معرفی آبشار دودوزن خرمکش

آبشار دودوزن خرمکش در سرزمین شگفتی‌ها ، گیلان

معرفی

بار سفر می‌بندیم و برای گذراندن اوقات خوش و دلپذیر و برای آرام جسم و روح به استان سرسبز و زیبای گیلان می‌رویم و سری به آبشار دودوزن خرمکش می‌زنیم. این آبشار یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان گیلان است که میزبان تعداد کثیری از مسافران و طبیعت گردان داخل و خارج کشور هستند. برای اینکه این آبشار بی‌نظیر را بیشتر بشناسید  در این مقاله، تاریخ ما را  همراهی کنید.

آبشار دودوزن در فاصله ی ۲۴ کیلومتری از شهرستان شفت و منطقه ی خرم کش شفت قرار گرفته است. این آبشار درون یک جنگل واقع شده و یکی از زیباترین آبشارهای گیلان محسوب می شود. منطقه ی آبشار دودوزن در ناحیه کوهستانی سیاهمزکی است و دارای پوشش جنگلی انبوه، چشمه های آب، رودخانه پر آب و خروشان و همچنین آب و هوای خنک و فوق العاده را شامل می شود. مسیر این روستا بسیار آباد و پر رونق است و مغازه های زیادی جهت خریدهای روزانه وجود دارد. چندین رستوران محلی و همینطور قهوه خانه نیز وجود دارد که اگر خواستید در کنار این آبشار بمانید از لحاظ تامین خورد و خوراک مورد نظرتان همه چیز محیا است. در ایام تعطیل و آخر هفته این منطقه پر از مسافر است.

 آبشار دودوزن خرمکش
آبشار دودوزن خرمکش

آبشار دودوزن کجاست؟

در خصوص قدمت این آبشار بر اساس تحقیقات زمین شناسان عنوان می شود که آبشار دودوزن چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قدمت دارد.

در طول مسیر رسیدن به آبشار صدای جوش و خروش رودخانه ای که از آبشار سرچشمه می گیرد، با نوایی آهنگین تا پایان راه شما را همراهی می کند. تابلوی آبشار مارا به گذر از مسیری سنگ فرش  و پله ای دعوت می کند. پایین رفتن از پله ها نشان از ورود به اعماق دره ای دارد که آبشار را در خود جای داده است. بعد از پشت سر گذاشتن قسمتی از مسیر سنگ فرش شده در ۱۰۰ متری آبشار قرار می گیریم و اینجا جایی است که اولین و زیباترین تصویر از آن را می توانیم ببینیم.

آبشار طبیعی و زیبا
آبشار طبیعی و زیبا

نام آبشار دودوَزَن از جلوه آن در روزهای بارانی مه آلود حکایت دارد. در زمان بارش باران به دلیل افزایش میزان آبِ آبشار، شدت جوش و خروش آن بیشتر و در اثر شدت برخورد با آب حوضچه مقداری از آب نیز به سمت بالا پرتاب می شود. مه نیز به این طبیعت اضافه شده و گویی دودی سفید، کل آبشار را در بر می گیرد به طوری که حوضچه پای آن دیده نمی شود.

در راه برگشت از آبشار دودوزن در سمت راست خود و در نزدیکی راه، آبشاری را می بینیم که بسیار زیباست و سیاه کش درّه، نام دارد. این آبشار، از آبشار دودوزن، کوچک تر و کوتاه تر است ولی پراکندگی آن بیشتر است.

همچنین در مسیر رسیدن به این آبشار زیبا روستاهای بسیاری مانند احمدسر گراب، شالماء، سفید نرگس و سیاه نرگس وجود داشته که خانه های ساده و با صفای روستایی آنها به زیبایی و آرامش کسب شده آن می افزاید.

عکس Image result for ‫آبشار دودوزن خرمکش‬‎ %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%a2%d8%a8%d8%b4%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d9%88%d8%af%d9%88%d8%b2%d9%86-%d8%ae%d8%b1%d9%85%da%a9%d8%b4 Tarikhema.org

امکانات رفاهی

مسیر دسترسی تا نزدیکی آبشار آسفالت و مسیر پیاده روی تا پای آبشار سنگفرش است.

در کنار آبشار سرویس بهداشتی وجود دارد و همچنین قسمتی به عنوان نماز خانه در نظر گرفته شده است.

بوفه کوچکی برای خرید برخی خوراکی ها و آب معدنی وجود دارد.

کلبه ای کوچک با آلاچیق های اطرافش، غذاهای محلی محدودی را به مسافران عرضه می کند.

امکانات رفاهی آبشار دودوزن
امکانات رفاهی آبشار دودوزن

جاهای دیدنی اطراف آبشار دودوزن:

دریاچه سقالکسار

این دریاچه در فاصله در ۴۰ کیلومتری از آبشار دودوزن خرمکش قرار دارد.

دریاچه سقالکسار
دریاچه سقالکسار

قلعه رودخان

این مکان دیدنی در فاصله ی ۳۰ کیلومتری از آبشار دودوزن خرمکش قرار دارد.

قلعه رودخان، نام قلعه ای واقع در استان گیلان و در شهرستان زیبای فومن است.

منظره فوق العاده‌ی قلعه رودخان
منظره فوق العاده‌ی قلعه رودخان
قلعه رودخان
قلعه رودخان

روستای امامزاده ابراهیم

روستای امامزاده ابراهیم یکی از روستای بسیار زیبا در گیلان است، با قدم زدن در کوچه های روستا و تماشای مناظر این روستا علاوه بر اینکه روحتان را پالایش می کنید می توانید عکس های بی نظیری را تهیه کنید.بنابراین حتما یک دوربین عکاسی همراه خودتان داشته باشید. در کنار لذت بردن از آرامش و هوای عالی این روستا سری هم به جاذبه های این ییلاق زیبا بزنید. این روستا در فاصله ۴۶ کیلومتری آبشار دودوزن خرمکش قرار دارد.

روستای امامزاده ابراهیم
روستای امامزاده ابراهیم

خوشگذرانی در آبشار دودوزن:

آب تنی در دریاچه دودوزن

خیس شدن در آب یکی از تجربیاتی است که در نزدیکی آبشارها لحظاتی شاد را برای گردشگران می آفریند. پس نگران خیس شدن نباشید و تن به آب بزنید تا لحظات تان به یاد ماندنی تر شوند. رفتن به نزدیکی دیواره آبشار گرچه کمی خطرناک است اما لذت خاص خود را دارد. اگر کفش  و قدرت بدنی مناسب دارید رفتن به کنار دیواره آبشار را تجربه کنید. در محلی که آبشار به آن می ریزد حوضچه ای کوچک ایجاد شده که وسوسه شیرجه در آن را برای بعضی گردشگران ایجاد می کند. برخی دل به دریا می زنند و این کار را امتحان می کنند اما به دلیل خطراتی همچون عمق نامعلوم این حوضچه و وجود سنگ های تیز این کار توصیه نمی شود.

آب تنی
آب تنی

عبور از پل چوبی

یکی از قسمت های جالب توجه در محوطه آبشار وجود یک پل چوبی است که امکان عبور از عرض رودخانه را برای تان فراهم می کند. می توانید روی این پل بایستید و از تماشای آبشار از نمایی متفاوت لذت ببرید.

عبور از پل چوبی
عبور از پل چوبی

فرود از آبشار

برخی از افراد که به دنبال خلق هیجان هستند به آبشار دودوزن می آیند تا سقوط از آن را تجربه کنند. البته برای این کار باید تجربه لازم را داشته باشید و ابزار و وسایل مورد نیاز را همراه تان ببرید.

فرود از آبشار
فرود از آبشار

قدم زدن و لذت بردن از زیبایی های مناظر اطراف

زیبایی های آبشار دودوزن تنها به خود آبشار و مناظر اطراف آن ختم نشده و از همان ابتدا که وارد جاده منتهی به آن شده، با چشم انداز و مناظر چشم نوازی مواجه می شوید.

مسیر زیبای آبشار دودوزن
مسیر زیبای آبشار دودوزن

عکاسی

چشم انداز های اطراف آبشار و ترکیب آن با منظره سقوط آب، بهترین قاب را برای عکاسی و ثبت لحظات شیرین و خاطره انگیز فراهم کرده و می توان زیبا ترین عکس ها را با حضور در کنار این آبشار گرفت.

عکاسی از مناظر
عکاسی از مناظر

چه فصلی را برای سفر به آبشار دودوزن انتخاب کنیم

اگر می خواهید به این منطقه سفر کنید، بهترین زمانی که می توانید زیبایی های آن به طور کامل ببنید بهار و تابستان است. چرا که این منطقه به دلیل کوهستانی بودن همیشه آب و هوای خنک و تقریبا سردی را شامل می شود. البته در پاییز هم این منطقه زیبایی های خودش را دارد و تمام منطقه لباس رنگینی به تن خود می کند. اما در فصل زمستان یخ زدگی و پوشش سپید برف نیز در زمستان مهمان منطقه می شود و شرایط برای سفر کمی سخت می شود اگر اهل طبیعت گردی حرفه ای هستید زمستان را برای سفر خود انتخاب کنید در غیر اینصورت پیشنهاد نمی شود.

فصل مناسب سفر به آبشار دودوزن
فصل مناسب سفر به آبشار دودوزن

مسیر دسترسی

برای رسیدن به این آبشار زیبا باید از شفت ۲۴ کیلومتر خارج شده و مسیر جاده نصیر محله به سیاهمزکی و منطقه خرم کش را در پیش گرفت.

پس از رسیدن به روستای خرم کش از آن به فاصله ۱۵۰۰ متر دور شده و در انتهای جاده و در محلی که تابلوی آبشار نصب شده باید پیدا شده و مسیر سنگ فرش و پله ای پیش رو را ادامه داد.

پس از حدود ۱۰۰ متر پیاده روی کم کم آبشار و زیبایی های اطراف آن خود نمایی می کند.

طبیعت زیبای آبشار دودوزن خرمکش
طبیعت زیبای آبشار دودوزن خرمکش

ویدئوی معرفی آبشار دودوزن

منابع

۱ – آبشار دودوزن خرمکش، جلوه گر طبیعت گیلان – الی گشت

۲ – آبشار دودوزن خرمکش،  معجزه کمتر شناخته شده گیلان – اقامت

۳ – آبشار دودوزن خرمکش | دلبری طبیعت گیلان – کارناوال

۴ – آبشار دودوزن خرمکش – ایران آف لاین

۵ – آبشار دودوزن خرم کش – تریپ یار

 

 

 

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها