بایگانی تخت جمشید

الواح و استحکامات و الواح خزانه. در سالهاى۱۹۳۳-۱۹۳۴ و۱۹۳۶-۱۹۳۸ دو مجموعه الواح بر اثر کاوشهاى امریکاییان کشف شد. مجموعه اول را درگوشه شمال شرقى صفه و مجموعه دوم را در بخش جنوب شرقى پیداکردند. به دلیل مکان کشف این دو مجموعه آنها را الواح استحکامات (PF ) و الواح خزانه (PT ) نام نهادند. الواح خزانه در ساله۱۹۴۸ توسط جى. جى. کامرون به طبع رسید. وى در سالهای بعد به ویرایش آنها ادامه داد.(PT1957;PT1963 ) . شمار این الواح ۱۲۹ است و تاریخ سال ۳۰ سلطنت داریوش (۴۹۲) تا سال هفت سلطنت اردشیر اول (۴۵۸) را دارند- البته اگر یک لوح اکدى را، که در سال۵۰۲ انشا شده است (PT 85 )، کنار بگذاریم. آن بخش از الواح استحکامات- که تاریخ سیزدهمین تا هجدهمین سال سلطنت داریوش (۵۰۹-۴۹۴) را دارد- بسیار مفصلتر است. در سال ۱۹۶۸ ار. تى. هالوک۲۰۸۷ عدد آن را و ده سال بعد ۳۳عدد آن را (PFa ) منتشرکرد. چند تاى دیگر از آن زمان تا به حال جداگانه منتشر شده اند. هالوک در مقاله اى در سال ۱۹۷۷ اعلام کرد که حدود ۴۵۰۰ عدد از الواح را بررسى کرده است، اماکماکان ما در انتظار انتشار اسنادی هستیم که وى پیش از مرگ خود استنساخ کرده بود. همچنین است حدود ۵۰۰ لوحى که به آرامى نوشته شدند و ۸۰ شرح آرامى اى که بر الواح عیلامى وجود دارد. بخشى از ۵۸۰ مهرى که به الواح خورده است (و ۸۶ عدد آن دارای نوشته است) نیز منتشر شده است (PTS )، بخش دیگر در جریان تحلیل است(PFS ). درتخت جمشید هاونهایی و دسته هاونهایى نیز یافت شده که ۱۶۳ نوشته آرامى برآنها وجود دارد و سال ۱۹۷۰ توسط ار. ا. باومن منتشر شده است. آنها را مربوط به زمان سلطنت خشیارشا و اردشیر، بین سالهاى ۴۷۹-۴۷۸ و ۴۳۶-۴۳۵ دانسته اند و (بر مبناى این فرضیه) تاریخگذارى کرده اند. متأسفانه چند صد متن و کتیبه آرامى هنوز منتشر نشده مانده است. افزون بر آن، چند متن نادر، که به زبانهاى دیگر نوشته شده اند، وجود دارند: دو لوح اکدى (PT 85;Fort,11786 ) یک متن کوتاه نوشته شده به یونانى (Fort. 1771 ) و متن دیگر( احتمالاً ) به فریگیایى. پس مورخ شاهنشاهى هخامنشى چندین هزار لوح و کتیبه در اختیار دارد.

عضویت
اطلاع از
guest

11 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
سعید

خوشحال شدم دیدیم یکی به فکر تاریخمونه راستش خودمم زیاد به فکر 🙂

فرهاد

باعرض سلام وادب حضورمدیریت محترم
امیدوارم که همیشه ایام سلامت ومنصورومسعوددرتمامی ابعاد
مسئولیتیتان باشید وایضا تشکر میکنم از شما بزرگواربابت تشکیل اینسایت
لذااستدعادارم اگرکتوبی درباب علوم نجوم در سایت محترمتان موجودباشد دست رنجه فرموده برایم ارسال فرمائید
باصدودوصدبدرود

datam

نسبت به تاریخ قبل از اسلام ایران احساس غرور میکنم ، ای کاش
حال و آینده مردم ایران همچون گذشته ما با شکوه بود که نیست

کیارش

سلام راستش من اندیشم پرپر شد وقتی دیدم یکی اینهمه کار کرده برای هویت وفرهنگمون اما من کار کردم برای شکمم

nasser

خیل ممنون از اینکه چون پیشنیان این مرز و بوم هدفی جز اعطلای ذهن ایران و ایرانی ندارید و انشاالله خداوند توانی بما ببخشد که به توانیم جبران زحمت کنیم

hossin

سلام خسته نباشید کرتون درست فقط گله دارم چرا دیدگاههای من گذاشته نمی شه

کاوه

مطالب را با دقت بیشتری ثبت نمایید و به تاریخ کشورمان خدمت کنید

ایران مهد تمدن

megaupload.commegaupload.commegaupload.commegaupload.commegaupload.commediafire.commediafire.commediafire.commediafire.commediafire.comfilefactory.comfilefactory.comfilefactory.comfilefactory.comfilefactory.comاول مرسی که این مطالب رو قرار می دید و از هویت ایرانی دفاع می کنید بر خلاف خیلی های دیگه که مثلا سعی دارند تاریخ ایران باستان رو از کتابهای تاریخ راهنمایی و متوسطه حذف کنند (امیدوارم که مردم غیور این مرز و بوم اجازه چنین کاری رو ندهند) لینک فیلم مستند شکوه تخت جمشید که با بودجه خصوصی ساخته شده رو پیدا کردم این جا می زارم و خواهش می کنم در سایت قرار بدید http://www.megaupload.com/?d=8SYW9FIX http://www.megaupload.com/?d=HN8AAQ27 http://www.mediafire.com/?buzv0ixzzlz http://www.mediafire.com/?ygdwyygetdn http://www.mediafire.com/?yzp3mzjeh24 http://www.mediafire.com/?12jxdtnlztz http://www.mediafire.com/?tbiblyisso1 http://www.filefactory.com/file/agcg…S_Ir_part1_exe http://www.filefactory.com/file/agcg…S_Ir_part2_rar http://www.filefactory.com/file/agcg…S_Ir_part3_rar http://www.filefactory.com/file/agcg…S_Ir_part4_rar http://www.filefactory.com/file/agcg…S_Ir_part5_rar http://rapidshare.com/files/22356200….Ir_.part1.exe http://rapidshare.com/files/22356328….Ir_.part2.rar http://rapidshare.com/files/22356434….Ir_.part3.rar http://rapidshare.com/files/22356541….Ir_.part4.rar http://rapidshare.com/files/22356043….Ir_.part5.rar البته اگر چک کنید که لینک… مطالعه بیشتر »

ako

akorahim@yahoo.comمن اکو رحیم اهلی کوردستانی عراق هستم کتابها یا معلوماتی میخاستم در مورد امبراطوری هخامنشین اکی کسی کمکم کنی ممنون میشم
ولى همراه با نام کتاب ونویسنده انم ایملم…
http://www.akorahim@yahoo.com

مختار

آیا میتوانید در باره بابا آدم و بی بی هوا اولین مرد و زن بشر که بار دوم به زمین فرستاده شدند از طرف خداوند (ج) و بعداً ارتباط آن دو با ادیان ، مذاهب ، کلتور ، رسوم و عنعنات به خصوص در نیم قارۀ هند ، آریانا و ایران نظر و معلومات دهید که من خیلی علاقمند تاریخ باستان و آفرینش بشر هستم ……….