معرفی کوه عینالی و تله کابین تبریز

یکی از جاذبه های دیدنی با طبیعتی بکر و اعجاب انگیز که مسافران و گردشگران بسیاری چه از داخل و چه از خارج کشور مجذوب آن می‌شوند، کوه عینالی در تبریز می‌باشد. این منطقه ‌ی دیدنی مکان بسیار مناسبی برای رها شدن از این زندگی ماشینی و تفریح و خوشگذرانی شناخته شده است. پس اگر قصد سفر دارید به این منطقه دیدنی و جذاب سفر کنید. با ما در این مقاله همراه باشید.

همانطور که گفتیم کوه عینالی در تبریز یک منطقه تفریحی و کوه نوردی در این شهر به شمار می رود و با توجه به تله کابینی که در این منطقه در نظر گرفته شده سبب شده تا به منطقه تفریحی جذابی برای کسانی که در تبریز زندگی می کنند و همچنین کسانی که به این شهر سفر می کنند به شمار بیاید. بقعه عون بن علی در بالای این مجموعه قرار دارد و یکی از زیارتگاه های محبوب و مهم شهر تبریز است. این مکان برای عکاسان و کسانی که اهل سلفی گرفتن هستند، همانند یک بهشت محسوب می شود و از همه مهمتر جلوه گری دریاچه مصنوعی داغ گلی است که وقتی از بالای این کوه قرار بگیرید چشم اندازه بی نظیری را برایتان فراهم می آورد. نکته ی جالبی که درباره کوه عینالی در تبریز وجود دارد این است که هم برای کسانی که قصد تفریح دارند و هم برای آن هایی که می خواهند حرفه کوه نوردی کنند می تواند گزینه مناسبی باشد و همین خود دلیلی است که محبوب دل شده است.

کوه عینالی و تله کابین تبریز
کوه عینالی و تله کابین تبریز

عینالی مجموعه ای گسترده و وسیع از کوه ها، قله ها و دره هایی است که از همان ابتدا رنگ سرخ و برنده اش حال و هوایتان را عوض می کند.

رشته‌ کوه عینالی در گذشته عاری از هر گونه پوشش گیاهی بوده و خاک آن نیز از لایه‌ های گچ و ماسه ‌های رنگی تشکیل شده بود، ولی به تازگی، در راستای افزایش سرانه فضای سبز تبریز و تلطیف هوای شهر، طرح ویژه جنگل ‌کاری در محدوده عینالی اجرا شد.

کوهستان عینالی بر خلاف جنس خاک آن، دارای پوشش گیاهی جالب و متنوعی است.

کوه عینالی
کوه عینالی

دیدنی ها و خوشگذرانی  کوه عینالی:

بقعه عون بن علی

در بالاترین نقطه ای که در کوه عینالی وجود دارد، مطابق با آنچه از روایات وجود دارد دو تن از پسران حضرت علی به نام های عون بن علی و زیدبن علی در آن دفن شده اند، از همین رو این منطقه برای تبریزی ها بسیار محبوب و مورد احترام است.

بقعه عون بن علی
بقعه عون بن علی

بقعه عون بن علی تا قرن نهم هجری، آباد و محل زیارت و عبادت مردم بود؛ اما در زمان حمله عثمانیان به ایران و تبریز، تخریب و در زمان شاه عباس صفوی دوباره از نو ساخته شد. برخی می گویند که این بنا در قدیم آتشکده یا عبادتگاهی بوده است و بعدا این دو تن در این مکان دفن شده اند. زمانی که ژان پاتیست تاورنیه،‌ جهانگرد فرانسوی به دیدن این مکان آمد، بیان کرد که اینجا قبل از ورود اسلام کلیسای ارامنه بوده و بعد از ورود اسلام به ایران، کاربری آن به مسجد و زیارتگاه تغییر کرده است. همچنین در گذشته در این بقعه مراسم مذهبی نیز برگزار می شد. حافظ کربلایی نیز در سال های انتهایی قرن دهم هجری، از این مکان به عنوان محل کسب و کار (بافندگی) این دو برادر نام می برد.

بقعه عون بن علی
بقعه عون بن علی

البته با توجه به برخی پژوهش هایی که در محوطه آرامگاه صورت گرفته است، به نظر می رسد این دو فرد از فرزندان امام علی (ع) نیستند و به احتمال زیاد از دوستداران او بوده اند. مردم تبریز اما در هر حال به این مکان ارادت خاصی دارند، در هر بار کوهنوردی سری هم به این بقعه می زنند، سلامی می دهند و زیارتی می کنند.

برج یادمان شهدای گمنام

در کنار بقعه ی عون بن علی برجی برای زنده نگهداشتن یاد شهدای گمنام نیز ساخته شده است که ارتفاع آن به اندازه ای است که از قسمت های مختلف کوه قابل دیده است. نحوه ی ساخت این برج بر اساس سبک معماری آذری ها بوده و اشعاری از شاعر بزرگ ایران استاد شهریار بر روی آن نوشته شده است.

 برج یادمان شهدای گمنام
برج یادمان شهدای گمنام

تله کابین تبریز | تماشای شهر از فراز آسمان

طولانی ترین و پر شیب ترین تله کابین ایران، اینجا در مجموعه عینالی تبریز قرار دارد. فاز اول این تله کابین به بهره برداری رسیده است و دو فاز دیگر هنوز به اتمام نرسیده است. تله کابین تبریز رویاهای بزرگی در سر دارد و قرار است تبدیل به طولانی ترین تله کابین ایران شود. فاز اول این تله کابین شما را از دامنه های کوه تا بقعه عون بن علی بر فراز کوه می رساند.

تله کابین تبریز
تله کابین تبریز

تله کابین قرار است در فاز دوم به سد تازه تاسیس شهید مدنی و در فاز سوم به اوج قله کوه دند یا کوه گندم برسد. در فاز ابتدایی شما شش دکل را در طول مسیر می بینید. هر چه تله کابین به سمت بالا حرکت می کند نمای بیشتری از شهر در برابر چشمانتان هویدا می شود. دره های عمیق زیر پا در کنار نمای جذاب کوه و البته شهری که کم کم رخ می نماید لذت تله کابین سواری را چند برابر می کند.

در ایستگاه اول یک بوفه و کافی شاپ سر راهتان است که شما را به یکباره از هیاهوی دنیای پایین دست به سکوتی دلچسب رهنمون می کند. واحد نمازخانه هم در این ایستگاه احداث شده است.

کوهنوردی

سال ها قبل که هنوز خبری از یک مجموعه بزرگ تفریحی نبود عینالی به عنوان یک مسیر پیچ-درپیچ و مخلوطی از صخره ها، دره های عمیق و تپه ها مورد علاقه کوهنوردان و صخره نوردان بوده است. اگر به دنبال یک پیاده روی سبک هستید بهتر است مسیر آسفالت را پیش رو بگیرید اما اگر به دنبال هیجان و ماجراجویی هستید مسیرهای کوهنوردی بسیاری پیش روی شماست.

کوهنوردی
کوهنوردی

دریاچه‌ داغ‌ گولی

دریاچه‌ داغ‌گولی عینالی در فضایی به وسعت حدود ۲۰ هزارمترمربع با گنجایش ۵۴ هزارمترمکعب ذخیره آب همراه با پیاده‌راه و دیوارسنگی پیرامون آن بطول ۴۵۰ متر با هدف تجمیع منابع آبی، افزایش رطوبت محیط و ایجاد محلی آرام و دلنشین برای اوقات فراغت شهروندان عزیز و مهمانان گرامی به بهره‌برداری رسید.

Image result for ‫دریاچه‌ داغ‌ گولی‬‎

رودخانه آجی چای و چشمه های داخل تفرجگاه عینالی

عینالی پر از شگفتی است، در پیچ و خم صخره ها چشمه هایی جا خوش کرده اند که آب گوارایشان جان را جلا می دهد. مشهورترین چشمه عینالی ترلان بولاغی است که به گوارا بودن آبش شهره است. یک رودخانه که از سبلان عزم رسیدن به دریاچه ارومیه را دارد در مسیر خود از سراسر عینالی عبور می کند. رودخانه آجی چای در کنار چشمه های آب عینالی نبض آبی این منطقه اند.

چشمه های داخل تفرجگاه عینالی
چشمه های داخل تفرجگاه عینالی

از دیگر جاذبه ها در این مکان می‌توان به تندیس استاد شهریار، آبشار مصنوعی و پرورش شتر مرغ نیز اشاره نمود.

چه فصلی را برای سفر به کوه عینالی انتخاب کنیم

بهترین زمان سفر به کوه عینالی در تبریز با توجه به این که این شهر کلا شهری سرد و خشک به شمار می رود در فصل های پاییز و زمستان با توجه برودت هوا و بارش برف پیشنهاد نمی شود که بخواهید برای بازدید از این مجموعه تفریحی بروید. اما بهترین زمان برای بازدید از کوه عینالی در تبریز از ماه های اردیبهشت تا  اوایل مهر است که به دلیل مناسب بودن شرایط جوی سفر برای شما سهل تر و لذت بخش تر خواهد بود. اما لازم به ذکر است که در سالهای اخیر با توجه کاهشی که در میزان بارش برف و باران حتی در سردسیرترین مناطق کشور مشاهده کردیم انتظار برف چندانی نداشته باشید و اگر خواستید در پاییز و زمستان بروید به بازدید از کوه عینالی در تبریز تنها کافیست که از اخبارهواشناسی را بررسی کنید و بعد از آن آماده سفر شوید.

فصل مناسب برای سفر
فصل مناسب برای سفر

مسیر دسترسی به کوه عینالی تبریز

آدرس: ایران،‌ استان آذربایجان شرقی، تبریز، بزرگراه پاسداران،‌ کوه عینالی

اگر قصد گردش در تفرجگاه عینالی را دارید باید با ماشین شخصی یا تاکسی های دربست خود را به اینجا برسانید. در پای کوه پارکینگی برای تله کابین تبریز ایجاد شده است که می توانید برای پارک خودروهای شخصی از آن استفاده کنید.

 

ویدئوی سفر به کوه عینالی تبریز

 

منابع

۱ – کوه عینالی، تفرجگاهی هیجان انگیز برای تبریزی ها – الی گشت

۲ – تله‌کابین عون بن علی – ویکی پدیا

۳ – تله کابین تبریز، تجربه هیجان بر بلندای عینالی – ایران هتل

۴ – کوه عینالی و تله کابین تبریز – کارناوال

۵ – تفرجگاه کوهستانی عینالی – تبریز تریپ

۶ – تفرجگاه عینالی – تریپ یار

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها