۵ اختراع که به نام رومی ها هم ثبت شده!

امپراطوری روم باستان تا امروز یکی از بزرگترین و موفق ترین تمدن های باستانی بوده است. واقعا شگفت انگیز است اگر واقعا  تاریخ روم این همه اختراعات باورنکردنی برای بهتر شدن دنیا به ارمغان آورده باشد! در اینجا به معرفی ۵ اختراع که به نام رومی ها هم ثبت شده! می پردازیم.. همراهان گرامی هر یک از این اختراعات به نام کشورهای دیگر هم ثبت شده و ما در اینجا تنها به ذکر برخی از اختراعاتی که به نام رومی ها هم ثبت شده می پردازیم. با تاریخ ما همراه باشید.

 

طاق قوسی در روم باستان

طاق قوسی رومی
Roman Arches

همه ما شاهد شگفتی ها معماری روم باستان بوده ایم و همه ما میدانیم که طاق های قوسی شکل یک بخش جدایی ناپذیر از معماری رومی می باشد. هر چند رومی ها اولین کسانی نبودند که طاق قوسی را ابداع کردند، ولی تلاش خود را کردند تا آن را به گونه ای تغییر دهند که جاذبه های توریستی را زیباتر کند. آنها این توانمندی خود را در ساخت پل، کانال آب، و البته قلعه های زیبا بکار بردند. حتی بعد از سقوط امپراطوری روم، این طاقهای قوسی شکل پابرجا ماند و امروزه میتوان نمونه هایی از آن را در بنا ها و کلیساهای قرون وسطی یافت.


لوله کشی

Rome Plumbing
شواهد محکمی وجود دارد که اثبات می کند مجموعه تخت جمشید ایران کهن ترین آبراهه ها و شبکه های آب و فاضلاب را دارد که قدمت آن به ۲۵۰۰ سال پیش باز می گردد.

عمل لوله کشی در زمان تمدن های باستانی مثل ایران، روم، یونان آغاز شد. و قنات های رومی آب شیرین را به شهر انتقال می دادند . حمام ها و سیستم فاضلاب رومی نشان میدهد که رومی ها به بهداشت شخصی و سلامت عمومی خیلی اهمیت می دادند. روم و دیگر شهرهای مهم امپراطوری روم دارای شبکه پیچیده ای از تونل های فاضلاب بودند.  این سیستم به قدری پیشرفته بود که تا قرن نوزدهم تغییری نکرد.

 


جاده

جاده های روم
Roman Roads

داریوش اول ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، شوع به ساخت جاده های پهن و عریض نمود که یکی از آن ها راه سلطنتی نام داشت از بهترین شاه راه ها بود. راهی که پس از امپراطوری رم نیز همچنان مورد استفاده قرار گرفت.کیفیت این راه چنان بالا بود که پیک های نامه رسان می توانستند مسافتی معادل ۲۶۹۹ کیلومتر را تنها در مدت هفت روز بپیمایند.

جاده ها قبل از رومی ها دائما گل الود می شد و باعث تاخیر سربازان می شد.با ظهور امپراطوری روم، برای هموار ساختن راه سربازان شروع به ساختن جاده های عریض نمودند.بزرگراه ها در آن زمان تنها به منظور اهداف نظامی و اقتصادی ساخته شد ولی برخی از آنها به قدری خوب ساخته شدند که تا امروز مورد استفاده قرار می گیرد.

پس در واقع اولین بار راه توسط ایرانی ها ساخته شد.

تقویم جولیان

تقویم جولیان
Juian Calendar

جولیوس سزار یک سری اصطلاحات در تقویم بر اساس خرافات رومی انجام داد که کل جدول زمانی را به هم ریخت. ان را بر اساس سال خورشیدی بنا کرد و ۱۲ ماه معرفی کرد و آنها را نامگذاری کرد. (به طور مثال آپریلیس، آگوستوس، سپتامبر، و البته جولیوس!) . تقویم او در چندین کلیسای ارتدوکس مسیحی استفاده می شود و مراسم مذهبی خود را بر اساس آن بنا می کنند. در نهایت در قرن شانزدهم با تقویم گرگوری تعویض شد و امروزه مورد استفاده قرار می گیرد.


اعداد رومی 

اعداد رومی
Roman Numerals

این اعداد به عنوان یک روش ساده و کارآمد برای شمارش ابداع شدند. درحالی که این اعداد شامل صفر نمی شود (که بعدها توسط مایان ها اختراع شد) و البته نقایص دیگری هم داشت. امروزه این اعداد مورد استفاده قرار می گیرد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها