(تصاویر) کشف قدیمی‌ترین شمشیرهای جهان

در حفاری‌های باستانی شمشیرهای ۵۰۰۰ساله‌ای که ۴۳سال پیش قصرِ خشت‌وگلیِ در مالتایا در ارسلان‌تپه کشف شده‌اند، قدیمی‌ترین شمشیرهای جهان هستند.

تا قبل از پیدا شدنِ این مجموعه شمشیر در ارسلان‌تپه، بسیاری از باستان‌شناسان بر این گمان بودم که قدمتِ نخستین شمشیرها به محدوده زمانی‌ای بینِ ۱۶۰۰تا۱۵۰۰ قبل‌ازمیلاد می‌رسد.

اما این ۹شمشیر که در محوطه باستانی ارسلان‌تپه پیدا شده‌اند، حداقل ۱۰۰۰سال از نمونه‌های قبلی نیز قدیمی‌تر هستند و به‌این‌ترتیب اولین سلاح‌ها از نوعِ خود هستند که در جهان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. قدمت این سلاح‌ها به اوایل عصر برونز باز می‌گردد.

از دانشگاه روم تیمِ تحقیقاتیِ مارسلا فرانگیپِین در دهه ۱۹۸۰ انباری متشکل از ۹ شمشیر و خنجر که به ۳۳۰۰سال قبل‌ ازمیلاد باز می‌گشتند را کشف کردند. آن‌ها نیز اعلام کردند که این شمشیرها که در ارسلان‌تپه پیدا شده بودند، قدیمی‌ترین و اولین شمشیرهایی هستند که بشر تاکنون از آن‌ها استفاده کرده است.

این شمشیرها نیز از مس و آلیاژهای آرسنیک ساخته شده‌اند. سه تا از این شمشیرها به زیبایی نقره‌کاری شده‌اند. طول این شمشیرها بینِ ۴۰ تا ۶۰سانتی‌متر است که در طبقه خنجرهای بلند یا شمشیرهای بسیار کوتاه قرار می‌گیرند.

با مشاهده این تیغه‌ها که از فنون و مواد جدید برای تولید آن‌ها استفاده شده است، می‌توان چنین حدس زد که این منطقه زادگاه شمشیر در جهان بوده است. این شمشیرها نیز تیغه، غلاف، و شکلی شبیه به عصا را دارند. به لحاظِ اندازه شاید کوتاه‌تر از چیزی باشند که امروزه به عنوان شمشیر ما می‌شناسیم اما طول‌شان برای آن دوران و با توجه به فنونی که برای ساخت‌شان استفاده شده است، معقول میباشد.

این پیشرفت در متالورژی را می‌توان در بسیاری از اشیاء باستانی‌ای که از گورهای افرادی با موقعیتِ بالای اجتماعی کشف شده‌اند، مشاهده کرد و این شمشیرها نمونه‌ای از این اشیاء هستند.

مشخص نیست هنوز که این شمشیرها چگونه کار می‌کردند. آیا فقط نمادی از موقعیت اجتماعی اشخاص بودند یا در خدمتِ اهدافِ خاصی بودند؟ در طول تاریخ شمشیر برای هر دو منظور نیز استفاده شده است و هرچند بر اساس استانداردهای امروزی سنگین به نظر می آید، اما ۳۰۰۰سال‌ قبل‌ازمیلاد احتمالاً در دستانِ یک ضدقهرمان به خوبی عمل می‌کردند و می‌توانستند یک روز عالی را خراب کنند.

ارسلان‌تپه در مالتایا، جایی که اولین دولت-شهر در آن تأسیس شد، با کاخ خشتی، معبدِ ۵۵۰۰ساله، شمشیرها و نیزه‌هایی که در آن پیدا شده است، نوری را بر تاریخ می‌تاباند. این تپه واقع در سواحل غربی فرات و ۷کیلومتریِ مرکز شهر قرار گرفته است.

بخش‌هایی از ارسلان‌تپه، که در فهرست میراث باستانی یونسکو ثبت شده است، بعد از دو زلزله‌ای که روز ۶فوریه ترکیه را لرزاند، تخریب شد. اما بافتِ باستانیِ سایت دست‌نخورده باقی مانده است.

منبع رهنماتو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها