معرفی مساجد معروف در هند

معرفی مساجد معروف در هند

در کشور هند افرادی با مذهب‌های مختلف زندگی میکنند ، که دین اسلام از شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین دین در بین ادیان این کشور می‌باشد. مسلمانان هند مانند قشر ایرانی برای عبادت‌ خداوند به مساجدی که در هند واقع شده است می‌روند، مساجد سازه‌هایی هستند که از معماری و طرح و نقش خاصی الگو میگیرند. زیبایی‌های مساجد معروف در هند کاملا برای افراد با ادیان مختلف قابل تحسین می‌باشد و در ادامه این مقاله با یکی از این مساجد نیز آشنا می‌شوید، پس با ما همراه باشید.

مسجد حاج علی

این مسجد علاوه بر عبادتگاه، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر بمبئی محسوب می‌شود که از مساجد معروف در هند و این کشور نیزشناخته می‌شود و معماری بی‌همتای این مسجد، آن‌ را به مسجدی امن و با سکوتی زیبا تبدیل نمونده است. این مسجد روزانه میزبان تعداد بسیاری از عبادت‌کنندگان از سراسر این شهر و کشور ‌می‌باشد و همچنین این مکان، آرامگاه پیر‌حاجی‌علی‌شاه‌بخاری می‌باشد و در جزیره‌ای کوچک در دریای عرب نیز واقع شده است که دیواره‌ها و سقف این مسجد از سنگ‌های مرمر سفید رنگ تراشیده ساخته شده است که توانایی مقاومت در برابر امواج دریای عرب را نیز دارد.

مساجد معروف در هنداین مسجدی که جز مساجد معروف در هند می‌باشد، نه‌تنها میزبان مسلمانان بلکه میزبان  افراد غیر‌مسلمان هم نیز می‌باشد و افراد غیر‌مسلمان نیز می‌توانند به این مسجد وارد شوند. داستانی که در افسانه‌های قدیم آمده شده است این است که، یک قدیس صوفی  برای گسترش یافتن دین اسلام به این مسجد وارد شده است.

مسجدی در دهلی

مسجد جاما یکی از مساجد معروف در هند و قدیمی‌ترین و با قدمت‌ترین مسجد این شهر محسوب می‌شود که اکثر مسلمانان این شهر نیز می‌توانند به این مسجد، که مسجد جامع شهر دهلی به‌شمار می‌رود مراجعه کنند.
از زمان قدیم تا امروز هیچ اقدامی مبنا بر ترمیم بنای این‌ مسجد نیز صورت نگرفته‌ است و این مسجد حاوی سه دروازه و چهار مناره به ارتفاع چهار متر نیز است و همچنین معماری زیبا و دلنشین این مسجد از سبک و معماری اسلامی الگو گرفته است.

مساجد معروف در هند

معرفی زیارتگاه حضرت بال

این بنای زیبا واقع در سواحل دریاچه دال و یکی از مقدس ترین حرم مسلمان در کشمیر است. حضرت بال، به معنی “جای احترام” تعبیر شده است. گنبد سفید رنگ این مسجد زیبا در قلب منطقه ی اصلی دانشگاه سرینگر قرار دارد. این بنا تنها مسجد موجود در سرینگر است که دارای یک گنبد اسلامی می باشد. مابقی مساجد این محل، از سقف های بتکده مانند تشکیل شده اند. از بالای این گنبد، تمامی مکان های اطراف اعم از دریاچه و کوه های بلند قابل مشاهده است.
در دسامبر سال ۱۹۶۳، تظاهرات سنگینی توسط هزاران نفر از مردم سرینگر برگزار شد.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها