قوم اولمک

اولین تمدن بزرگ در قاره آمریکا تمدن اولمک مکزیک بود.آنها از سال ۱۲۰۰قبل از میلاد یک جامعه سازمان یافته تشکیل داده بودند.محل استقرار قوم اولمک واقع در ” سان لورنزو ” و ” لاونتا ” میباشد.که در این مکان ها اماکن با شکوهی برای مراسم مذهبی خود ساخته بودند.بسیاری از دستاورد های تمدن اولمک برای جوامع بعدی آمریکا منافع زیادی را به همراه داشت
و  فرهنگ اولمک را به عنوان فرهنگ مادر قرار دادند. در واقع نقش تمدن اولمک در تکامل تمدن مایا آشکار است.مهمترین خصیصه این تمدن مهارت آنان در پیکرتراشی بوده است .
هنر اولمک ها در پیکر تراشی تاکید بر تجسم بخشیدن به کودکانی چاق با چهره هایی پف کرده و دهانی نیمه باز به نیشخند بوده که بر روی هم علایم صورت گربه وحشی را حتی گاه با چنگال هایش آشکار میسازد و در حقیقت چنین پیداست که آن قوم خود را از نسل گربه سانان میدانستند . کاوشگاه “لاونتا” در جنوب شرقی مکزیک بزرگترین زیستگاه تمدن اولمک به شمار می آید که در آن بقایای شهری به شکل یک ردیف ساختمان های گلی به طول ۵/۲ کیلومتر و در مسیر شمالی جنوبی قرار دارد . در این شهر یک هرم اشکوبه ای به طول ۱۳۵ و عرض ۷۵ متر و بلنی ۳۵ متر ساخته شده از گل مهمترین اثر معماری بجا مانده از قوم اولم میباشد . چنانکه معلوم است زیستگاه “لاونتا” در حدود ۴۰۰-۳۰۰ ق-م بر اثر تهاجم دشمنانی ویران شده است .
از آثار بجا مانده از قوم اولمک میتوان به هشت سر سنگی بزرگ در ” سان لورنزو ” واقع در کشور مکزیک اشاره کرد که به احتمال فراوان مجسمه حاکمان تمدن اولمک میباشند که در زیر تصویر یکی از این مجسمه ها نشان داده شده است.
عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
حسن کاظمی

من وقت ندارم تا هروز مطالعه کنم لطفا به ایمیلم بفرستید

masoud

tnx

mehdi

s.etelati rjebe honare aghvame amrica makhsosan sorkhposta mikham