سلف پرتره پنهان ونسان ون گوگ با اشعه ایکس کشف شد
تصویربرداری اشعه ایکس خودنگاره ون گوگ را پشت لایه مقوا و چسب کشف کرد
از ونسان ون گوگ یک خودنگاره (سلف پرتره) ناشناخته، نقاش مشهور هلندی، پشت یکی از آثار وی در نگارخانه ملی اسکاتلند در ادینبورگ نیز کشف شده است.
این خودنگاره پشت بوم تابلویی از چهره یک زن روستایی نیز نقاشی شده و کارشناسان نگارخانه گالری ملی اسکاتلند به طور بسیار تصادفی در تصویربرداری اشعه ایکس از این تابلو به وجود آن نیز پی بردند.
این اثر نیز زیر لایههای مقوا و چسب پوشانده شده که ظاهرا هنگام قاب کردن تابلو مورد استفاده قرار گرفت.
رئیس نگارخانه لسلی استیونسون، گفته است که از پیدا کردن چهره هنرمندی که «خیره به ما چشم دوخته» یکه خورده است. وی افزوده است که «وقتی برای نخستین بار بار تصویر اشعه ایکس این اثر را دیدم، دریافتم که این یک کشف بسیار مهم است که به اطلاعات ما در مورد زندگی ون گوگ نیز میافزاید.»
این نقاش هلندی غالبا به منظور صرفهجویی در هزینه کارهایش، از طرف دیگر بوم آثاری که نمیپسندید برای نقاشی آثار دیگر استفاده میکرد.
چهره ون گوگ پشت تابلوی چهره زن روستایی نقاشی شده بود
آثار ون گوگ نیز در زمان حیاتش مشتری چندانی نداشت و تنها در سال ۱۸۹۰ بعد از مرگش بود که به عنوان یک نقاش بزرگ شهرت یافت.
وی در سن ۳۷ سالگی درگذشت و امروز از او به عنوان یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین چهرههای تاریخ هنر غرب نام میبرند که آثارش به قیمتهای کلان معامله میشود.
تابلوی چهره زن روستایی را در سال ۱۹۶۰ یک وکیل برجسته ساکن ادینبورگ به نگارخانه ملی اسکاتلند هدیه کرد.
این تابلو زنی محلی در جنوب هلند از شهر نیوئن را نشان میدهد، ون گوگ از دسامبر ۱۸۸۳ تا نوامبر ۱۸۸۵ ساکن این شهر بود.
گمان میرود که ون گوگ بعدا و پس از نقل مکان به پاریس و قرار گرفتن در معرض آثار امپرسیونیستهای فرانسوی، که لحظهای حساس در زندگی حرفهای او محسوب میشد، خودنگاره را در طرف دیگر بوم این نقاشی کشید.
حدود ۱۵ سال پس از مرگ ون گوگ، تابلوی چهره زن روستایی برای نمایش در یک نمایشگاه نقاشی به موزه استدلیک آمستردام قرض داده شد و احتمال میرود که در این زمان، برای قاب کردن این تابلو، پشت آن را با مقوا پوشاندند.
لایهای از مقوا روی چهره ون گوگ را پوشانده است
نظر بر این است که دلیل ترجیح تابلوی چهره زن روستایی به چهره ون گوگ این بوده که احتمالا تابلوی چهره ون گوگ کامل نشده بود.
این تابلو چندین بار دست به دست شد و سپس در سال ۱۹۲۳ نخست سنت کروا فلمینگ، پدر ایان فلمینگ، خالق جیمز باند، آن را خرید. و در سال ۱۹۵۱ بود که تابلو به اسکاتلند آمد و وارد مجموعه الکساندر و روزالیند میتلند شد که بعدا آن را به نگارخانه ملی اسکاتلند هم اهدا کردند.
کارشناسان این نگارخانه نیز میگویند ممکن است بتوان این پرتره پنهان را بار دیگر در معرض تماشا گذاشت اما کندن لایههای مقوا و چسب ساده نیست و به زمان و دقت بسیار فراوان نیاز دارد.
در حال حاضر، تحقیقات در مورد بهترین راه انجام چنین کاری در جریان است و تا آن زمان، بازدیدکنندگان میتوانند برای نخستین بار تصویر اشعه ایکس تابلو را ببینند.
در این تصویر، ون گوگ کلاه لبه دار بر سر دارد و یک دستمال به گردن خود هم بسته و نگاهش را به بیننده دوخته است. سمت راست صورتش در سایه است و گوش چپش به وضوح قابل مشاهده است.
پروفسور فرانسیس فاول، کارشناس نگارخانه ملی اسکاتلند، این کشف را «هدیهای باورنکردنی برای اسکاتلند» نیز توصیف کرده است.
وی گفته است: «لحظههای این چنینی فوقالعاده بسیار نادر است، ما اثری ناشناخته از ونسان ون گوگ، یکی از مهمترین و محبوبترین هنرمندان جهان را نیز کشف کردهایم.»
به گفته وی، یافتن تصاویری از چهره این هنرمند پشت بوم آثار دیگرش در دوره اقامت او در نیوئن بدون سابقه نبوده است.