۹ سلاح قدیمی در دنیا

بعد از اینکه چینی‌ها باروت سیاه را در قرن نهم اختراع کردند، اولین سلاح‌های گرم در کشور چین به وجود آمد. اولین تصویر از یک سلاح به قرن دوازدهم و قدیمی‌ترین سلاح گرم موجود هم به حدود سال ۱۲۸۸ میلادی برمی‌گردد. قبل از اینکه سلاح‌های مشینی اختراع شوند، باید فیتیله را در سوراخ سلاح‌های گرم اولیه روشن می‌کردید. از آنجاکه امپراتوری‌ها از سلاح‌های گرم اولیه در جنگ‌هایشان استفاده می‌کردند، فناوری ای اسلحه‌ها به سرعت هرچه تمام‌تر پیشرفته‌تر می‌شد. از زمانی هم که سلاح‌ها به طور گسترده‌ای جمع‌آوری شدند، از تاریخچه و نمونه‌های اولیه آن‌ها اسنادی نگهداری می‌شود. در فهرست امروز از قدیمی‌ترین و بهترین سلاح‌های مختلف پرده‌برداری می‌کنیم.

۹- مسلسل گاتلینگ

سال اختراع: ۱۸۶۲

کشور مبدا: ایالات متحده آمریکا

مخترع: دکتر ریچارد جی. گاتلینگ

9 سلاح قدیمی دنیا

اسلحه گاتلینک، بهترین نمونه از سلاح‌های مسلسلی درنظر گرفته می‌شود که پیشروی سلاح‌های ماشینی مدرن امروزی بوده است. ریچارد گاتلینگ این سلاح را در سال ۱۸۶۱ طراحی و حق امتیاز انحصاری این سلاح را در سال بعدش دریافت کرد. سلاح گاتلینگ اولین بار در جنگ داخلی آمریکا استفاده شد. حتی فرماندهان اتحادیه دوازده مسلسل گاتلینگ خریدند و از آن‌ها در محاصره پترزبورگ در ویرجینیا استفاده کردند.

سلاح گاتلینگ بعد از جنگ داخلی آمریکا در جدال‌های بین‌المللی چون جنگ بوشین و جنگ آنگلیس-زولو استفاده شد. نیروهای آمریکایی همچنین از این سلاح در جنگ آمریکایی-اسپانیایی در نبر سن خوان هیل هم استفاده کردند. طراحی مسلسل گاتلینک امروزه روی چندین سلاح ماشینی چرخشی تاثیرگذار بوده است.

۸- کلت هفت‌تیر

سال اختراع: ۱۸۳۶

کشور مبدا: ایالات متحده آمریکا

مخترع: ساموئیل کولت

9 سلاح قدیمی دنیا

اگرچه سلاح‌های هفت تیر دستی برای قرن‌ها وجود داشتند، منتها اسلحه ساموئیل کلت از آن اولین هفت تیرهای موفق به حساب آمد. کولت اولین حق امتیاز مکانیزم هفت تیرش را در سال ۱۸۳۵ در بریتانیا و یک سال بعد در ایالات متحده آمریکا دریافت کرد. کلت در سال ۱۸۳۶ میلادی شرکت ساخت سلاح‌های پننت را در پاترسون، نیوجرسی تاسیس کرد و تا سال ۱۸۴۲ بعد از موفقیت‌های بگیر و نگیری، به ساخت سلاح‌هایش در این کارخانه ادامه داد.

در همان ابتدا که تا سال ۱۸۴۶ میلادی بین آمریکا و مکزیک جنگ بود، کلت نمی‌توانست قرارداد دولتی مطمئنی ببندد. کولت هم با کاپیتان ساموئیل اچ. واکر روی هفت تیرش کار کردند و ژنرال زاخاری تیلور هم ۱.۰۰۰ هفت‌تیر کلت در آن زمان سفارش داد. محبوبیت سلاح کولت بیشتر شد که امروز کارخانه اسلحه‌سازی کلت یکی از شناخته‌شده‌ترین کارخانه‌های اسلحه‌سازی در دنیا تبدیل شده است.

۷- اسلحه فتیله‌ای مدل ۱۷۷۷

سال اختراع: ۱۷۷۷

کشور مبدا: فرانسه

مخترع: اسلحه‌خانه شارلویل و دیگران

9 سلاح قدیمی دنیا

اسلحه فتیله‌ای مدل ۱۷۷۷ یکی از پرکابردترین سلاح‌ها در قاره اروپا بود که برای اولین بار در سال ۱۷۷۷ میلادی برای ارتش فرانسه تولید شد. از سربازان پیاده‌نظام آموزش‌دیده فرانسه انتظار می‌رفت که بتوانند در یک دقیقه با این سلاح سه رگبار شلیک کنند. بین سال ۱۷۷۷- ۱۸۲۶ حدود ۷ میلیون اسلحه فتیله‌ای مدل ۱۷۷۷ تولید شد که این رقم تا جنگ جهانی اول از آن بالاتر نرفت.

بعد از جنگ‌های انقلاب فرانسه در اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی، ناپلئون بناپارت می‌خواست تغییرات جزئی روی این سلاح‌ها صورت بگیرد که در پی آن، چخماق، سرنیزه و قنداق اسلحه فتیله‌ای مدل ۱۷۷۷ کوریج کمی اصلاح شد. در سال ۱۸۱۶ و سال ۱۸۲۲ میلادی هم با بهبودهای کمی مواجه شد.

۶- سلاح پاکل

سال اختراع: ۱۷۱۸

کشور مبدا: بریتانیا

مخترع: جیمز پاکل

9 سلاح قدیمی دنیا

سلاح پاکل، اولین اسلحه‌ای بود که به آن «مسلسل» می‌گفتند. منتها مکانیزم آن مانند مسلسل‌های امروزی نبود. جیمز پاکل حق امتیاز این سلاح را در سال ۱۷۱۸ میلادی دریافت کرد. اسله پاکل با یک چخماق تک‌لوله روی یک سه‌پایه قرار می‌گرفت و با یک سیلندر دستی دورانی تیراندازی می‌کرد. پاکل با اختراع این سلاح فکر می‌کرد این اسلحه در کشتی‌ها به عنوان یک اسلحه ضدسواری استفاده می‌شود.

پاکل هرگز سرمایه‌گذارهای زیادی جذب نکرد و حتی نمی‌توانست اسلحه‌هایش را به نیروهای مسلح بریتانیا بفروشد. دو نمونه اصلی از اسلحه پاکل در خانه بوتون (Boughton House) و کاخ بولیو به نمایش گذاشته می‌شود که جان مونتاگو، دوک منتاگو دوم، استاد ژنرال اروین در سال ۱۷۲۲ میلادی این سلاح‌ها را خریده بود.

۵- اسلحه چخماقی شاه لوئیس سیزدهم

سال اختراع: حدود ۱۶۲۰

کشور مبدا: فرانسه

مخترع: پپر لو بورژوا و مارین لو بورژوا

9 سلاح قدیمی دنیا

یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت در فناروی اسلحه، همین اختراع مکانیزم سلاح چخماقی بود. اولین اسلحه چخماقی واقعی در اوایل قرن هفدهم در فرانسه ساخته شد. این سلاح‌ها برای بیش از دو قرن بعد هم به طور گسترده‌ای استفاده می‌شد تا اینکه چخماق ضربی اختراع شد.

جدیدترین نمونه از تفنگ چخماقی فرانسه (تصویر بالایی) به شاه لوئیس سیزدهم، برادر پپر لو بورژوا، مارین متعلق است. او معمولا به عنوان مخترع مکانیزم سلاح چخماقی شناخته می‌شود. این اسلحه با مونوگرام تاجدار شاه لوئیس سیزدهم و انتهای طوماری‌شکل طراحی شده که یکی از طراحی‌های منحصربه‌فرد است. سلاح چخماقی شاه لوئیس سیزدهم درحال حاضر در خیابان پنجم مت در گالری ۳۷۵ به نمایش گذاشته می‌شود.

۴- هفت‌تیر گئورگ فون رایشواین

سال اختراع: ۱۵۹۷

کشور مبدا: نورمبورگ، آلمان

مخترع: هانس استوپلر

9 سلاح قدیمی دنیا

این سلاح به گئورگ فون رایشواین، افسر آلمانی در اواسط قرن هفدهم متعلق است که به عنوان قدیمی‌ترین هفت‌تیر موجود در دنیا درنظر گرفته می‌شود. نقش‌هایی که روی این اسلحه نشسته، گواهی مستندی است که هانس استوپلر، سلاح‌ساز آلمانی در سال ۱۵۹۷ میلادی این هفت‌تیر را ساخت. این اسلحه برای یک مقام عالی با تزئینات برنجی، استخوانی و صدف مروارید طراحی شده است. هفت‌تیر هفت‌تیر گئورگ فون رایشواین برعکس هفت‌تیرهای مدرن امروزی، جای تیرها به طور دستی می‌چرخید.

گئورگ فون رایشواین آخرین صاحب این اسلحه بود و در زمانی که در سال ۱۶۳۶ میلادی به فرمانده نیروهای قلعه برگنهوس در نروژ منصوب شد، این اسلحه را خرید. این هفت‌تیر درحال حاضر در اتاق نگهداری موزه مردمی مایهاوگن در لیلهامر نروژ نگهداری می‌شود. در سال ۲۰۱۴ میلادی هم به مناسبت دویستمین سالگرد قانون اساسی نروژ این سلاح به طور مختصر به نمایش گذاشته شد.

۳- تانگاشیما

سال اختراع: حدود ۱۵۴۳

کشور مبدا: ژاپن

مخترع: یایتا – کرد تانگاشیما توکیتاکا این سلاح را برای اولین بار سفارش داد

9 سلاح قدیمی دنیا

تانگاشیما از سلاح‌های فیتیله‌ای در ژاپن بود که سربازان پیاده و سامورایی‌ها از آن استفاده می‌کردند. پرتغالی‌ها در سال ۱۵۴۳ برای اولین بار این سلاح فتیله‌ای را به ژاپنی‌ها معرفی کردند.

ماجراجویان پرتغالی در حین طوفان در جزیره تانگاشیما، مجبور شدند به این جزیره پناه ببرند. تانگاشیما توکیتاکا، رئیس جزیره دو سلاح فیتیله‌ای از پرتغالی‌ها خرید و از شمشیرسازش خواست تا مکانیزم این سلاح‌ها را کپی کند. هرچند، آن شمشیرساز با مشکلاتی روبه‌رو شد و تا زمانی که پرتغالی‌ها اسلحه‌ساز به ژاپن بفرستند، آن مشکلات برای ژاپنی‌ها حل نشده بود. بیش از ۳۰۰.۰۰۰ سلاح تانگاشیما در یک دهه بعد در ژاپن ساخته شد که ماهیت سلاح‌های ژاپنی را متحول کرد.

۲- تپانچه امپراتور چارلز پنجم

سال اختراع: حدود ۱۵۴۰ – ۱۵۴۵

کشور مبدا: مونیخ، آلمان

مخترع: پیتر پک

9 سلاح قدیمی دنیا

همانطور که فناوری اسلحه‌ها پیشروی می‌کرد، مکانیزم‌های متفاوتی ساخته می‌شدند. اگرچه اسلحه‌های فتیله‌ای از سلاح‌های قنداق‌چرخشی قدیمی‌تر هستند، اما چند نمونه از آن‌ها هنوز باقی مانده‌اند که بسیاری از قنداق‌چرخشی در اوایل دهه ۱۵۰۰ هنوز وجود داشتند. سلاح‌های قنداق‌چرخشی، اولین اسلحه‌های گرم خوداشتعالی بودند که با یک دست می‌توانستند با آن به خوبی شلیک کنند.

تپانچه قنداق‌چرخشی دولول برای شاه چارلز پنجم (در تصویر بالایی) ساخته طراحی شده بود که یکی از اولین تپانچه‌های به جا مانده در زمان ۱۵۴۰ – ۱۵۴۵ میلادی است. پیتر پک آلمانی که ساعت‌های خوبی طراحی کرده بود، این سلاح را هم ساخت. از ویژگی‌های این سلاح این‌جاست که دو چخماق تفنگ یک مکانیزم تیراندازی را با یکدیکر متصل کرده که هر دولول می‌توانند به طور جداگانه‌ای شلیک کنند. این تفنگ با نشانه‌های شخصی چارلز پنجم، عقاب دوسر و ستون هرکول با شعاری به زبان لاتین (PLVS VLTRA) به معنای «جلوتر» تزئین شده است.

۱-توپ دستی هیلونگ‌جیانگ

سال اختراع: حدود ۱۲۸۸

کشور مبدا: بانلاچنگزی، استان هیلونگ‌جیانگ، چین

مخترع: نامشخص

9 سلاح قدیمی دنیا

این باور وجود دارد که توپ دستی هیلونگ‌جیانگ، قدیمی‌ترین اسحله موجود در دنیاست. با اینکه این توپ دستی دقیقا نمی‌تواند یک اسلحه باشد، اما یکی از اولین اسلحه‌های گرمی است که تا به امروز ساخته شده و پیشروی سلاح‌های مدرن امروزی محسوب می‌شود. این توپ دستی خاص در حین اکتشاف سال ۱۹۷۰ در دره یسسش در چین کشف شد.

محققان فکر می‌کنند این توپ دستی در بین سال‌های ۱۲۸۷ – ۱۲۸۸ در نبردها استفاده شده بود. گزارشی از این دوره زمانی در تاریخ یوآن می‌گوید که فرماندهی به نام لی تینگ گروهی از سربازان مسلح با توپ‌های دستی را به عنوان بخشی از کمپین‌های ضدشورش برای سلسله یوآن رهبری می‌کرد. این توپ دستی امروزه در موزه استان هیلونگ‌جیانگ در هاربین چین به نمایش گذاشته می‌شود.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمد

ممنون از اطلاعات فوق العادتون

رضا قویمی
امتیاز :
     

جالب بود دستمریزاد