اهرام شگفت انگیز مصر باستان قدیمی تر است یا زیگورات سومری ها؟

در حدود سی سال پیش، به نظر می‌رسید که می‌توان به این سوال که کدام تمدن، قدیمی‌ترین تمدن در دنیاست، یک پاسخ قاطع و دقیق داد.

 

 

 اولین فاز از فرهنگ سومری به‌عنوان قدیمی‌ترین تمدن در حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، در منطقه بین‌النهرین عراق پدیدار شد. نام سومریان نیز برگرفته از شهر باستانی سومر است که در چند کیلومتری جنوب شهر مدرن کوت در شرق عراق قرار داشت. باستان‌شناسان نیز فاز ابتدایی تمدن سومریان را اوروک می‌نامند؛ برگرفته از نام شهری باستانی به همین نام در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی و جایی که بسیاری از قدیمی‌ترین آثار سومری‌ها در آنجا یافت شده است.

 

رقبای بین‌النهرین از راه می‌رسند

در چند دهه اخیر، شواهد کشف شده حاکی از آن است که سومریان در مسیر رقابت بر سر کسب عنوان قدیمی‌ترین تمدن در دنیا، چند رقیب دیگر دارند که یکی از آنها تمدن مصر باستان است.

 

 

تعریف آنچه که یک تمدن را می‌سازد، بسیار مبهم است ولی به‌طور کلی فرهنگ باید به چند ویژگی، به ویژه شهرسازی، آبیاری و خط دست یافته باشد و سومریان نیز از هر سه این فاکتورها بهره‌مند بودند. تمدن سومری‌ها در حدود سال ۲۰۰۰ پیش از میلاد مسیح، بود که مستقیما به تمدن بابل در بین‌النهرین منتهی شد که اعتبار و ارزش آن هم به کشف مسائل و حقایق ریاضی از جمله اعداد اول، مثلثات، مربع و مکعب و… بود؛ مفاهیمی که به بیش از هزار سال بعد توسط یونانیان باستان بسط و توسعه یافتند.

به گفته تاریخ‌دان آمریکایی، ساموئل نوا کرامر، سومریان با ساخت معبدهای بسیار بلندی به نام زیگورات در شهرهایشان و بهره‌گیری از چهره‌های دینی و روحانی داشتند که عمرشان را صرف عبادت و پرستش خدایان خاص خویش می‌کردند.

در حال حاضر سوال اینجاست که کدام یک از خدایان در پانتئون سومری‌ها قدرتمندترین بوده، به مکان و زمان بستگی دارد؛ به عنوان مثال آنو، در اوایل دوران اوروک خدای آسمان محبوب بوده و انلیل، خدای طوفان در سومر مورد نیز پرستش واقع می‌شده. ملکه بهشت، اینانا، ممکن است در اصل یک الهه باروری در اوروک بوده باشد و پرستش وی به دیگر شهرهای بین‌النهرین ، (جایی که به‌عنوان ایشتار شناخته می‌شده و ممکن است بر الهه‌های تمدن‌های بعد از آن مثل اشتاروت در میان افرودیت و هیتی‌ها در یونان تاثیرگذار بوده باشد) گسترش یافته باشد.

بسیاری از محققان نیز بر این باورند که ممکن است تمدن‌هایی به قدمت یا حتی قدیمی‌تر از تمدن سومری‌ها وجود داشته‌اند.سرپرست ونگهبان مجموعه‌های بخش بابلی فیلیپ جونز، در موزه پن فیلادلفیا نیز می‌گوید:« من می‌توانم بگویم که تمدن‌های مصر و سومر اساسا به صورت همزمان ظهور پیدا کرده‌اند.»

 

مصر، سومر، یا تمدنی در مناطق شرقی‌تر

در این میان، هم دهه‌ها جنگ و ناآرامی در عراق نیز باعث شده که باستان‌شناسان هم در سال‌های اخیر نتوانند به بسیاری از سایت‌های بین‌النهرین دسترسی آنچنانی داشته باشند ولی طبق گفته جونز، محققان مصرشناس، هم در طول این سال‌ها به حفاری‌هایشان ادامه داده‌اند و نتیجه این حفاری‌ها این است که باستان‌شناسان در مصر، حالا دست‌نوشته‌هایی را یافته‌اند که عمری برابر یا حتی قدیمی‌تر از دست نوشته‌های سومر را دارند و این نیز بدان معناست که قدیمی‌ترین فاز تمدن مصر باستان هم تقریبا همزمان با نخستین فاز از تمدن سومری‌ها در حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ظهور پیدا کرده است.

گزینه دیگری هم روی میز قرار دارد که تمدن دره سند است که در بسیاری از بخش‌هایی افغانستان، پاکستان و شمال غرب هند کنونی نیز ظهور یافته و طبق نخستین یافته‌ها در آنجا نیز به حدود دست کم ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. جونز هم در رابطه با این موضوع می‌گوید:« ما ممکن است اشیای بسیار اولیه‌ای در دره سند پیدا کنیم و من هم متعجب نمی‌شوم اگر آثاری به قدمت تمدن سومر را در این منطقه بیابیم.»

 

 

جونز هم بر این باور است که تجارت اولیه در امتداد حاشیه اقیانوس هند (مصری‌های باستان در حاشیه دریای سیاه ، سومری‌ها در شمال خلیج فارس و تمدن دره سند در شرق) باعث شده تا با جذب منابع و ایده‌ها از مناطق دورتر، به این تمدن‌های ابتدایی نیز  کمکی شود تا به نسبت افرادی که قبل از آنها در آنجا زندگی می‌کرده‌اند، رشد بسیار بیشتری داشته باشند. وی دراین باره گفته:«حسم می‌گوید که شاید در آن زمان شبکه‌های تجاری در اقیانوس هند در جریان بوده‌اند.»

منبع خبر آنلاین
عضویت
اطلاع از
guest

5 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
داریوش

بازم طرک های بی هویت و احمق میان تاریخ به اسم خودشون میزنن اخه مردیکه زیر دیپلم فرعون مصر هیچ ارتباطی به طرک های بیابانگرد نداره واقعا امثال تو رحیم بقال ی پا فیلم کمدین واسه خودتون🤣🤣🤣

خسرو تورک قشقایی

هر دو تمدن متعلق به تورکتباران می باشند اهرام ثلاثه مصر توسط تورکتباران فراعنه ساخته شدن و زیگورات سومری هم توسط تمدن تورکتبار سومری ساخته شدند با تشکر خسرو تورک قشقایی از نوادگان اغوزخان بزرگ و فرزند طاهرخان ایل بیگی از محققان تورک شناس و تورک پژو

داریوش

بازم ی طرک پیام گذاشت شما واقعاد بی هویتید و اون قدر بی هویت و بی تمدن و اصالتید که تمدن های دیگه به نام خودتون میزنید فک کنم تو هم یکی مثل رحیم بقالی که با دیپلم ترک شناس شدی

غلامپور زاده

حتی کاشف امریکا هم کریستف کلمبتورک بود
تمدن آزتک و مایا هم ترک بودن، تاریخ‌نگارای نامرد نام آزتورک رو به آزتِک تغییر دادن، اگه ایران هم مثل ترکیه زبونش ترکی بشه یکی یکی قله‌های پیشرفت رو فتح می‌کنه. نمونه‌اش دونر کباب ترکیه که البته خیلی ها میگن از سولواکی یونانی‌ها تقلیدش کردن.
خلاصه همه‌ی دنیا ترک بودن بعدن عوض شدن.

فارس

واقعا که ترکا میگن … راست گفتن..آخه مردک حمال این خزعبلات چیه بهم میبافی🤣🤣