شهرهای تاریخی ایران

کشورمان به دلیل قدمت چندهزار ساله ی خود دارای آثار باستانی فراوانی است که برخی از آنها عمری طویل دارند. برخی دیگر از شهرهای تاریخی ایران در سازمان جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده اند.

شهرهای تاریخی ایران

شهرهای تاریخی ایران اغلب شهرهای تجاری یا مهمی بوده اند که شامل فرهنگ و آثار باستانی غنی هستند. برخی از این شهرها اکنون داخل خاک ایران قرار ندارند ولی از آثار ایران باستان هستند.

اسامی ۸ شهر تاریخی ایران

۱.      ارگ قدیم بم

۲.      صد دروازه

۳.      تخت جمشید

۴.      شوش

۵.      قلعه اژدها پیکر

۶.      شهرسوخته

۷.      هگمتانه

۸.      هفشجان

ارگ قدیم بم

سازه خشتی ارگ بم از سده ی ۵ قبل از میلاد مسیح در جاده ابریشم بنا گشته و تا قرن ۱۹ میلادی استفاده میشده است.شهرهای تاریخی ایران

صد دروازه

نام یونانی آن هکاتومپیلوس است که در خراسان واقع گردیده و قدمت آن به ۲ سده پیش از میلادمسیح میرسد.

تخت جمشید

نام های دیگر آن در دوره های مختلف پارسه، پرسه‌پولیس، صدستون، هزارستون، چهل منار بوده است. ساخت بنای تخت جمشید از ۵۱۸ سال پیش از میلاد آغاز گردیده است.

شوش

از قدیمی ترین محل های سکونت جهان است که پیشینه آن به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد بر میگردد. گردشگران معمولا از طریق اهواز به شوش می روند. فاصله این شهر تا اهواز ۱۲۰ کیلومتر است که آن را حداکثر در دو ساعت می توان پیمود. در ترمینال اهواز واقع در سه راهی خرمشهر، اتوبوس و مینی بوس حتی تاکسی برای عزیمت به سمت شوش مهیا است. البته اگر با خودروی شخصی یا خودروی کرایه ای به شوش بروید و صبح زود از اهواز حرکت کنید، امکان تماشای دیدنی های این شهر طی یک روز و بازگشت به اهواز در غروب همان روز وجود دارد.

قلعه اژدها پیکر

قلعه ای که نام آن از استحکام زیاد دیواره های آن گرفته شده است. درون آن چاهی از سنگ بنا شده که طبق افسانه ها درون آن گنجی از طلا وجود داشته که یک مار از آن محافظت میکرده است. به دوره ی ساسانیان برمیگردد و تاریخ دقیقی از آن در دسترس نیست.

شهرسوخته

در ۵۰۰۰ سال پیش در ساحل رودخانه ی هیرمند بنا گردیده است.

شهر سوخته نام بقایای دولت‌شهری باستانی در ایران است که در ۱۲۰ کیلومتری جنوب زابل و در حاشیهٔ جاده زابل-زاهدان در استان سیستان و بلوچستان (شرق ایران) واقع شده‌است. شهر مزبور در روی آبرفت‌های مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و زمانی در ساحل آن رودخانه بنا شده بود. دورهٔ بنای این شهر بزرگ با دوره برنز و تمدن جیرفت همزمان است.شهرهای تاریخی ایران

در سی و هشتمین اجلاس یونسکو در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴ مطابق با ۱ تیر ۱۳۹۳ شهر سوخته به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.

هگمتانه

نام های آن در دوره های مختلف به همتان و همدان تغییر کرده و معنای لغوی آن جای گردآمدگان است. یکی از نخستین شهرهای جهان است که تاکنون نیز برقرار است. ساخت این شهر تاریخی ایرانی به ۷۰۸ سال پیش از میلادمسیح برمیگردد.

هفشجان

این شهر تاریخی در استان کنونی چهارمحال و بختیاری بنا شده و از هزاره هفتم قبل از میلاد حضرت مسیح بر روی کوهپایه برپا شده است.

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
الف - م
امتیاز :
     

مهمترین کتاب چاپ شده در مورد ۲۱ شهر دوران هخامنشیان و اشکانیان و ساسانیان به نام ایرانشهر توسط ( نشر پازینه) به قیمت ۴۰ هزار تومان منتشر شده است . میتوان گفت اولین و تنها کتاب در خصوص شهرسازی در دوران ایران باستان کشورمان میباشد .

حسنخانی
امتیاز :
     

باسلام من یک قمی هستم و می دانم تاریخ و تمدن خیلی از فواید را دارد و میخواهم بگویم که قم غیر از اینکه شهری بسیار مذهبی و دوستدار اهل بیت است شهری بسیار قدیمی است اما مردم ایران حتی خود قمی ها این شهر را بدون جاذبه طبیعی و تاریخی می دانند بلکه مکان هایی مانند تپه درویش قلی که در مرکز قم قرار دارد تاریخ این شهر را به ۷۰۰۰سال پیش میکشد. حتی اثاری کشف شده که به ۱۰تا۱۲هزار سال کشیده می‌شود.گنبد نمکی قم که اگر گمان کنم در بخش خلجستان قرار گرفته است دارای شواهدی است که… مطالعه بیشتر »