۱۰ کلیسای قدیمی در ایالات متحده آمریکا

زمانی که کاوشگران اروپایی‌ها در قرن پانزدهم به آمریکا رفتند، دین مسیحیت‌شان را هم با خودشان بردند. از آنجایی که دین و مذهب در آن زمان بسیار مهم بود، مستعمره‌نشین‌های اولیه نتوانستند برای مدت طولانی صبر کنند تا کلیساهای‌شان را بسازند و مردم بومی آنجا را به دین مسیحیت سوق دهند. تمام این کلیساها با بازساخت و نوسازی‌شان در این چند قرن اخیر هنوز وجود دارند. شگفتیش این‌جاست که بسیاری از این کلیساها هنوز برای عبادت فعال هستند و دیگر کلیساها هم به عنوان موزه در معرض عموم مردم قرار گرفته است. برای این مقاله تصمیم گرفتیم به کلیساهای اشاره کنیم که امروز در کشور ایالات متحده آمریکا قرار گرفته‌اند.

۱۰- عبادتگاه بومی قدیمی

سال ساخت: ۱۶۸۴

مکان: ماشپی، ماساچوست

فرقه: فرقه‌های مختلف مسیحی / بومی آمریکایی

وضعیت کنونی: درحال فعالیت

همانطور که از نام این کلیسا هویداست، عبادتگاه بومی قدیمی از قدیمی‌ترین کلیساهای آمریکا در شرق این کشور است و به گفته بسیاری از منابع، قبیله ماشپی وامپانوگ این کلیسا برای اولین بار در ماشپی ماساچوست در سال ۱۶۸۴ میلادی ساختند و مستعمره‌نشین‌های اروپایی آن‌ها را به دین مسیحیت سوق دادند.

بیشتر داستان‌هایی که درباره عبادتگاه بومی قدیمی گفته شده این است که از سال ۱۶۸۴ میلادی در سال ۱۷۱۷ میلادی به مکانی امروزی‌اش منتقل شده بود. هرچند، برخی از تاریخدانان محلی ادعا و باورند دارند که کلیسای حاضر همان ساختمان اصلی در سال ۱۶۸۴ نیست. از آنجا که کسی از این مطمئن نیست که این کلیسا، همان عبادتگاه بومی قدیمی اصلی است یا نیست، ماشپی وامپانوگ این کلیسا را به عنوان گنجینه قرار داده است. در سال ۲۰۰۹ بعد از بازسازی‌های گسترده، قبیله ماشپی وامپانوگ این کلیسا را برای استفاده بازگشایی کردند.

آیا می‌دانستید؟

زمانی که اعضای قبیله و وزیر آن‌ها به نام ویلیام آپس (Requot) با به دخالت‌های دولت ماساچوست در خودمختاری این منطقه و به اعتراض به مهاجران سفیدپوستی که از زمین‌های قبیله‌ای چوب می‌دزدند، شورشی به پا شد که عبادتگاه بومی قدیمی، مخل همان شورش مشهور است.

۹-  کلیسای سنت لوک

سال ساخت: حدود ۱۶۸۲ (در بعضی منابع گفته شده در سال ۱۶۳۲)

مکان: کلیسای بنز، ویرجینیا

فرقه: کلیسای انگلیکن، سپس به اسقف

وضعیت کنونی: به عنوان موزه درحال فعالیت است

قدیمی‌ترین کلیساها در آمریکا

کلیسای سنت لوک، یک کلیسای انگلیکن بود که در قرن هفدهم میلادی ساخته شد. بحث‌های درباره قدمت این کلیسا وجود دارد که در افسانه‌های محله آمده این کلیسا حدود سال ۱۶۳۲ میلادی ساخته شده، منتها تاریخدانان و باستان‌شناسان حوزه معماری ادعا می‌کنند که کلیسای ست لوک بیشتر از دهه ۱۶۸۰ میلادی ساخته شده است. بعلاوه، ادعا می‌شود که این کلیسا از قدیمی‌ترین ساختمان‌های کلیسایی باقی‌مانده در ویرجینیاست و وایت‌چپل سنت مری هم از قدیمی‌ترین بخش کلیسای جیمزتاون از سال ۱۶۳۹ است که تا به الان سالم مانده است.

صرف‌نظر از قدمت واقعی کلیسای سنت لوک، به شدت از ساختمان خارجی این کلیسا توجه شده است، منتها حضار دیگر نمی‌توانند در کلیسا حاضر شوند و درحال حاضر به عنوان موزه و مکان تاریخی ملی فعالیت می‌کند.

آیا می‌دانستید؟

کلیسای سنت لوک نمونه کمیابی است از چیزی که ما آن را به عنوان معماری از قرن هفدهم می‌شناسیم. معماری این کلیسای ترکیبی از جزئیات سبک رمانسک، گوتیک و ژاکوبین (مربوط به سلطنت جیمز اول و دوم) است.

۸- عبادتگاه هیون (سرپناه) سوم

سال ساخت: ۱۶۸۲

مکان: شهرستان تالبوت، مریلند

فرقه: کوئیکر (انجمن جنبش مذهبی دوستان) / جنبش مذهبی کوئیکر

وضعیت کنونی: در حال فعالیت

قدیمی‌ترین کلیساها در آمریکا

عبادتگاه هیون (سرپناه) سوم، قدیمی‌ترین و یکی از بازمانده‌هایی از کلیساهای کوئیکر یا جنبش مذهبی کوئیکر است که اعضای مذهبی آن را ترجیح می‌دهند. چند گروه در دهه ۱۶۶۰ میلادی در شهرستان تالبوت وجود دارد و تا سال ۱۶۹۱ هم اعضای این کلیسا متوجه شدند که به عبادتگاه دائمی نیاز دارند. سال‌ها بعد سه جریب زمین خریداری شد و ساخت عبادتگاه هیون (سرپناه) سوم  در این زمین طی سه سال طول کشید.

در سال ۱۶۸۴، اولین جلسه در عبادتگاه هیون (سرپناه) سوم برگزار شد و تا به امروز هم ادامه دارد. جورج فاکس، موسس انجمن جنبش مذهبی دوستان (کوئیکر) چند کتاب به گردهمایی دوستان فرستاد تا در نهایت عبادتگاه هیون (سرپناه) سوم و اولین کتابخانه عمومی هم در شهرستان تالبوت ساخته شد.

آیا می‌دانستید؟

اعضای عبادتگاه هیون (سرپناه) سوم از سال ۱۶۷۶ (قبل از اینکه این کلیسا ساخته شود) فعالیت‌های کاری این کلیسا را نگه داشته‌اند و طبق ارزش تاریخی‌اش، این اسناد در تالار رکوردها در آناپولیس، مریلند نگهداری می‌شود.

۷- کلیسای کشتی قدیمی

سال ساخت: ۱۶۸۱

مکان: هینگهام، ماساچوست

فرقه: پیوریتن – در حال حاضر یونیتار جهانی

وضعیت کنونی: درحال فعالیت

قدیمی‌ترین کلیساها در آمریکا

مستعمره‌نشین‌های هینگهام انگلیسی برای اولین بار کلیسای کشتی قدیمی را در ابتدا در سال ۱۶۸۱ به عنوان کلیسای پیوریتن ساختند. از آنجاکه هیچ‌کس از این مطمئن نیست، اما براساس وب‌سایت رسمی کلیسای کشتی قدیمی، به خاطر ساختار منحصربه‌فرد سقف کلیسا که به بدنه کشتی شبیه است، عنوان آن کشتی قدیمی را روی این کلیسا گذاشتند.

گالری‌های جانبی و اولین نیمکت‌های باکسی در میانه دهه ۱۷۰۰ به کلیسای اولد شیپ اضافه شدند. بخش داخلی کلیسای کشتی قدیمی هم در حین دوره ویکتوریایی طبق سبک‌وسیاق زمانه خودش تغییر کرد، منتها این کلیسا در سال ۱۹۳۰ به وضعیت اصلی خودش برگشت. جامعه کلیسای کشتی قدیمی در سال ۲۰۱۴ میلادی برای حفظ ساختار تاریخی این کلیسا، بازسازی‌های گسترده‌ای روی این کلیسای قدیمی انجام دادند. کلیسای اولد شیپ امروزه به یک جامعه جهانی یونیتاری خدمت می‌کند.

آیا می‌دانستید؟

اجداد رئیس جمهور آبراهام لینکلن در بین مهاجران اولیه هینگهام بودند و خانواده لینکلن هم برای سال‌ها در کلیسای اولد شیپ عبادت می‌کردند. اعضای خانواده لینکلن همچنین در قبرستان اولد شیپ دفن شدند.

۶- وایت‌چپل سنت مری

سال ساخت: حدود ۱۶۶۹

مکان: لنکستر، ویرجینیا

فرقه: اسقف

وضعیت کنونی: درحال فعالیت

قدیمی‌ترین کلیساها در آمریکا

وایت‌چپل سنت مری چیزی در سال ۱۶۶۹ ساخته شد و کار ساختش تا سال ۱۶۷۵ به پایان رسید. اگرچه ساختمان دائمی کلیسا تا سال ۱۶۶۹ ساخته نشده بود، مستعمره‌نشین‌های ویرجینیا از سال ۱۶۵۷ در آنجا وجود داشتند. طبق سوابق وایت‌چپل سنت مری، جیمز جونز معمار این کلیسا و پدربزرگ رئیس جمهور جیمز مونرو بود.

همانطور که به جمعیت در کلیسا اضافه می‌شد، ساختمان وایت‌چپل سنت مری هم بزرگ‌تر شد و اعضای خانواده بال، گالری در انتهای جنوبی به وایت‌چپل سنت مری اضافه کردند. مری بال واشینگتن، مادر جورج واشنگتن بود. وایت‌چپل سنت مری در ابتدا یک کلیسای آنگلیکن (کلیسای انگلیسی) بود و بعد از اینکه تمام کلیساهای آنگلیکن در سراسر آمریکا بسته شدند، این کلیسا بیشتر از ۳۰ سال فعال نبود. وایت‌چپل سنت مری در سال ۱۸۳۲ دوباره بازسازی شد و درحال حاضر به عنوان یک کلیسای اسقفی درحال خدمت‌رسانی است.

آیا می‌دانستید؟

اگرچه وایت‌چپل سنت مری برای ۳۰ سال متروکه باقی مانده بود، اما از بیشتر مصنوعات مهم این کلیسا نگهداری شده و امروز هم درمعرض نمایش گذاشته می‌شود. جام نقره‌ای از قرن هفتدهم، احکام دهگانه حضرت موسی یا همان ده فرمان از قرن هجدهم و حوض غسل تمعید از قرن هجدهم از مصنوعات این کلیسا هستند.

۵- کلیسای قدیمی ترینیتی

سال ساخت: حدود ۱۶۷۱

مکان: چرچ کریک، مریلند

فرقه: اسقفی

وضعیت کنونی: درحال فعالیت

کلیسای قدیمی ترینیتی در چرچ کرک، مریلند در سال ۱۶۷۱ میلادی ساخته شد و از قدیمی‌ترین کلیساهای اسقفی در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. خدمت‌رسانی هنوز در کلیسای قدیمی ترینیتی به طور منظم انجام می‌شود و این باور وجود دارد که این طولانی‌ترین جامعه اسقفی در ایالات متحده آمریکاست. کلیسای اولیه در اصل به عنوان یک جامعه کوچک از مهاجران انگلیسی خدمت می‌کرد. این کلیسا در سال ۱۸۵۳ به معماری سبک‌وسیاق گوتیک در آن زمان تغییر کرد.

این کلیسا همچنین در آن زمان به کلیسای قدیمی ترینیتی تغییر نام داد. چند بار هم نزدیک بود این کلیسا به نابودی کشیده شود، منتها به خاطر افراد معدودی از این جامعه که می‌خواستند این کلیسا را حفظ کنند، کلیسای قدیمی ترینیتی باقی ماند. خانواده گاربیش این کلیسا را از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۰ به سبک استعماری اولیه‌اش بازسازی کردند.

آیا می‌دانستید؟

این کلیسا با ۳۶ فوت (۱۱.۶ متر) طول و ۲۰ فوت (۶.۱ متر) عرض در مقایسه با دیگر کلیساهای این مقاله، کوچک‌تر است.

۴- کلیسای جیمزتاون

سال ساخت: ۱۶۹۳

مکان: جیمزتاون، ویرجینیا

فرقه: آنگلیکن

وضعیت کنونی: به عنوان موزه درحال فعالیت است

کلیسای جیمزتاون تا سال ۱۶۰۷ تاریخ جالب و طولانی دارد. طولانی بودن تاریخ این کلیسا حداکثر تا زمانی است که کلونی‌های انگلیسی اولین زیستگاه دائمی خودشان به نام جیمزتاون را تاسیس کردند. این کلونی‌ها کلیسای جیمزتاون را در قلعه خودشان ساختند، منتها یک سال بعد به آتش کشیده شد. دو کلیسای چوبی دیگر هم ساختند تا اینکه این مستعمره‌نشین‌ها تصمیم گرفتند یک ساختمان دائمی از آجر بسازند.

با اینکه کلیسای چهارم جیمزتاون محکم‌تر بود، اما در حین شورش بیکن در سال ۱۶۷۶ دوباره آتش گرفت. هرچند برج ناقوس آن باقی و دست‌نخورده مانده بود و بعد از همکاری انجمن حفظ آثار باستانی ویرجینیا (APVA)، بعد از به دست آوردن مالکیت مستحکم شد. یک کلیسای یادبو هم در سال ۱۹۰۶ در کنار برج ناقوس کلیسای سال ۱۹۳۹ ساخته شد و امروز بازدیدکنندگان می‌توانند از آن بازدید کنند.

آیا می‌دانستید؟

شالوده قلوه‌سنگ از کلیسای سال ۱۶۱۷ و شالوده آجری از کلیسای سال ۱۶۳۹ امروز در کلیسای جیمزتاون در معرض نمایش قرار گرفته است.

۳- کلیسای سن استوان دل ری مشن

سال ساخت: ۱۶۲۹

مکان: آکوما پوئبلو، نیومکزیکو

فرقه: کاتولیگ رومی

وضعیت کنونی: به عنوان موزه درحال فعالیت است

قدیمی‌ترین کلیساها در آمریکا

راهب‌های فرانسیسکن که برای رساندن دین مسیحت به مردم بومی به آکوما پوئبلو آمدند، کلیسای سن استوان دل ری مشن را در سال ۱۶۲۹ ساختند. اسپانیایی‌ها در حین دهه ۱۶۰۰ میلادی هم مبلغانی تربیت کرد تا امپراتوری استعماری خود را در نیومکزیکو ایجاد کنند. بعد از یک دوره خشونت بین اسپانیایی‌ها و آکوما، پدر خوان رامیرز، کلیسای سن استوان دل ری مشن را تاسیس کرد.

اسپانیایی‌ها در چند دهه بعد از آن هم به شدت تلاش کردند تا مردم آکوما به مسیحت ایمان بیاورند. بعد از شورش پوئبلو در سال ۱۶۸۰ میلادی، آکوما کنترل پوئبلو را برای چند سال گرفتند، اما در نهایت در سال ۱۶۹۶ شکست خوردند. از جایی که کلیسای سن استوان دل ری مشن به طور مستقیم روی زمین‌های آکوما پوئبلو ماموریت داشتند، امروزه تنها به عنوان جاذبه گردشگری فعال است.

آیا می‌دانستید؟

بیشتر معماری کلیسای سن استوان دل ری مشن از آجرهای خشتی است که در بیشتر ساختارهای آکوما پوئبلو مشاهده می‌شود. هرچند، بخشی از سقف این کلیسا از الوارهای کوهستان‌های سن ماتئوست که بیش از ۳۰ مایل از آکوما پوئبلو فاصله دارد.

۲- سان میگل مشن

سال ساخت: ۱۶۱۰

مکان: سانتافه، نیومکزیکو

فرقه: کاتولیگ رومی

وضعیت کنونی: درحال فعالیت

قدیمی‌ترین کلیساها در آمریکا

سان میگل مشن یا کلیسای کوچک میگوئل سان در سانتافه، نیومکزیکو از قدیمی‌ترین کلیساها در قاره ایالات متحده است. از آنجایی که جدیدترین تاریخچه سندی کلیسای کوچک میگوئل سان تنها به سال ۱۶۲۸ میلادی برمی‌گردد، اما طبق تاریخچه شفاهی، ساخت این کلیسا از سال ۱۶۱۰ میلادی شروع شده بود.

به گفته تاریخدانان، بومیان تلکسکالان که در سال ۱۵۹۸ با یک گروه اسپانیایی‌ها به رهبری دون خوان از اوناته مکزیکو از مکزیک قدیم به نیومکزیکو آمدند، سان میگل مشن را ساختند. در تاریخچه ۴۰۰ ساله این کلیسای سان میگل مشن، بعد از اینکه در نبرهای جزئی و چندین شورش آسیب دید، برای چندین بار بازسازی و مرمت شد. بخشی از سان میگل مشن هنوز فعال و مابقی کلیسا در روزهای یکشنبه دایر است.

آیا می‌دانستید؟

کلیسای سان میگل مشن یک برج ناقوس سه‌گانه داشته، اما دو طبقه بالای آن در اواخر قرن نوزدهم در حین طوفان ویران شد.

۱-کلیسای جامع سن خوان باتیستا

سال ساخت: ۱۵۲۱ (ساخت ساختار کنونی در ۱۵۴۰)

مکان: سان خوان، پورتوریکو

فرقه: کاتولیگ رومی

وضعیت کنونی: درحال فعالیت

کلیسای جامع سن خوان باتیستا برای اولین بار در سال ۱۵۲۱ ساخته شد و از قدیمی‌ترین کلیساهای آمریکا محسوب می‌شود. بعد از اینکه اسپانیایی‌ها حدود سه دهه به دنیای جدید آمدند و پایتخت استعماری خود را در کارائیب در سان خوان، پورتوریکو ساختند، مسیحیت کاتولیک رومی‌شان را هم با خودشان آوردند و برای اولین بار بود که کلیسای چوبی‌شان را ساختند. هرچند، طوفان این کلیسا را به سرعت نابود کرد و کلیسای کاتولیک سنگی جای آن کلیسای چوبی را گرفت.

کاوشگر اسپانیایی‌ها خوان پونس که روابط نزدیکی با کلیسای جامع سن خوان باتیستا داشت و به دولت پورتوریکو خدمت می‌کرد، یکی از اولین افرادی بود که در این کلیسا دفن شد. او در همان سالی درگذشت که ساخت کلیسای جامع سن خوان باتیستا به پایان رسید. کلیسای کاتولیک امروزه به عنوان کلیسا و یک جذابه گردشگری برای عموم مردم دایر است.

آیا می‌دانستید؟

کلیسای جامع سن خوان باتیستا در واقع بعد از کلیسای کاتولیک جامع سانتا ماریا لا منور در سانتو دومنیکو در نزدیکی هیسپانیولاست، دومین کلیسای کاتولیک دائمی در دنیای جدید است. اما به خاطر اینکه کلیسای کاتولیک جامع سانتا ماریا لا منور بخشی از ایالات متحده آمریکا نیست در این فهرست آورده نشده است.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها