۱۱ مورد از شوم‌ترین نفرین‌های باستانی در طول تاریخ

 

تا زمانی که بشر به نفرین‌ها اعتقاد داشته بود و به دنیای ماوراطبیعی فکر می‌کردد، نفرین‌ها وجود داشته‌اند. خدایان انتقامجو و ارواح خبیثه در طول تاریخِ بشر احضار می‌شدند تااتفاقات شوم را بر سر کسی که نفرین شده فرود بیاورند.

شما همچنین می‌توانید شواهدی مبنی بر این پیدا کنید که مردم از نفرین‌ها برای دفع کردن شرورها و تحمیل کردن مجازات برای روی آن‌ها حدود ۶ هزار سال پیش در فرهنگ سومریان باستان استفاده می‌کردند. باستان‌شناسان نفرین‌هایی کشف کردند که روی دیوارهای مقبرهفرعون بزرگ حکاکی شده بود تا او را از دزدیده شدن حفظ کنند. متون دینی از انجیل تا وداهای هندو و قرآن به نفرین‌هایی اشاره می‌کنند.

زمانی که به چشم‌اندازه تمدن بشر نگاه می‌کنیم، لعن و نفرین‌های زیادی سراسر فرهنگ‌ها و دوره‌ها دیده می‌شود که در مجموع همه آن‌ها در آوردن گرفتار و بدبختی از آن سوی قلمروای مادی در یک روح بدشانس با یکدیگر مشترک بودند.

نفرین‌های مشهور باستانی

این نفرین‌های مشهور باستانی در متون مصر و اروپا و هند باستانآمده است.

  1. توت‌عنخ‌آمون

باستان‌شناسی به نام هاوارد کارتر با یک حسمقبره توت‌عنخ‌آمون را در سال ۱۹۲۳ کشف کرد. این مقبره کاملا دست نخورده باقی مانده بود و هنوزگنجینه‌هایی از اطراف محل دفن فرعون را دورش گرفته بودند. مانده بود. متاسفانه از جهتی این یعنی آن‌ها اولین کسانی بودند که به این مکان تجاوز کردند.

در طول سال‌های بعد، تعدادی از تیم‌های حفاری کارتر در این مقبره گرفتار مرگ و آتش و سیل شدند که بعضی از افراد حدس می‌زدند آن‌هاگرفتاری نفرین مومیایی شده‌اند.

  1. بیورکتورپ رانستون

تعدادی از رانستون‌های تاریخی در کشورهای اسکاندیناوی وجود دارد که متون متفاوت زیادی روی آن‌ها منقش شده که بعضی‌هایشان نفرین هستند.

احتمالا مشهورترین رانستون‌ها، بیورکتورپ رانستون در سوئد است. بیورکتورپ رانستون زمانی در قرن ۶ پس از میلاد مسیحبا ارتفاع تقریبی ۱۴ فوت برافراشته شدند.

در یک طرف از استوانه عبارت «من هلاکت را می‌بینیم» نوشته شده و در طرف دیگر هم نوشته‌ای وجود دارد که از زور و بازوی خالقِ رانستون می‌گوید. این‌ها نشان می‌دهند که هر کسی مزاحم رانستون شود یا آن را بشکند، به مرگ موذیانه یا نابودی نفرین خواهد شد.

رانستون هنوز دست نخورده باقی مانده و درستی نفرین آن باید ثابت شود.

  1. نفرین شیواس بر برهما

براساس متون هندو باستانیِ قرن چهارم احتمالا برهما و ویشنو درباره این بحث می‌کردند که کدام الهه قدرت بیشتری دارد. در حین اختلافاتی که داشتند، غول شیوا لینگا ظاهر می‌شود و شیوا از دو الههمی‌خواهد که اندازه حقیقی لینگا را اندازه بگیرد و هر کس بتوانید در سریع‌ترین زمان این کار را انجام دهد، رسما برتری‌اش از دیگری اعلام می‌شود.

ویشنو هم فورا متوجه می‌شود که قدرتمندترین شیوا این آزمایش را راه انداخته. چون قدرت و توانایی او اصلا قابل‌اندازه‌گیری نخواهد بود. همین می‌شود که برهما از برتری‌اش بر ویشنو نامید می‌شود، به شیوا دروغ می‌گوید و گفت که توانسته انتهای اندازه لینگا را پیدا کند.

شیوا هم به خاطر دروغ برهما او را نفرین کرد که هیچ‌کس او را نپرستد. تا به امروز هم هیچ جشن هندو برای برهما برگزار نمی‌شود.

  1. نفرین شوالیه‌های معبد

همه درباره خرافات روز جمعه سیزدهم می‌دانند که بدشانسی می‌آورد، منتها افراد کمی از ریشه واقعی‌اش باخبرند.

اینگ فیلیپ فرانسوی در اوایل قرن ۱۴ از حمایت شوالیه‌های معبد در جنگ علیه انگلیس ناراضی بود و نمی‌خواست این نارضایتی را جبران کند. بنابراین شاه فیلیپ در جمعه، ۱۳ اکتبر سال ۱۳۰۷ با پاپ کلمنت پنجم تبانی کرد و با یک حمله غافلگیرانه نابودی نهایی را بر سر آن‌ها فرود آورد.

هرچند، شاه از این قصاص در امان نماند. ژاک دو مولای، رهبر شوالیه‌ها هم۷ سال عمرش را شکنجه می‌شد و سرآخر هم در آتش سوزانده شد. دی مولای قبل از اعدام در بین مردم، شاه و پاپ را به مرگ و خاندان کاپت را به نابودی نفرین کرد.

مطمئنا، در عرض یک سال، هم پاپ کلمنت پنجم و هم شاه فیلیپ به شکل مرموزانه‌ای مردند. بعلاوه آن، هر ۳ پسر و تنها نوه پسری شاه فیلیپ هم چند سال بعد مردند. سرآخر هم تاج فرانسوی به خاندانوالوآ رسید و سلطنت کاپت سرنگون شد.

تا به امروز، جمعه سیزدهم هنوز به عنوان یک روز شوم شناخته می‌شود.

نفرین‌های آمریکای لاتین در باستان

در آمریکای لاتین همنفرین‌هایی وجود داشته است.

  1. ما د اوجو از مکزیک

ما د اوجو یا «چشم شیطان»، یکی از منحصربه‌فردترین نفرین‌ها در فرهنگ آمریکای لاتین و تاریخ بشر است. ریشه این نفرین به یونان باستان، روم و مدیترانه برمی‌گردد که بعضی از نمادهایش هم به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در مدیترانه ریشه دارد.

گفته می‌شود که نفرین ما د اوجو بدشانسی می‌آورد یا حتی به روی هرکسی که نفرین روی آن اجرا می‌شود آسیب می‌رساند.نفرین کردن با این نفرین مشخص شده است و انرژی‌ها و تفکرات منفی را روی یک شخص انجام می‌شود. هرچند، در فرهنگ لاتین این باور وجود داشت که «چشم شیطان» همچنین می‌تواند به صورت غیرعمد هم به افراد، به خصوص کودکان زیباآسیب برساند.

باوری وجود داشت که اگر شخصی به یک کودک زیبا از روی حسادت نگاه کند، آن کودک مریض می‌شود یا آسیب می‌بیند. در فولکلور (فرهنگ عامه) آمده که برای درمان این نفرین، مراسم‌های زیادیوجود دارد؛ لمس کردن سریع کودک بعد از خیره شدن یا مالدین تخم‌مرغ دور سر کودک برای جذب انرژی منفی و پوشیدن هر چند طلسم برای دفع نیّات شیطانی.

  1. نفرین‌های سانتریا

سانتاریا یک سیستم اعتقادی است که از سنت‌های آفریقایی-کوبایی و کاتولیکوام گرفته شده است. این نفرین برای ارتباط بین دنیای مادی مردم و دنیای روحانی اوریشاهاست. این ارواح‌ها می‌توانند با اجرای مراسمی، دریچه‌ای بین این دو قلمرو ایجاد کنند و برکات و نفرین‌های یکسانی به ارمغان بیاورند.

متخصص سانتریا با انجام رقص و برگزاری مراسمات قربانی و قربانی کردن حیوانات با راهنمایان ارواح ارتباط برقرار می‌کردند و همراهی و همکاری‌شان را می‌طلبیدند. برخی از متخصصان می‌گویند که این تمرینان به نفع جامعه است و برخی دیگر معتقدند که این نفرین‌ها همچنین برای انتقام گرفتن ایا اصلاح یک عمل نادرست استفاده می‌شود.

  1. لیورونا

گفته می‌شود که ریشه نفرین لا یورونا به هزاران سال در فولکلور اسپانیایی برمی‌گردد.

شایع‌ترین گفته‌های این داستان،ماجرای زنی زیبا و مغرور به نام ماریاست که با یک مرد ثروتمند ازدواج می‌کند. اما با اینکه واقعا عاشق شوهرش نبود، اما حاصل ازدواجش با این شوهر، دو فرزند شد.

چند سال بعد، اوضاع زندگی مشترک‌شان خراب شد و یک مثلث حرص و طمع و عاشق نبودن شکل گرفت. یک روز، ماریا شوهر و فرزندانش را با یک زن دیگر دید که او را عصبانی کرد. ماریا هم دست دو کودکش را گرفت و پرت‌شان کرد در رودخانه تا بمیرند.

ماریا برای جبران غم از دست دادن آن‌ها، خودش را هم داخل همان رودخانه پرتاب کرد. هرچند، ماریا به خاطر این رفتار شیطانی‌اش تا ابد نفرین شد که در سواحل رودخانه‌ها و دریاچه‌ها به دنبال فرزندان مرده‌اش بگردد. بعضی‌ها می‌گویند که می‌توانید شیون‌های این زن را در شب بشنوید و اگر فرار نکنید، جان شما را هم می‌گیرد. گفته می‌شود که این شیون‌ها اغلب به روش‌های مختلفی به گوش کودکان و شوهرهای خیانتکار می‌رسد.

نفرین‌های رومیان باستان

نفرین‌های زیادی بخشی از رومیان باستان از سال ۶۲۵ قبل از میلاد تا ۴۷۶ بعد از میلاد مسیح در این‌جا آورده شده است.

  1. نفرین آینه شکسته

تقریبا همه این نفرین را شنیده‌اند که شکستن یکآینه می‌تواند زندگی شما را تا ۷ سال به نابودی بکشاند.

ریشه این نفرین به روم باستان برمی‌گردد. رومی‌های باور داشتند که روح انسان هر ۷ سال تازه می‌شود و هر آسیبی که در این مدت دیده‌ است جبران می‌شود. رومیان همچنین فکر می‌کردند که انعکاس آینه راهی بود تا روح خودشان را در آن ببینند.

در عقیده آنان اگر آینه‌ای را بشکنید، بخشی از روح‌تان شکسته و جدا می‌شود که باید یک یک چرخه ۷ ساله را طی کنید تا دوباره روح‌تان تازه شود. تا زمانی هم که روح‌تان دوباره تازه شود، باید بدبختی را به خاطر شکستن روح‌تان تحمل کنید.

  1. الواح نفرین رومیان

رومیان روی لوح‌های سربی‌شان نفرین‌های متنوعی نوشته‌اند که با استفاده از آن‌ها به روش‌های متنوعی در روم باستان استفاده می‌کردند.

یکی از کاربرهای این الواح، کمک گرفتن از مردگان بود که حتی این الواح در بسیاری از گورهای رومی وجود دارند. معمولا هم از خدای خاص‌شان کمک می‌خواستند تا انتقام کسی که این کار را بگیرند و بدشناسی و بدبختی را گرفتارشان کنند. کسی هم که این پیام‌ها را می‌نویسد قول می‌دهد هدایایی به معبدشان اهداء کند.

رومیان این الواح را جلوی استوانه‌ها یا بالای درختان بیرون خانه‌اشان دفن می‌کردند تا نفرین کنند. آن‌ها فکر می‌کردند که نزدیکی به خانه‌های اطراف به خدایان کمک می‌کند تا نفرین آن‌ها آسان‌تر باشد. همچنین این موضوع رایج بود که لوح نفرین را در آب بیندازند.

  1. عروسک‌های نفرین

مانند عروسک‌های بدنام جادویی، رومیان هم از عروسک‌های مینیاتوری به عنوان تمثال هدف‌هایشان استفاده می‌کردند تا نفرین را به جانشان بنشانند. گاهی به همراه عروسک‌هایِ نفرین از یک لوح نفرین و گاهی هم خودشان از عروسک‌های استفاده می‌کردند. این عروسک‌ها معمولا سربی یا برنزی بودند.

برای اینکه یک عروسک نفرین کارآمد و موثر باشد، باید موارد زیر در آن رعایت شود:

  • نام هدف‌های نفرین روی عروسک‌ها شود؛
  • دست و پای عروسک از پشت بسته شود؛
  • عروسک به میخ کشیده شود؛
  • سر و پای عروسک به عقب برگردد؛
  • عروسک در مجاور خانه هدف دفن شود یا در آب انداخته شود.

عروسک‌های نفرین مانند الواح نفرین اهدف مشخصی دارند، منتها همیشه اهدافشان صریح نبوده یا از یک خدای خاصی نمی‌خواهند.

  1. نفرین دیدو بر تروی

در داستان‌های قهرمانان اسطوره‌ای روم، نفرین دیدو، معشوقهِ آئنیاس یکی از معروف‌ترین داستان‌های فولکلور رومی است.

طبق افسانه‌ها، آئنیاس فرزند شاهزاده تروا آنکسیس و الهه ونوس بود. او قهرمان افسانه‌ای جنگ تروا و همچنین جد رومولوس و رموس، بنیانگذار روم و اولوین قهرمان واقعی فولکلور روم بود.

بعد از سقوط تروی حدود ۱۱۸۰ قبل از میلاد مسیح، آئنیاس قبل از پیدا کردن یک بند امن در کارتاژ، برای مدتی سرگردان بود که در آن‌جا با دیدو، ملگه کارتاژ ازدواج کرد. او پیشنهاد ازدواج را داد تا شاید به طور مشترک بر تمام سرزمین‌شان سلطنت کنند. هرچند، این برنامه‌ها به بهانه‌های واهی سر نگرفت و به اصرار مادر ونوس، آئنیاس و همراهش در شب دزدی کردند.

دیدو هم از این خیانت آن‌قدر عصبانی شده بود که تروی و کارتاز را نفرین کرد که برای همیشه دشمن داشته باشند و که همین‌طور هم شد و جنگ‌خای پونی شکل گرفت.

نفرین‌هایی در انجیل

نفرین‌ها در انجیل سر قوم بنی‌اسرائیل آمده بود و کلا به رابطه گروه و افراد با خدا مرتبط می‌شود. بخش‌هایی از عهد عتیق انجیل این نفرین‌ها را شامل می‌شود که در زمان‌های متفاوتی بین ۱۲۰۰ و ۱۶۵ سال قبل از میلاد مسیح نوشته شده است.

  1. نفرین قابیل

یکی از معروف‌ترین داستان‌های انجیل، به قتل رساندن هابیل به دست قابیل است. قابیل و هابیل اولین پسران به دنیا آمده از انسان‌ها اولیه حضرت آدم و حوا بودند. این دو برادر باید برای خدا هدیه‌ای تقدیم می‌کردند. زمانی که خدا از هدیه قابیل تقدیر کرد، قابیل به برادرش حسادت کرد و او را به قتل رساند. قابیل هم با دروغ گفتن ماجرای پیش آمده ب خدا، این قضیه را بدتر از قبل کرد.

خدا که داناست و از دروغ قابیل مطلع بود، قابیل را نفرین کرد که تمام زمین‌هایش بی‌حاصل شود. همین شد که قابیل دیگر نمی‌توانست محصولی بکارد و در زمین «نود / ناد» سرگردان شد. تا اینکه سرآخر شهر خنوخ را ساخت و نامش را روی اولین پسرش گذاشت.

گفته می‌شود که کارهای شیطانی و نیرنگ‌های قابیل به عصر عصمت و بی‌گناهی انسان‌ها پایان داد. بسیاری از محققان انجیل هم هنوز در این باره بحث می‌کنند که نفرین قابیل هنوز که هنوز است تا به امروز در بین مردم جهان رواج دارد.

  1. نفرین حام

یکی از جنجالی‌ترین و عجیب‌ترین نفرین‌های در انجیل از داستان نوح و پسرانش سرچشمه می‌گیرد.

در داستان حضرت نوع در انجیل آمده که او در تاکستانش درحال درست کردن شراب و نوشیدن آن بود. تا اینکه حام در یک عصری، پدرش را مست و برهنه دید که در خیمه‌اش از هوش رفته. حام این ماجرا را به برادرش، یافث گفت و یافث هم بدون اینکه برهنگی پدرش را ببیند، پارچه‌ای روی نوح انداخت.

زمانی که حضرت نوح ماجرا را فهمید، کنعان، پسر حام و همه ذریه و پیروانش را نفرین کرد که مثل برده به چنگال بنی‌اسرائیل بیفتند.

مردم بعدها از همین داستان نفرین حام، برده‌داری و تبعیض نژادی را توجیه کردند. چون حام را به شکل یک مرد سیاهپوست به تصویر می‌کشند. این نفرین، یکی از نفرین‌خای شناخته‌شده در انجیل است.

  1. شهر بتسایدا، شهر کورازیم و شهر کفرناحوم

براساسانجیل، حضرت مسیح بسیاری از معجزه‌هایش را در این ۳ شهر انجام داده است. این ۳ شهر در کنار دریای طبریه بود که مردم ملحد درآن حتی بعد از دیدن معجزات حضرت مسیح باز هم توبه نکردند.

حضرت مسیح هم به خاطر ایمان نیاوردن بر سرشان داد زد و پند داد که در روز قیامت عذاب عظیمی در انتظارشان است. او همچین رسما اعلام کرد که این ۳ شهر راهی به بهشت نخواهد داشت و به اعماق جهنم هبوط می‌کند.

  1. نفرین شهرسدوم و عموره

خارج شدن از رحمت خداوند با انجام دادن یک رفتار گناه‌آلود هم خودش یک نفرین محسوب می‌شود. قصه سدوم و عموره نمونه بی‌نقصی از این ماجراست.

با وجود کلام خداوند، این دو شهر سدوم و عموره سنگر رفتارهای گناه‌آلود بودند. فرشتگان هم به این دو شهر رفتند تا اوضاع را بررسی کنند که مردم شهر آن‌ها را زیر مشت‌ولگ گرفتند.

خداوند هم به خاطر شرارت آن‌ها، آتش و گوگرد را بر سر مردم این دو شهر فرود آورد تا درس عبرتی شود برای کسانی که کلام خداوند را اطلاعت نمی‌کنند.

نتیجه نهایی درباره نفرین‌ها

از آنجاکه بعضی از نفرین‌های باستانی به باد فراموشی رفته‌اند، اما بعضی‌هایشان تا امروز با جا مانده‌اند. احتمالا درباره نفرین جمعه سیزدهم و نفرین شکستن آینه چیزهایی شنیده‌اید که بدشومی می‌آورند. منتها ممکن است چیزی درباره ریشه این نفرین‌ها ندانید. نفرین‌هایی مانند نفرین قابیل و مشابه این‌ها به ادیان مرتبط می‌شود و حتی کسانی که با این فرهنگ‌ها آشنا نباشند هم نفرین لیورونا و نفرین توت‌عنخ‌آمونرا می‌شناسند. بعضی از خطاکارهای امروز هنوز هم از نفرین‌هایی که ممکن است بر سرشان بیاید احتیاط می‌کنند.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها