دریاچه سقالکسار گیلان، پاک ترین دریاچه ایران

دریاچه سقالکسار، گیلان

معرفی

یکی دیگر از جاذبه های بسیار دیدنی و اعجاب انگیز در استان سرسبز گیلان که با طبیعت زیبایش چشمان میلیونها گردشگر و طبیعت گرد از نقاط مختلف کشور و جهان را به خود مجذوب کرده است، دریاچه سقالکسار است. آیا شمال را فقط با دریاچه خزر می‌شناسید؟ اگر تا به حال به شمال سفر کرده اید و فقط به دریای خزر رفته اید اینبار که قصد سفر به شمال کشور را دارید کمی مسیرتان را کج کنید و به مرکز گیلان  و به دریاچه سقالکسار بروید.

دریاچه سقالکسار گیلان
دریاچه سقالکسار گیلان

این نام را شاید کمتر شنیده باشید اما وقتی بدانید دریاچه ای زیبا با این نام در شمال کشور وجود دارد، ممکن است دوست داشته باشید یکی از همین روزها بار و بندیلتان را ببندید و راهی گیلان شوید تا از نزدیک تمیزترین و زیباترین دریاچه سدی ایران را ببینید.

دریاچه سد سقالکسار در روستایی به این نام در استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت قرار دارد. دقیق ترش را بخواهید می شود بین راه آقاسید شریف تا جیرده. این دریاچه که آب آن از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود یکی از دیدنی ترین نقاط گیلان است که به خاطر تمیزی اش معروف شده.

دریاچه سقالکسار گیلان
دریاچه سقالکسار گیلان

این سد خاکی که موجب تشکیل یک دریاچه زیبا شده در روستای سقالکسار قرار گرفته است. مساحت دریاچه ۱۵ هکتار است و ارتفاع آن نسبت به دریای خزر ۶۴ متر است. اطراف این دریاچه زیبا را جنگل های فراوان فرا گرفته است و درختان جنگل اطراف این دریاچه در فصول مختلف زیبایی دریاچه را چندین برابر می کند. آب دریاچه سد سقالکسار از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود. طول دریاچه در حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است.

متاسفانه امروزه تقریبا به هر منطقه ای از طبیعت که نگاه کنیم زباله های و تکه های پلاستیک را می بینیم که در میان طبیعت پراکنده شده اند و هر روز بر حجم آن ها افرزوده می شود. چه بسیار خانواده هایی که پس از لذت بردن از طبیعت زباله ها را همان جا رها می کنند و یا به راحتی آن ها را از پنجره خودرو به بیرون پرتاب می کنند. امیدواریم به زوری همه نگران آیندگان و فرزندانمان هم باشند و در حفظ طبیعت کوشا باشند. اما در این ضمینه مردم روستای سقالکسار می توانند الگویی باشند برای همگان چرا که آن ها به طبیعت و محل زندگی خود بسیار اهمیت می دهند.

عکس طبیعت زیبای دریاچه سقالکسار گیلان %d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%da%86%d9%87-%d8%b3%d9%82%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%b3%d8%a7%d8%b1-%da%af%db%8c%d9%84%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
طبیعت زیبای دریاچه سقالکسار گیلان

شورای اسلامی روستا تصمیم گرفت طرحی را اجرا کند که در آن در هنگام ورود به محوطه سد خاکی سقالکسار سه هزار تومان از گردشگران ورودی دریافت می ‌کنند و یک کیسه ‌زباله به آن‌ ها می ‌دهند تا زباله ‌های خود را در طبیعت رها نکنند و در کیسه بریزند، درصورتی ‌که کیسه‌ های زباله از سوی گردشگران به متصدی تحویل داده شود دو هزار تومان به آنان پس داده خواهد شد، این جایزه و مشوق مؤثر موجب شده است تا وجود زباله در طبیعت این روستا صفر باشد. همچنین سراسر اطراف سد حفاظت شده است و در صورت مشاهده زباله سریع به جمع آوری آن می پردازند.

واژه‌ سقالکسار به‌معنای محل آب خوردن پرندگان است. در گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا می‌آمدند و از چشمه‌ی موجود در آن آب می‌خوردند به همین خاطر این روستا سقالکسار نامیده شده است. مساحت این دریاچه ۱۵ هکتار است. از گذشته تا به امروز شغل اکثر مردم روستا زراعت برنج و پرورش ماهی گوشتی و قرمز بوده است.

دیدنی ها و خوشگذرانی در دریاچه سقالکسار:

پیمایش طبیعت بسیار زیبا

برای دیدن تمام زیبایی دریاچه باید دور تا دور آن را از نظر بگذرانید. اگر کنجکاو باشید و دل تان بخواهد جلوه های تازه ای را کشف کنید، یک پیاده روی لذت بخش را به دور دریاچه امتحان می کنید. در این پیاده روی با حیوانات اهلی روبه رو می شوید و می توانید شاهد چرای آنها باشید. اگر تابستان و کم آبی باشد، در قسمتی از دریاچه تنه های بیرون زده از آب را خواهید دید و منظره جالبی پیش روی تان قرار می گیرد.

عکس دشت و دریاچه چشم انداز در کنار هم %d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%da%86%d9%87-%d8%b3%d9%82%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%b3%d8%a7%d8%b1-%da%af%db%8c%d9%84%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
دشت و دریاچه چشم انداز در کنار هم

قایق سواری

به دریاچه سقالکسار که رفتید، حتماً قایق‌سواری را تجربه کنید. یک قایق‌سواری آرام در آب‌های لطیف این دریاچه فرصت مغتنمی است تا در دل این دریاچه نمایی متفاوت از سرسبزی جنگل را ببینید. اگر آسمان بهاری با شما یار باشد و قطرات ریز و آرام اشک بار همراهی‌تان کند، لذت بی‌نظیری از طبیعت شمالی را تجربه خواهید کرد.

قایق سواری در دریاچه سقالکسار گیلان
قایق سواری در دریاچه سقالکسار گیلان

گشت و گذار و عکاسی از مناظر بی‌نظیر

در حوالی دریاچه مکان های مناسبی برای برپایی یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه وجود دارد. می توانید محلی را در سایه سار درختان برگزینید و بساط پیک نیک را برپا سازید. البته برخی هم ترجیح می دهند در کنار دریاچه باشند و از دیدن آن لذت ببرند؛ پس بهترین جا را در حوالی دریاچه انتخاب می کنند.

سقالکسار جایی است که لنز دوربین‌‌تان را حسابی مشغول می‌کند و ذوق عکاسی را در وجودتان زنده می‌کند. پس برای ثبت لحظه‌های خوش تفریح در جذابیت‌های این دریاچه خودتان را آماده کنید.

عکس طبیعت چشم نواز دریاچه سقالکسار گیلان %d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%da%86%d9%87-%d8%b3%d9%82%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%b3%d8%a7%d8%b1-%da%af%db%8c%d9%84%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
طبیعت چشم نواز دریاچه سقالکسار گیلان

خانه‌ی عجیب میان دریاچه

در کنار همه‌ی این زیبایی‌ها، جذابیتی وسط دریاچه سقالکسار جا خوش کرده که خود به‌تنهایی سهم بزرگی در جاذبه‌ی گردشگری این منطقه دارد. کلبه‌ی قرمز مرموزی در این دریاچه وجود دارد که تا نیمه‌هایش را آب گرفته و شیروانی قرمزش وسط دریاچه، نگاه گردشگران را به خود جذب می‌کند. این کلبه‌ی قرمز هنوز معما مانده و داستان‌های متفاوت و جالبی درباره‌‌ی آن وجود دارد. بعضی از اهالی معتقدند این شیروانی قسمتی از کلبه‌ای است که آب بیش از نیمی از آن را بلعیده و به اعتقاد عده‌ای این خانه قایقی با شمایل کلبه است که در دل دریاچه سقالکسار به مسیر خود پایان داده است.

خانه ای میان آب در دریاچه سقالکسار گیلان
خانه ای میان آب در دریاچه سقالکسار گیلان

شنا و صید ماهی ممنوع است!

شاید بر روی شنا و ماهیگیری به عنوان یکی از تفریحات دریاچه سقالکسار حساب باز کنید؛ اما باید بگوییم که در این مکان نمی توانید به این فعالیت ها مشغول شوید. اگر به دنبال انجام این تفریحات هستید، بهتر است مقصد دیگری را برگزینید.

 

زمان مناسب برای سفر به سقالکسار گیلان 

سقالکسار با رخت تمام فصل‌ها زیباست و می‌شود چهار نمای جذاب را در چهار فصل با آن تجربه کرد. در بهار به بهانه‌ی نو شدن زمین، پر از جوانه‌های شاداب می‌شود و به‌خاطر باران‌های گریز پا و لطیف این فصل، دریاچه سقالکسار تصویر دل‌انگیز خواهد داشت. تابستان مثل سایر مناطق شمالی هوای مرطوب و گرمی دارد، اما باز هم بدون گردشگر نخواهد بود. اگر زیباترین رخ سقالکسار را خواهان هستید، باید پاییز هزار رنگش را تماشا کنید و مست باران‌های دلفریبش شوید. اما شاید جادویی‌ترین و درعین‌حال عجیب‌ترین نمای دریاچه، لحظه‌ی سفیدپوش شدنش در فصل زمستان باشد که معمولاً به خاطر هوای سرد، کم‌تر گردشگر به خود می‌بیند.

عکس طبیعت چشم نواز دریاچه سقالکسار گیلان %d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%da%86%d9%87-%d8%b3%d9%82%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%b3%d8%a7%d8%b1-%da%af%db%8c%d9%84%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
طبیعت چشم نواز دریاچه سقالکسار گیلان

مسیر دسترسی به سقالکسار گیلان 

دسترسی به این روستا از طریق ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای توریستی سقالکسار امکانپذیر است. همچنین از جاده قزوین به رشت، بعد از پلیس راه، تقاطع روگذر به سمت فومن، آقاسید شریف (که موزه میراث روستایی در این مسیر واقع شده است) از دیگر مسیرهای دسترسی است.

ویدئوی معرفی سقالکسار گیلان 

منابع

  • تمیزترین تفرجگاه گیلان را ببینید – بیتوته
  • دریاچه سقالکسار کجاست؟ – هایپرشیا
  • سد خاکی سقالکسار، پاک ترین نقطه در استان گیلان – الی گشت
  • دریاچه سقالکسار – گردشنما
  • دریاچه سقالکسار ، لذتی به رنگ سبز گیلان – سفرزون
  • دریاچه سقالکسار گیلان | پاک ترین دریاچه ایران – کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها