حقایقی درباره فلزی باستانی که راز کشف آن در تاریخ گم شد!

نقره، فلز گرانبهایی است که از دوران ما قبل تاریخ شناخته شده و از آن زمان تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است و کاربرد‌های فراوان آن بر کسی پوشیده نیست. اما به راستی چه کسانی و چگونه این فلز با ارزش را کشف کرده‌اند؟ تاکنون شواهد تاریخی مبنی بر چگونگی کشف و پیدا کردن این فلز توسط بشر در هیچ کجا پیدا نشده و این معما بی‌جواب مانده است. اما آنچه که روشن است این است که به گواه اسناد تاریخی، نقره از هزاران سال قبل مورد استفاده بشر بوده و تا به امروز کاربرد‌های فراوان داشته است. 

 

تاریخچه نقره

۱. نقره یک کلمه انگلوساکسونی است که از لغت seolfor گرفته شده و هیچ کلمه‌ای معادل کلمه نقره (Silver) در زبان انگلیسی وجود ندارد.

۲. نماد این عنصر فلزی Ag است که از کلمه لاتین Argentum مشتق شده که به معنی درخشان، براق یا سفید است. (این فلز در جدول تناوبی جزو عناصر واسطه محسوب می‌شود).

۳. نقره یکی از هفت فلز دوران باستان است که برای انسان‌های ماقبل تاریخ شناخته شده بود، اما چگونگی کشف آن در تاریخ گم شد…
اسناد تاریخی مبین این مطلب هستند که بشر در ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد یاد گرفته تا نقره را از سرب جدا کند. در این رابطه اشیای نقره‌ای پیدا شده‌اند که قدمت آن‌ها به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. اعتقاد باستان شناسان بر این است که این عنصر در حدود ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد کشف شده است.

۴. آیا می‌دانستید که کلمه Silver به معنای نقره و Money به معنای پول، حداقل در ۱۴ زبان یکسان بوده و به همین شکل استفاده می‌شوند؟!

۵. آیا می‌دانستید سکه‌های ضرب شده در ایالات متحده تا قبل از سال ۱۹۶۵ از حدود ۹۰ درصد نقره تشکیل می‌شدند؟

۶. همان طور که می‌دانید قیمت نقره در حال حاضر کمتر از طلا است و این در حالی است که در مصر باستان و کشور‌های اروپایی قرون وسطی، نقره ارزش بیشتری نسبت به طلا داشت!

۷. امروزه منبع اصلی استخراج نقره، قاره آمریکا است. مکزیک بزرگترین تولید کننده بوده و پس از آن پرو در جایگاه دوم قرار دارد. ایالات متحده، کانادا، روسیه و استرالیا نیز در لیست تولیدکنندگان نقره در جهان قرار دارند.

خوب است بدانید در حدود دو سوم نقره‌ای که امروزه به دست می‌آید در حقیقت محصول جانبی استخراج مس، سرب و روی است.

نقره از نظر علم شیمی

۸. عدد اتمی نقره در جدول تناوبی ۴۷ بوده و وزن اتمی آن ۱۰۷.۸۶۸۲ است.

۹. نقره درون اکسیژن و آب پایدار است و تغییر نمی‌کند، اما در هوا به دلیل واکنش با ترکیبات گوگردی کدر شده و یک لایه سولفیدی سیاه ایجاد می‌کند.

۱۰. آیا می‌دانستید نقره به صورت قطعات یا کریستال‌های نقره خالص در طبیعت وجود دارد؟ همچنین نقره به صورت یک آلیاژ طبیعی با طلا وجود دارد که الکتروم نامیده می‌شود؛ یک آلیاژ طبیعی طلا با حداقل ۲۰ درصد نقره که برای جواهرات، به خصوص در دوران باستان استفاده می‌شد.

۱۱. آیا می‌دانستید فلز نقره برای انسان سمی نیست. در واقع از نقره می‌توان برای تزیین غذا استفاده کرد. اما با این حال، بیشتر نمک‌های نقره سمی هستند. همچنین نقره میکروب کش است، به این معنی که باکتری‌ها و سایر موجودات ذره بینی را از بین می‌برد.

۱۲. نقره بهترین فلز رسانای جریان الکتریسیته در بین عناصر است. به همین جهت از آن به عنوان استانداردی برای اندازه‌گیری رسانایی سایر هادی‌ها استفاده می‌شود. در مقیاس ۰ تا ۱۰۰، نقره از نظر هدایت الکتریکی در رتبه ۱۰۰، مس در رتبه ۹۷ و طلا در رتبه ۷۶ قرار دارد.

۱۳. در دنیای فلز‌ها فقط طلا انعطاف‌پذیرتر از نقره است به طوری که ۲۸.۳ گرم نقره تقریباً در سیمی به طول ۲۴۳۸.۴ متر جای می‌گیرد.

۱۴. آیا می‌دانستید که رایج‌ترین شکل نقره، نقره استرلینگ است. نقره استرلینگ از ۹۲.۵ درصد نقره و مابقی از فلزات دیگر، معمولاً مس، تشکیل شده است.

۱۵. آیا می‌دانستید که یک دانه نقره (حدود ۶۵ میلی گرم) را می‌توان در ورقه‌ای که ۱۵۰ بار نازک‌تر از ​​ورق کاغذ است فشرده کرد.

۱۶. نقره بهترین رسانای حرارتی در بین فلزات است. به همین دلیل، خطوطی که در شیشه عقب خودرو وجود دارد از نقره ساخته شده که برای جلوگیری از یخ زدایی شیشه در زمستان مفید است.

۱۷. برخی از ترکیبات نقره به شدت قابلیت انفجار دارند. به عنوان مثال می‌توان به فولمینات نقره، آزید نقره، اکسید نقره (II)، آمید نقره، استیلید نقره، و اگزالات نقره اشاره کرد. این‌ها ترکیباتی هستند که در آن‌ها نقره با نیتروژن یا اکسیژن پیوند ایجاد می‌کند. اگرچه گرما، خشک شدن یا فشار اغلب باعث شعله‌ور شدن این ترکیبات می‌شود، اما گاهی اوقات تنها چیزی که لازم است قرار گرفتن در معرض نور است! این ترکیبات حتی ممکن است خود به خود نیز منفجر شوند!

موارد استفاده از نقره

۱۸. نقره استفاده‌های بی‌شماری از گذشته تاکنون داشته است. از جمله کاربرد‌های آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
ساخت سکه‌های پول، ظروف نقره، جواهرات و دندانپزشکی. در ضمن، از خواص ضد میکروبی نقره برای تهویه مطبوع و تصفیه آب استفاده می‌شود. انسان‌ها از نقره برای ساخت روکش‌های آینه‌ها، همچنین در الکترونیک و در عکاسی نیز بهره می‌برند.

۱۹. نقره فلزی است بسیار براق. این عنصر بازتابنده‌ترین عنصر است و به همین جهت از آن در ساخت آینه‌ها، تلسکوپ‌ها، میکروسکوپ‌ها و سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شود. آیا می‌دانستید که نقره صیقل داده شده می‌تواند تا ۹۵ درصد از طیف نور مرئی خورشید را منعکس کند؟ اما با این حال، نقره به عنوان منعکس کننده ضعیف اشعه فرابنفش شناخته می‌شود.

۲۰. آیا می‌دانستید از ترکیب یدید نقره برای بارور کردن ابرها، برای ایجاد باران و تلاش برای کنترل طوفان‌ها استفاده می‌شود؟

در این مقاله سعی بر آن شد تا حدودی با فلز نقره آشنا شوید. اما دریای دانستنی‌های جهان بدون ساحل است و ما تنها قطره‌ای ناچیز از این وسعت بیانتها را برای شما به نگارش درآوردیم.

منبع خبرگزاری جوان
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها