حقایق خواندنی درباره ایران و ایرانیان باستان

با اینکه محبوب ترین فرهنگ متعلق به یونانی ها به ویژه اسپارتان ها بوده، ولی تاریخ ثابت کرده که ایرانیان باستان هم شاهکارهای فرهنگی زیادی داشتند. با ما همراه باشید تا حقایق خواندنی درباره ایران و ایرانیان باستان را برای شما شرح دهیم.

 

۱.وضع اولین قوانین حقوق بشر توسط ایرانیان!

منشور حقوق بشر
first human rights charter

با اینکه هالیوود فرهنگ اسپارتان ها را ستایش می کرد، این ایرانیان باستان بودند که تصمیم به طرح منشوری برای اولین قوانین به نفع حقوق بشر گرفتند. این منشور به تقویم کوروش معروف می باشد. این منشور در یک لوله استوانه ای شکل به زبان آکادایی نوشته شد. این عملیات تحت فرمان کوروش کبیر صورت گرفت، زمانی که شهر افسانه ای بابل را بدون خونریزی فتح کرد. این کتیبه باستانی برای همه نژادها، ادیان و زبان ها در نظر گرفته شد. طبق این منشور برده داری منسوخ شده و مردم تبعید شده به سرزمین های خود بازگشتند.


۲.ساخت اولین آسیاب بادی عمودی توسط ایرانیان باستان!

آسیاب بادی ایرانی
vertical axis windmills

تکنولوژی آسیاب بادی برای مانور دادن کشتی ها بوجود آمده است. قدمت این وسیله خودکار که برای آسیاب کردن دانه ها و پمپاژ آب استفاده میشد، به ایران باستان بازمی گردد. اولین طرح بادی تایید شده از نظر تاریخی قطعا از آن پارس ها هست که ۱۵۰۰ سال عمر دارد.


۳.ایرانیان پیشگامان سیستم تهویه، خنک کننده و یخچال!

سیستم خنک کننده ایران باستان
Yakhchal of yazd

سیستم خنک کردن و تبرید به ایران باستان باز می گردد که قدمت ۴۰۰ ساله دارد.  این یخچال ها (چاله یخ) از یک فضای ذخیره زیرزمینی بزرگ تشکیل می شود که گاهی حجم آن از ۱۸۰۰۰۰۰متر مکعب عبور می کند. مناطق زیرزمین شامل قنات یا بادگیر برای تهویه هوا که درجه حرارت را تنظیم می کرده است. این سازه ها توسط موادی مثل شن، آهک، سفیده تخم مرغ، پشم بز و خاکستر تهیه میشد. این تاسیسات هوشمندانه برای ذخیره سازی یخ و غذا در طول تابستان مورد استفاده قرار می گرفت.


۴.منشا ایرانی کلمه انگلیسی پارادایس به معنای بهشت!

بهشت زمینی
Paradise Gardens

در طول دوره هخامنشی بود که مفهوم بهشت زمینی به وجود آمد. بر اساس افسانه ها زرتشتیان یک باغ های بهشت مانند زمینی را با مناظر خیره کننده ساختند. کلمه پارادیسوس در زبان یونانی و بعد کلمه فرانسوی پارادیس به وجود آمد. ایران به خاطر شرایط آب و هوایی، کوه های بارانی و زمستان های سرد ، مناظر خیره کننده و بهشت های زمینی زیادی به ویژه در خراسان داشت.

منبع hexapolis
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها