یک کشف بزرگ متعلق به عصر برنز

 

در مجارستان حفاری‌های تازه دانشمندان، نیز منجر به کشف‌هایی بسیار تازه و جذاب شده است. این کشفیات، هم مربوط به عصر برنز هستند و وضعیت اجتماعی و هنر جواهرسازی آن دوران را نشان می‌دهند.

به تازگی هم حفاری‌های بسیار گسترده‌ای برای پروژه ساخت و ساز بزرگراه ام ۱۰۰ در کشور مجارستان نیز آغاز شده است. در جریان این حفاری‌های بسیار گسترده، گورستانی هم کشف شد که در آن نیز بقایای استخوان های انسان دیده می‌شد. با ادامه تحقیقات دانشمندان هم مشخص شد این مقبره، متعلق به عصر برنز بوده و افراد ثروتمندی نیز در آن خاک شده‌اند. همچنین نیز آثار باستانی بسیار مهمی در این مقبره‌ها هم در حال کشف شدن است.

اطلاعات منتشر شده هم نشان می‌دهند که هشت مقبره مختلف که مربوط به عصر برنز است در کشور مجارستان کشف شده است. در این تحقیقات مهم‌ترین مورد کشف شده، باقی‌مانده‌هایی از جسد یک زن است که سنش هم در زمان مرگ به بیش از بیست سال نبوده و ظاهرا هم از ثروتمندان عصر برنز مجارستان بوده است.

بررسی‌های دانشمندان هم نشان داد است که این زن بیست ساله، در زمان خاکسپاری ۳۸ شی تزئینی مختلف هم داشته است. در گزارش‌های منتشر شده برای مثال اعلام شده است که همراه با این زن، زیورآلاتی مانند حلقه‌های طلا،  بازوپیچ‌، توری‌های زینتی،حلقه مو از جنس طلا، چندین گلدان کوچک از جنس سرامیک و غیره … هم یافت شده است.

محققان و دانشمندانی که حالا مشغول فعالیت روی پروژه مقبره‌های پیدا شده در مجارستان هستند نیز بر این باورند که این زن بیست ساله، از طبقه‌های بسیار بالای جامعه بوده است. این که وی در زمان مرگ، در هر یک از انگشتانش یک انگشتر داشته نشان می‌دهد او فردی بسیار متمول و شاید هم مرتبط با خانواده‌های اشرافی بوده باشد.

 هنر جواهرسازی در عصر برنز پیشرفته‌تر از چیزی بوده که فکر می‌کردیم. یکی دیگر از نکات جالبی که حالا با کشف این مقبره می‌توانیم به آن پی ببریم، این پیشرفت فوق‌العاده هنر جواهرسازی در عصر برنز است. همان طور که می‌توانید در تصاویر هم ببینید، جواهرات پیدا شده جزئیات بسیار قابل توجهی دارند و نمی‌توان هم به سادگی باور کرد در عصر برنز به وجود آمده‌اند. همچنین نیز به لطف این کشف، حالا می‌توانیم تصور بهتری از پوشیدنی‌ها جواهرات عصر برنز داشته باشیم.

 

 

 

 

برای این که بهتر جذابیت این جواهرات را متوجه شویم، باید بدانیم در عصر برنز، از حدود سه هزار سال پیش از میلاد مسیح آغاز شده بود. در این دوران، نیز بشر هنوز در گداختن مس و قلع و فلزکاری، به بلوغ نرسیده بود و در واقع هم این عصر، شروع استفاده بشر از ابزارهایی برای ذوب کردن مس و قلع بود. جالب است بدانید این عصر بر اساس تقسیم‌بندی سه‌گانه اعصار، یکی از دوره‌های آغازین عصر نیاتاریخی محسوب می‌شود.

 

این پایان کشفیات مهم این مقبره نیست

باستان شناسانی که روی این پروژه نیز کار می‌کنند بر این باورند که باقی‌مانده جسد این زن بیست ساله و جواهراتی که همراهش به خاک سپرده شده، پایان کشفیات نخواهد بود و در آینده‌ای بسیار نزدیک، هم موارد بسیار قابل توجه بیشتری نیز از این گورستان بیرون کشیده خواهند شد.

 باستان‌شناسان توانستند در کنار کشف مقبره‌ها، هم با تحقیق بیشتر در این منطقه، به یک سکونت‌گاه در عصر برنز نیز برسند. همچنین یک سکونت‌گاه از عصر آپارد (قرن‌های نهم و دهم پس از میلاد مسیح) هم کشف شده است که نیاز به تحقیقات بسیاری دارد.

 

 

 

فردی که مسئولیت مدیریت موزه Szent István Király را بر عهده دارد کریستین پوکروونسکی، است که وی اظهار نظر مهمی را درباره ی کشف‌های بسیار تازه در مجارستان داشته است، وی اعلام کرده:

ما نیز به هیچ وجه نمی‌توانیم بفهمیم چه چیزی در زیر زمین پنهان شده است. ابزارها و فناوری‌های خاصی هم وجود دارند که می‌توانیم با آن‌ها هم چیزهای بسیار خاصی را شناسایی کنیم اما چنین یافته‌هایی فقط با استفاده از دستگاه‌های فلزیاب یا حفاری‌های باستان‌شناسی نیز به دست می‌آید. اگر پیش از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، خبری از حفاری و کاوش‌های باستان‌شناسی نیز نباشد، بسیاری از این اشیا تاریخی هم نابود می‌شوند یا اصلا هیچ وقت از رنگ نور را نمی‌بینند.

منبع آخرین خبر
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها