پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه ، مرکز گردشگری مناسب برای پایتخت نشینان

یکی از قدیمی ترین مراکز تفریحی با طبیعتی زیبا و که همه روزه میزبان گردشگران و طبیعت گردانان بسیاری می‌باشد، پارک جمشیدیه تهران است. برای گذراندن یک روز فوق العاده و لذت بخش به همراه خانواده پیشنهاد می‌کنیم به این پارک زیبا سری بزنید تا روح و روانتان تازه شود. پس ما را در این مقاله همراهی کنید تا این پارک قدیمی را بیشتر بشناسیم.

پارک جمشیدیه یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های شمال تهران است که در فصل پاییز زیبایی خاصی دارد. بوستان جمشیدیه یا پارک سنگی جمشیدیه در انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران) واقع شده است. به علت اینکه این پارک در نزدیکی کوه‌های شمال تهران قرار دارد همیشه یکی از اولین نقاط پایتخت است که بارش‌‌ برف و باران در آن شروع می‌شود. این پارک معماری متفاوتی با سایر پارک‌های تهران دارد و در آن یک آبشار مصنوعی و یک حوض زیبا و تعدادی المان هنری تجسمی قرار دارد. با بالا رفتن از پله‌های پشت آبشار به طبقات بالایی پارک می‌رسید و از آن‌جا نمایی زیبا از شهر تهران را خواهید دید. پس با این مقاله گردشگری از تاریخ ما همراه شوید.

عکس  پارک جمشیدیه تهران %d9%be%d8%a7%d8%b1%da%a9-%d8%ac%d9%85%d8%b4%db%8c%d8%af%db%8c%d9%87 Tarikhema.org
پارک جمشیدیه تهران

این بوستان مصفا که در منطقه یک و ناحیه ۴ تهران و در بخشی از اراضی باغ‌های دولو ساخته شده است، روزگاری متعلق به خاندان دولو بود که در دوره قاجار می‌زیستند.

تاریخچه پارک جمشیدیه

بوستانی که امروزه به آن «پارک جمشیدیه» می‌گویند، در واقع متعلق به فردی به نام جمشید دولو قاجار بوده است. املاک زیادی در تهران به نام طایفه دولو از مشهورترین خانواده‌های وابسته به قاجار، سند خورده بود، در شناسنامه تاریخی پارک جمشیدیه هم نام جمشید دولو قاجار به عنوان مالک زمین این بوستان ثبت شده است، مالکی که ملک ۶۹ هزار مترمربعی خود را به فرح پهلوی بخشید.

پارک جمشیدیه تهران
پارک جمشیدیه تهران

در ابتدا قرار بود که بنای یک سرای سالمندان در آن طرح‌ریزی شود؛ اما این تصمیم هرگز به اجرا در نیامد و به سود احداث پارک عمومی و استفاده همگانی از صحنه کنار رفت و سال ۱۳۵۶ این منطقه شمایل یک پارک عمومی را پیدا کرد و به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهّم پایتخت تبدیل شد.

معماری و امکانات پارک جمشیدیه

این پارک جنگلی دارای آب و هوایی فوق العاده است و انبوه درخت ها و گیاهان زیبا تصویری کم یابی را از یک پارک را جلوه گر می کند. میتوان گفت بوستان جمشیدیه تنها پارکی است که جنگل و کوه و رودخانه و آبشار را یکجا دارد و فضایی رویایی دارد و مکان مناسبی را برای ورزش کردن و قدم زدن و کوهنوردی فراهم آورده است. با بازدید از بوستان جنگلی جمشیدیه یک روز فراموش نشدنی خواهید داشت.

عکس  امکانات پارک جمشیدیه %d9%be%d8%a7%d8%b1%da%a9-%d8%ac%d9%85%d8%b4%db%8c%d8%af%db%8c%d9%87 Tarikhema.org
امکانات پارک جمشیدیه

بوستان جمشیدیه به علت قدمت آن چندین بار بازسازی و زیبا سازی شده و نیز یک بار به وسعت آن بخش بسیاری افزوده شده است که نام این بخش جدید فردوسی گذاشته شده است تا نام این شاعر عزیز و زحمت کش کشور زنده نگه داشته بشود. این بخش از پارک جمشیدیه به بوستان سنگی فردوسی یا موزه سنگی فردوسی نیز معروف است.

از امکانات این بوستان می‌توان به آمفی تئاتر، رستوران، آب‌نما، مبلمان پارک (نیمکت، سطل زباله، آبخوری، پایه چراغ)؛ فضای سبز (گیاهان پوششی، جنگلکاری، رز و درختچه، گل و گل‌کاری) نام برد. از دیگر امکانات رفاهی این پارک سرویس‌های بهداشتی و روشنایی در شب با به‌کارگیری از ۱۷۵ تیر روشنایی است.

دیدنی های پارک جمشیدیه:

دریاچه، آبشار و آبنماهای سنگی

در ابتدای ورود به پارک جمشیدیه ، نخستین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند، گذرگاه های سنگ فرش شده هستند که می توانید بر روی آن ها قدم بزنید و گوشه گوشه ی پارک را از نظر بگذرانید. درختان سر به فلک کشیده در دو سوی این گذرگاه ها منظره ای رویایی و مسیری چشم نواز را پیش رویتان قرار می دهند و شما را با خود به دنیایی دیگر می برند.

 آبشار و آبنماهای سنگی
آبشار و آبنماهای سنگی

یکی از دیدنی های پارک جمشیدیه، رقص آب در جای جای آن است که در محل دریاچه به اوج خود می رسد. جریان و رقص آب در این پارک طراوت خاصی به آن بخشیده و تصویری از باغ های ایرانی را در ذهن تداعی می کند. در مجاورت آبشار و دریاچه نیمکت هایی وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید و برای ساعت ها به این جلوه روح نواز آب خیره شده و از رقص ماهی ها در آب نیز لذت ببرید. اردک ها و مرغابی ها نیز سر و صدای خودشان را دارند و در میان دریاچه چرخ می زنند. حضور این پرندگان نیز زیبایی و لطافت این مکان را دوچندان می کند.

پرندگان و گیاهان مختلف

فضای سبز جمشیدیه که از زیبایی های آن به شمار می رود، جلوه خاصی به پارک داده است. در این فضای سبز درختان و گیاهانی همچون اقاقیا، نارون، چنار، زبان گنجشک، افرای سیاه، بیدمجنون، سرو، بلوط، زردآلو، سیب، گلابی و گیلاس را خواهید دید که هر یک زیبایی خاص خودشان را دارند.

اردک های زیبا در پارک جمشیدیه
اردک های زیبا در پارک جمشیدیه

در جمشیدیه می توانید بیش از ۶۰ گونه پرنده را ببینید که در فضای این بوستان به این سو و آن سو می روند و صدایشان از هر جایی به گوش می رسد. می توانید ساعت ها به تماشای این مخلوقات زیبا بپردازید و یا به کنار دریاچه بروید و رقص آنها را در آب ببینید.

حیوانات و تندیس های سنگی

یکی از دیدنی های جالب توجه جمشیدیه، تخته سنگ‌هایی هستند که تغییر شکل داده شده اند و هیبت حیوانات مختلف را در ذهن تداعی می کنند. کافیست کمی از قدرت رویاپردازی خود بهره بگیرید تا غرق تماشای این حیوانات سنگی شوید. این باغ وحش سنگی به حدی جذاب است که گردشگران رنج پیمودن ۶۰۰ پله را برای تماشای این حیوانات، به جان می خرند و از گردش خود لذت می برند. در این میان، به جز حیوانات، تندیس های دیگری هم دیده می شوند که مفاهیم طبیعی، فرهنگی و عرفانی دارند و با شکل و شمایل خاص خود قوه تخیل شما را به کار می اندازند.

تخته سنگ‌های تغییر شکل داده شده
تخته سنگ‌های تغییر شکل داده شده

بوستان فردوسی

بوستان جمشیدیه تا به امروز ۲ بار مورد بازسازی قرار گرفته تا زیبایی هایش حفظ شوند و مردم به راحتی بتوانند از امکانات آن استفاده کنند. یکی از این بازسازی ها در سال های ۱۳۷۵ و ۱۳۷۴ صورت گرفت که طی آن حدود ۱۶‌ هکتار دیگر به جمشیدیه اضافه شد؛ اما نام تازه ای به آن دادند  که به پاس ۳۰ سال رنج شاعر ایران در سرایش شاهنامه، با نام فردوسی مزین گردید. بیش از ۶۳۱۷ متر مربع از این پارک به گلکاری اختصاص یافت و آمیزش دو عنصر سنگ و گیاه، جلوه ای متفاوت به آن داده است.

بوستان فردوسی
بوستان فردوسی

نمایشگاه های فصلی

در برخی ایام سال می توانید شاهد برپایی نمایشگاه های هنری مختلف در جمشیدیه باشید. به عنوان مثال ممکن است در این پارک با هنرمندان صنایع دستی مواجه شوید که گرد هم آمده اند و حاصل هنر خود را عرضه می دارند. وجود این نمایشگاه ها در فضای خاص پارک، علاقه مندان بسیاری را راهی جمشیدیه می کند تا لحظات خوبی را در آن بگذرانند.

مسیر دسترسی

پارک جمشیدیه در انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار واقع شده است.

طبیعت فوق العاده در روزهای پاییزی
طبیعت فوق العاده در روزهای پاییزی

برای رسیدن به پارک جمشیدیه باید اول خود را به میدان تجریش برسانید. برای این کار می‌توانید در ایستگاه مترو تجریش در خط یک مترو از ایستگاه خارج شوید یا با بی‌آر‌تی‌های مسیر میدان راه‌آهن – تجریش و تاکسی‌هایی که از سراسر شهر به میدان تجریش می‌روند استفاده کنید. از میدان تجریش هم می‌توانید با تاکسی‌هایی که از سمت میدان قدس به پارک جمشیدیه می‌روند به پارک برسید. همچنین در خیابان نیاوران می‌توانید از خیابان فیضیه و امیدوار به پارک جمشیدیه برسید.

۱- پارک جمشیدیه با مترو و تاکسی

با خط ۱ مترو (قرمز رنگ) به ایستگاهی پایانی یعنی ایستگاه تجریش بروید و جلوی شهرداری منطقه ۱ که اول خیابان نیاوران است, برای پارک جمشیدیه تاکسی بگیرید. هزینه‌ی تاکسی تا پارک جمشیدیه تقریبا ۲ هزار تومان می باشد.

۲- پارک جمشیدیه با بی آر تی BRT

با استفاده از اتوبوس های بی آر تی راه آهن – تجریش, در ایتگاه پایانی یعنی تجریش پیاده شوید و همان مسیری که در مترو بیان شد را ادامه دهید.

۳- پارک‌جمشیدیه با خودرو شخصی

خیابان نیاوران را به سمت میدان نیاوران پی بگیرید. تقریبا هفتصد متر مانده به میدان نیاوران (قبل از شهر کتاب) خیابانی با نام فیضیه به سمت شمال و دل کوه می رود و تابلویی سر آن قرار دارد که به سمت پارک جمشیدیه است. همین خیابان را تقریبا یک و نیم کیلومتر مستقیم بالا بروید تا به بوستان جمشیدیه برسید. پارک یا بوستان جمشیدیه در سمت چپ خیابان قرار دارد.

ویدئوی معرفی پارک جمشیدیه

منابع

۱ – پارک جمشیدیه کجاست؟ – کجارو

۲ – پارک جمشیدیه، زیباترین بوستان سنگی تهران – کجارو

۳ – پارک جمشیدیه تهران – کارناوال

۴ – پارک جمشیدیه تهران – تریپ یار

۵ – پارک جمشیدیه کجاست؟ – بانی تور

۶ – بوستان جمشیدیه – ویکی پدیا

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها