۱۰ قدیمی‌ترین بومیان آمریکا

مردم بومی از قدیمی‌ترین ساکنان قاره آمریکا هستند که قبل و حین و بعد استعمار، از هزاران قبیله از کانادا و پاتاگونیا هستند که با اعمال شیوه‌های فرهنگی و اجتماعی و مذهبی‌شان در جوامع مستقیریافته ادامه حیات داده‌اند. فهرست امروز اصلا جامع نیست، منتها تنوع و پایدار بومیان آمریکایی را نشان می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و جامع‌تر می‌توانید به وب‌سایت‌های تاریخ بومی سر بزنید و با کارشناسان محلی تماس بگیرید و فعالان بومی را از رسانه‌های اجتماعی دنبال کنید.

۱۰- قبیله کرو

اولین ظهور: نامشخص – در مونتانا در میانه قرن پانزدهم

مکان: دشت بزرگ

زبان: کرو / بخشی از خانواده زبان سیوان و انگلیسی

قدیمی‌ترین بومیان آمریکا

قبیله کرو (آبساروکا) برای اولین بار در دره رودخانه سنگ زرد ظاهر شد و در نهایت به مونتانا مهاجرت کردند. این قبیله از همان‌جا بود که به دو گروه تقسیم شدند؛ گروه کرو کوهستانی و کرو رودخانه. این قبیله در حین قرن‌های شانزدهم و هفتدهم در تیپی‌ها (خیمه‌های سرخپوستی) که از چرم حیوانات ساخته شده بود ساکن شدند. برای غذا هم به شکار گاومیش کوهان‌دار و آهو و سایر حیوانات می‌رفتند. قوم کرو کوهستانی همچنین تاریخچه غنی در گلدوزی داشته که در بسیاری از لباس‌های سنتی‌شان دیده می‌شود.

آیا می‌دانستید؟

امروزه، ۱۱.۰۰۰ نفر در قبیله کرو هستند و ۸.۰۰۰ نفر در مونتانا زندگی می‌کنند.

۹- قبیله دانه-زا

اولین ظهور: نامشخص – اما ساکن بخش‌هایی از کانادا در قبل از قرن نوزدهم

مکان: سراسر کانادا، اما احتمالا در آلبرتا و بریتیش کلمبیا

زبان: آتاباسکانی

قدیمی‌ترین بومیان آمریکا

تمدن دانه-زا (تمدن دون-زا یا بیور) از اولین مردم ملت‌های کانادایی و بخش‌های مختلفی از کانادا هستند. تمدن تمدن دان-زا قبل از امپریالیسم اول از همه به طور دائم در خانه‌های دو اتاقه‌شان ساکن بودند و بعد از چندین تعامل با قبیله کری، در عوض زندگی به عنوان یک گروه منسجم، سبک زندگی عشایری را با گروه‌های شکارچی فردی به رهبری شمن اجرا کردند. این قبیله شکارهای بزرگی مانند گوزن انجام می‌دادند و در خانه‌های حمل‌شدنی تیپی استفاد می‌کردند تا راحت‌تر کوچ کنند. امروز، قبیله دان-زا با حدود ۱۰۰۰ نفر جمعیت در یکی از چهار منطقه مشخص شده زندگی می‌کنند.

آیا می‌دانستید؟

موزه مجاری کانادا چندین منابع و پروژه‌های آنلاین را اجرا کرده تا فرهنگ و زبان تمدن دانه-زا را حفظ کند.

۸- قبیله آراپاهو

اولین ظهور: نامشخص

مکان: دشت‌های شرقی وایومینگ و کلرادو

زبان: خانواده زبان آراپاهو / آلگونکیان

قدیمی‌ترین بومیان آمریکا

قبیله آراپاهو از غرب میانه ایالات متحده آمریکا می‌آید و از همان اول به شکار گاومیش می‌رفتند و در تیپی‌های حمل‌شدنی استراحت می‌کردند و بیشتر سبک زندگی عشایری داشتند. سوارکاری بعد از استعمار اروپا، به بخشی از سنت شکار تمدن آراپاهو تبدیل شد. اکسپرسیونیسم و امپریالیسم غربی متاسفانه مسئول از بین بردن جمعیت بوفالوهای آمریکایی هستند که منبع اصلی غذایی قبیله آراپاهو و سایر قبیله‌ها را از بین بردند.

زمانی که ایالات متحده آمریکا جای پایش را سفت می‌کرد، مردم بومی آراپاهو با رفتارهای نژادپرستانه و غیرانسانی و غیراخلاقی بیشتری روبه‌رو شد. اصلا در طول جنگ داخلی و جنگ‌های بومی، نیروهای رهبری اتحادیه به خاطر هوس دستیابی به سرزمین‌هایشان، صدها نفر از مردم آراپاهو و شاین را در نهر سند قتل عام کردند.

آیا می‌دانستید؟

به خاطر انشعاب در اواسط قرن نوزدهم، فعلا چهار قبیله آراپاهو به صورت فدرال به رسمت شناخته می‌شود.

۷- قبیله موهاوی

اولین ظهور: نامشخص – قبل از قرن شانزدهم

مکان: آریزونا و کالیفرنیا

زبان: خانواده زبان یومان/هوکان

قدیمی‌ترین بومیان آمریکا

قبیله موهاو در بیابان موهاو زندگی می‌کردند و ساکن بخش‌هایی از کالیفرنیا و آریزوانا هستند. قبیله موهاو در کنار بسیاری از گروه‌های بومی جنوب غربی دیگر قبل از استعار، روی کشاورزی متکی بود و احتمالا برای سیل‌های سالانه، آذوقه‌هایی برای خودشان ذخیره می‌کردند. قبیله موهاو به شکار و ماهیگیری و جمع‌آوری گیاهان وحشی مشغول بودند و  به طور سنتی رئیس موروثی برای تصمیم‌گیری‌های مختلف سیاسی و اجتماعی را رهبری می‌کردند. باور سنتی قبیله موهای از نظر مذهبی به خالق معتقدند و متمرکزند و بر اهمیت رویاها در جشن گرفتن رسومات الهی تاکید می‌کنند.

آیا می‌دانستید؟

امروزه، منطقه محافظت‌شده بومی فورت موهاو چند هزار هکتار در کالیفرنیا و ناوادا و آریزونا را شامل می‌شود.

۶- قبیله گوارانی

اولین ظهور: نامشخص – اما قبل از قرن شانزدهم

مکان: پاراگوئه، آرژانتین، بولیوی و برزیل

زبان: گوارانی

قدیمی‌ترین بومیان آمریکا

گوارانی یک گروه بزرگی است که چندین قبیله را با جمعیت حدود پنج میلیون نفر در سراسر آمریکای جنوبی شامل می‌شود. اساسا، گوارانی در جنگل‌ها زندگی می‌کردند و اصلا در همان‌جا ذرت و کاساوا و سیب‌زمینی‌های شیرین را پرورش می‌دادند و شکار و ماهیگیری می‌کردند. بیشتر مردم با میراث گوارانی‌شان به خاطر امپریالیسم اسپانیایی در حال حاضر در شهرهای بزرگ‌تر زندگی می‌کنند، منتها بعضی از این قبایل هنوز در حومه‌های این جنگل زندگی می‌کنند و بیشترشان توانستند از همسان‌سازی فرار کنند. همین می‌شود که بعضی از این قبایل با طمع و جنگل‌زدایی تهدید شوند.

آیا می‌دانستید؟

پاراگوئه به خصوص روی میراث قبیله گوارانی خیلی پر سروصدا عمل کرده و بیشتر مردمش اسپانیایی هستند و به زبان گویش گوارانی صحبت می‌کنند.

۵- قبیله آریکارا/سحنیش

اولین ظهور: نامشخص

مکان: دشت‌های آمریکای شمالی

زبان: آریکارا/ خانواده زبان کادوان

قدیمی‌ترین بومیان آمریکا

قبیله آریکارا بخشی از گروه بومی دشت‌های آمریکای شمالی، قبیله‌های شاین، آپاچی، ماندان، ملت اوسیج و پاونی محسوب می‌شوند که از مردم آریکارا در قرن‌های گذشته از هم فروپاشیدند. مرمد آریکارا هم مانند تمدن پوبلو کلبه‌های خاک رسی می‌ساختند و در آن زندگی می‌کردند. این تمدن هم روزگارشان را با کشت ذرت و لوبیا و کدو و گل آفتابگردان و تنباکو و شکار می‌گذراندند. تمدن آریکارا از دید معنوی، بسته‌های مقدس می‌سازند که به آن‌ها اجازه می‌داد ارتباط آسمانی داشته باشند و این کیسه‌ها را هم محافظان محافظت می‌کنند. به خاطر امپریالیسم، قبیله آریکارا در حین قرن هجدهم به طور موقت کوچ‌نشین شده بودند و بعد از تحمل بیماری‌های اروپایی، با قبیله‌های ماندان و هیداتسا یک جبهه به نام سه قبیله و وابسته به ملت MHA تشکیل دادند.

آیا می‌دانستید؟

در حال حاضر، قبیله آریکارا حدود ۱.۰۰۰ نفر جمعیت دارند و در رزرواسیون MHA Nation شهر نیوتاون، ان دی هستند.

۴- قبیله یوکوت

اولین ظهور: نامشخص – اما به احتمال زیاد ریشه باستانی داشته باشند

مکان: دره سان خواکین، کالیفرنیا

زبان: چندین زبان از خانواده زبانی تنوتیایی

قدیمی‌ترین بومیان آمریکا

مردم یوکوت از قدیمی‌ترین ساکنان مردمی هستند که امروز در کالیفرنیا شناخته می‌شوند. این مردم در کنار بعضی از مردم در فهرست امروز، یک قبیله تعریف نمی‌شوند و مجموعه‌ای از این قبایل در چند منطقه یافت شده‌اند. اولین اجداد از قبیله یوکوت به احتمال زیاد شکارچی و گردآورنده بودند و با استفاده از ابزارهای طبیعی لباس‌ها و جواهرات و سربندهای‌شان را طراحی می‌کردند. مردم بوکوت مانند بسیاری از مردم بومی کالیفرنیا، احتمالا با مبلغ‌های دینی و امپیریالیستی‌های اسپانیایی در تعامل بودند که آن‌ها را به کاتولیک ترغیب می‌کردند.

آیا می‌دانستید؟

اولین مردم تاچی- یوکوت میوه بلوط را به عنوان منابع اصلی غذایی‌شان در نظر می‌گرفتند.

۳- قبیله زونی

اولین ظهور: ۲.۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: نیومکزیکو

زبان: پنوتی

قدیمی‌ترین بومیان آمریکا

زونی با تاریخ طولانی‌اش در جنوب غربی آمریکا، یکی از نوادگان قبیله‌ای از قبیله پوبلوان اجدادی است. این تمدن هم مانند اجدادشان روستاهای پوبلو را ساختند و در آن ساکن شدند که به عنوان هفت شهر سیبولا هم شناخته می‌شود. متاسفانه، اسپانیایی‌ها این تمدن‌ها را خوب شناختند و آن‌ها را مثل یک «امپراتوری طلا» باور داشتند. مردم زونی هم برابر امپریالیست‌ها برخواستند و در حین انقلاب پوئبلو با هم متحد شدند. اساسا، تمدن زونی برای تامین منابع غذایی‌شان در کنار روی ذرت و کدو و لوبیا، به شکار هم متکی بودند. این قبیله همچنین تاریخچه غنی از جواهرات فیروزه و سبد بافی و منجوق کاری و سفالگری داشته است.

آیا می‌دانستید؟

امروزه، حدود ۱۰.۰۰۰ نفر در قبیله زونی هستند.

۲- قبیله پوبلوان اجدادی

اولین ظهور: حدود ۱۰.۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: جنوب غربی آمریکا

زبان: مختلف

قدیمی‌ترین بومیان آمریکا

قبیله پوبلوان اجدادی، مردم باستانی آمریکایی از قبیله‌ها و نوادگان قبیله‌های زیادی سرچشمه می‌گیرند. بیشتر جمعیت این تمدن که کشاورز بودند، در جنوب غربی آمریکا زندگی و از خاک رس برای ساخت خانه‌های چندطبقه و چنداتاقه و سفال‌های دستی استفاده می‌کردند. از زمانی هم در این مناطق بیابانی که امروز به ایالات متحده آمریکا و بخش‌هایی از مکزیک تبدیل شده ساکن شدند، زندگی‌شان به سیستم‌های آبیاری هوشمند و مراسم مربوط به باران و خشکی آب و هوا بستگی دارد. تمدن‌های ماقبل تاریخی در قبایل امروزی، قبیله پوبلوان اجدادی نتیجه استعمار خشن اروپایی در اواسط قرن شانزدهم شروع شد.

آیا می‌دانستید؟

ریشه تاریخی چند قبیله مدرن مانند زونی، سانتا آنا، سانتا فلیپه، کوچیتی و نامبه و چند قبیله دیگر می‌تواند به قبیله پوبلوان اجدادی مرتبط شود.

۱-قبیله کلوویس

اولین ظهور: حدود ۱۱.۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: ایالات متحده آمریکا، مکزیک و آمریکای مرکزی

زبان: مختلف

قدیمی‌ترین بومیان آمریکا

کلوویس، یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های شناخته‌شده احتمالا از آسیا به تنگه برینگ و قاره شمالی می‌آیند. با اینکه دیرینه‌شناسان در این شک و تردید هستند که این تمدن، اولین مردم ساکن آن‌جا بودند، هنوز اجداد چندین تمدن مدرن هستند. مورخان در این حال معتقدند که این مردم با استفاده از سرنیزه‌های مخصوص طراحی شده ماموت‌ها را شکار می‌کردند. امروزه، بیشترین فرضی که روی رژیم غذایی مردم آن زمان وجود دارد، به نظر می‌رسد با ترکیبی از گیاهان علوفه‌ای، شکارهای کوچک و ماهی معقول‌تر باشد. کلوویس هم مانند بسیاری از تمدن‌های ماقبل تاریخی بعدها ناپدید شدند و گروه‌های متمایز دیگری را شکل دادند.

آیا می‌دانستید؟

مردم کلوویس به خاطر نیزه‌های خوش‌دست شناخته می‌شوند و به کلوویس معروف هستند که از جاسپر، چرت یا ابسیدین ساخته شدند.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها