مردم در چندصد سال پیش سوار چه ماشین‌هایی می‌شدند؟

بیشتر مردم تصور می‌کنند که ماشین مدل T از هنری فورد، قدیمی‌ترین ماشین جهان است، اما اتومبیل‌های زیادی وجود دارند که بیش از ۱۰۰ سال قبل از ماشین فورد، ساخته شده بودند. اولین اتومبیل‌های جهان هم با قدرت بخار کار می‌کردند. آن‌ها سنگین و آهسته و طوی طراحی شده بودند که تنها می‌توانستند چند مسافر را جابه‌جا کنند.

این ماشین‌ها حتی برای روشن شدن بشتر اوقات به چند نفر نیاز داشتند و سوخت زیادی هم مصرف می‌کردند. بسیاری از اولین اتومبیل‌ها ویژگی‌های ابتکاری داشتن که در طراحی ماشین‌های امروزی هم تاثیرگذاشته است.

۷- ماشین ستاهلراواگن دایملر-مایباخ (ماشین چرخ‌دار-فولادی)

سال: ۱۸۸۹

سازنده و مدل: گوتلیب دایملر و ویلهم مایباخ – ستاهلراواگن

نوع موتور: موتور V-twin بنزینی

قدیمی‌ترین ماشین‌های جهان

گوتلیب دایملر با کمک شریک تجاری زندگی‌اش، ویلهم مایباخ، ماشین ستاهلراواگن (ماشین چرخ‌دار-فولادی) را در سال ۱۸۸۹ میلادی طراحی کرد. این وسیله نقلیه، اولین اتومبیل رسمی‌شان بود که با موتورشان برای حرکت از هیج کالسکه اسب‌رانی استفاده نکردند. مطلب بالا را از آن‌جا می‌گوییم، که گوتلیب دایملر و ویلهم مایباخ یک کالسکه اسب‌ران را از یک کارخانه دیگر تهیه می‌کنند و موتورشان را روی آن قرار می‌دهند و اصلا آن را به عنوان اتومبیل در نظر نمی‌گرفتند.

گوتلیب دایملر و ویلهم مایباخ نمی‌توانستند اتومبیل جدیدشان را در آلمان تولید کنند، برای همین اجازه ساختش را از فرانسه گرفتند و همین شد که ماشین ستاهلراواگن آن‌ها در اکتبر سال ۱۸۸۹ میلادی در نمایشگاه پاریس عرضه شد. این دو مخترع سال بعدش، گسلشفت موتورن دایملر را (Daimler Motoren Gesellschaft) مخفف (DMG) تاسیس کردند تا موتورهایشان را به فروش برسانند. آن‌ها اولین ماشین خود را در سال ۱۸۹۲ میلادی فروختند.

۶- موتور واگن- پتنت بنز

سال: ۱۸۸۶

سازنده و مدل: کارلز بنز – موتور واگن- پیتنت

نوع موتور: موتور پیستون بنزینی

قدیمی‌ترین ماشین‌های جهان

با اینکه ماشین‌های زیادی قبل از این ماشین طراحی و ساخته شده بودند، اما موتور واگن- پتنت اولین اتومبیل رسمی جهان در نظر گرفته می‌شود. چون این اتومبیل، اولین خودرویی بود که با موتور احتراق داخلی حرکت می‌کرد. کارلز بنز موتور واگن- پیتنت بنز را در سال ۱۸۸۵ میلادی ساخت. هرچند، بنز حق امتیاز آن را تا اواخر سال ۱۸۸۶ میلادی دریافت نکرد و ماشین خود را در همان تابستان سال ۱۸۸۵ در مانهایم، آلمان در معرض عموم قرار داد.

او برای اولین بار در سال ۱۸۷۳ موفق شده بود، که موتور پیستون بنزینی دو زمانه را اختراع کند و یک دهه بعد هم زمان خود را وقف توسعه وسیله نقلیه موتوری‌اش کرد. بنز تمام این کارها را در حالی انجام می‌داد، که طراح و سازنده موتور ایستا و قطعات وابسته‌اش بود. این مخترع بین سال‌های ۱۸۸۶ – ۱۸۹۳ میلادی، حدود ۲۵ موتور واگن- پتنت ساخت.

۵- ماشین لا مارکویس

سال: ۱۸۸۴

سازنده و مدل: دی دیون-بوتون ترپاردوکس (De Dion-Bouton et Trepardoux) –  اتومبیل سبک بخار دوس-دوس (Dos-a-Dos Steam Runabout) (با نام مستعار لا مارکویس)

نوع موتور: بخار

قدیمی‌ترین ماشین‌های جهان

ماشین لا مارکویس به دست مرد فرانسوی به نام دی دیون-بوتون ترپاردوکس ساخته شده و نام مادرش را روی آن گذاشته بود. با اینکه ماشین‌های قبلی در فهرست امروز را به عنوان قدیمی‌ترین وسایل نقلیه حرکتی در نظر می‌گیرند، ماشین لا مارکویس هم جزء آن‌هاست و در سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان قدیمی‌ترین اتومبیل جهان اعلام شد.

این ماشین در همان سال میلادی با قیمت ۴.۶ میلیون دلار در یک حراجی به فروش رسید. در لیست این حراجی آمده که ماشین لا مارکویس می‌توانست به سرعت بالای ۳۸ مایل در هر ساعت (۶۱ کیلومتر در ساعت) حرکت کند و از زمان ۱۸۸۴ میلادی هم تنها ۴ نفر صاحب این ماشین بوده‌اند.

از آنجایی که کنت دیون این ماشین را در نمایشگاه سال ۱۸۸۷ میلادی راند، باعث شده تا بیشتر مردم این باور را داشته باشند که لا مارکویس، اولین ماشین مسابقه‌ای بوده است. هرچند، در آن نمایشگاه سروکله هیچ ماشین مسابقه‌ای پیدا نشده بود.

۴- کالسکه بخار گرنویل

سال: ۱۸۷۵

سازنده و مدل: رابرت نویل گرنویل – کالسکه بخار گرنویل

نوع موتور: بخار

قدیمی‌ترین ماشین‌های جهان

کالسکه بخار گرنویل یکی از قدیمی‌ترین ماشین‌های مسافربری جهان با قدرت بخار است، که هنوز هم می‌تواند کار کند. این ماشین را رابرت نویل گرنویل در سال ۱۸۷۵ میلادی ساخت، که بعدها کارشناس ارشد مهندس مکانیکی راه‌آهن بزرگ وسترن شد. این وسیله نقلیه می‌توانست تنها ۷ مسافر را جابه‌جا کند؛ راننده، راننده (سکان‌دار)، مامور سوخت و ۴ مسافر.

بعد از اینکه گرنویل در سال ۱۹۳۶ میلادی درگذشت، خانواده‌اش این ماشین را به جان آلن و سانس ال تی دی. از کولی، آکسفورد قرض دادند، که این وسیله نقلیه را به شکل کامل سرپا کردند. بعد از آن بود که آلن با این ماشین در سال ۱۹۴۶ میلادی در خیابان جوبیلی در پارک ریجنت لندن رانندگی کرد. این ماشین بخار در حال حاضر در موزه موتور ملی انگلستان در میلیو نگهداری می‌شود و باور دارند که کالسکه بخار گرنویل هنوز هم می‌تواند کار کند.

۳- مینی بوس هنکاک

سال: ۱۸۳۲

سازنده و مدل: والتر هنکاک – اینترپرایز

نوع موتور: بخار

قدیمی‌ترین ماشین‌های جهان

والتر هنکاک مینی بوس هنکاک را در چیزی حدود سال ۱۸۳۲ میلادی اختراع کرد. اصلا این ماشین اولین ماشین با قدرت بخار تجاری در جهان محسوب می‌شد. این اتوبوس مسافری برای شرکت کالسکه بخار لندن و پدینگتون ساخته شده بود، تا از سال ۱۸۳۳ میلادی از طریق ایسلینگتون، بین وال لندن و پدینگتون، خدمات منظم مسافربری را شروع کند. حتی از این‌جاست که مینی بوس هنکاک را عنوان اولین کالسکه بخار در جهان می‌شناسند، که خدمات مسافربری را برعهده گرفته بود.

برای روشن شدن این اتوبوس انترپرایس، ۳ نفر باید دست به کار می‌شدند؛ رانند که برای حرکت دادن چرخ‌ها باید پشت فرمان می‌نشست، که در آن زمان غیرمعمول بود. چون تمام خودروهای آن زما اهرم (تیلر) روشن می‌شدند؛ دومین نفر هم باید مراقب سطح آب در دیگ بخار می‌بود و چرخ دنده معکوس را در زمان نیازش انتخاب می‌کرد. سومین نفر هم باید در قسمت عقبی می‌ایستاد و گاز و ترمز خودرو را برعهده می‌گرفت همه این‌ها را گفتیم، اما هیچ‌کس نمی‌داند که این ۳ نفر چگونه در زمان حرکت اتوبوس با هم هماهنگ بودند و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند.

۲- کالسکه بخار لندن

سال: ۱۸۰۳

سازنده و مدل: ریچارد ترویتیک – کالسکه بخار لندن

نوع موتور: بخار

قدیمی‌ترین ماشین‌های جهان

ریچارد ترویتیک، کالسکه بخار لندن را در سال ۱۸۰۳ میلادی ساخت، که آن را به عنوان اولین وسیله نقلیه خودروی مسافری تصور می‌کردند. با اینکه ماشین بخار کاگنوت قبل از این ماشین ساخته شده بود، اما کالسکه بخار لندن ماشین طوری طراحی شده که نه مسافران، بلکه توپ را جابه‌جا کند. ریچارد ترویتیک اولین کالسکه بخار تجربی‌اش را در سال ۱۸۰۱ میلادی طراحی کرد، که به نام مستعار «باد شیطان» مشهور شد و با آن تا بالای تپه در کامبورن، کورنوال رانندگی کرد.

ترویتیک حتی با ماشین بخار خود، با سرعت ۴ – ۹ مایل در هر ساعت (۶.۴ – ۱۴.۵ کیلومتر در هر ساعت) حدود ۱۰ مایل در سراسر لندن رانندگی کرد. متاسفانه با اینکه این ماشین به سرعت در آتش سوزی نابود شد، اما طراحی‌های اولیه‌اش که برای گرفتن حق امتیاز فرستاده شده بودند، سالم مانده‌اند.

۱- کاگنوت فردیر

سال: ۱۷۷۰

سازنده و مدل: نیکولاس-جوزف کاگنوت – فاردیر واپور

نوع موتور: بخار

قدیمی‌ترین ماشین‌های جهان

نیکولاس-جوزف کاگنوت مخترع فرانسوی بود، که اولین کالسکه خودرویی جهان را در سال ۱۷۷۰ میلادی طراحی کرد و ساخت. ساخت این ماشین در آن سال‌ها باعث شده که به قدیمی‌ترین ماشین ساخته‌شده در جهان تبدیل شود. یک سال قبل از اینکه اندازه کامل فاردیر واپور (چهارچرخ بخار) ساخته شود، نمونه اولیه کوچکی از آن در سال ۱۷۶۹ میلادی طراحی شد.

این ماشین برای ارتش فرانسه ساخته و طوری طراحی شده بود، که می‌توانست ۴ تن را حمل و با ۲ لیگ (۷.۸ کیلومتر یا ۴.۸ مایل) در یک ساعت حرکت کند. هرچند، فاردیر واپور واقعا هیچ‌وقت نتوانست به این سرعت برسد. فاریر کاگنات خودروی خیلی محسوب نمی‌شد و پروژه ساختش هم در نهایت منحل شد. منتها این ماشین در سال ۱۸۰۰ میلادی به کنسرواتوار ملی هنر و متری در پاریس واگذار شد، که هنوز هم در همان‌جا قرار گرفته است.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها