نیست و فقط آثار باستانی این استان در آن نگه داری می شود.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها