شاه بخشنده : داریوش و خشایار شاه هخامنشی

اظهارات شاه . داریوش و خشیارشا یکى از فضایل شاه نیک را به کرّات چنین توصیف کرده اند: نواختن آنان که به شاه یاری داده اند یا در آینده یارى خواهند داد. داریوش در کتیبه بیستون با اشاره به داد( ارشتام ) ، که رهنماى تمام اعمال وى است ، اعلام مى داردکه « مردى که در خانه / کاخ ( ویث ) زحمت کشید، او را نواختم ؛ مردى که زیان رساند، او را سخت کیفر دادم » ( DB,IV 63 ) . او از جانشینانش مى خواهد که با « دروغزن یا دراز دست » دوست نباشند و آنان را « سخت کیفر دهند » ( IV 64 ) . داریوش در نقش رستم چنین مى گوید: « آنچه مردى بنا بر توان خود انجام دهد یا فراهم آورد، مرا خرسند سازد و از آن بسیار خشنود شوم و به او با چشم لطف بنگرم » ( DNb ). حتى در کتیبه خشیارشا، که مشابه آن است، آمده است: « … مردان وفادار را با فراخدستى پاداش دهم » ( XPL 26-31 ) . از میان چیزهایى که شاه اغلب برای مردان وفادار خود آرزو مى کند یکى حمایت اهورامزدا و دیگرى « زاد و رود بسیار» است ( DB IV 60-61, 66-67 ) . این بندها ما را به یاد سخنانى مى اندازد که هرودوت از قول کمبوجیه نقل کرده است. وى در بستر مرگ از نزدیکانش مى خواهد بردیاى غاصب را نابود سازند: « اگر چنین کنید خاکتان پر برکت و زنان و گله هاتان پرثمر باد» ( کتاب ۳ ، بند ۱۶۵ ) .

عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
siavash

من خودم شخصا ،اعتقادی به این مسئله که در غیاب کمبوجیه، که برای فتح مصر رفته بود،برادر وی ،بردیا علیه وی شورش کرده باشه.موضوع به همین سادگی ها نمیتونه باشه .اولا از اینکه هرودوت از ایران و ایرانی کینه داشته شکی توش نیست. و تنها از کورش بزرگ نتوانسته کوچکترین بد گویی بکنه انهم بخاطر بزرگی کورش. بر هیچکس پوشیده نیست که این به اصطلاح پدر تاریخ، داستان جنگ ماراتن را چه ابلهانه وناشیانه بر ضد ایرانی ها نوشته . و همیشه ایرانی هارا ظالم ویونانی ها را مظلوم نشان داده. همینطور مرثیه سرایی ایشان در رابطه با جنگی که… مطالعه بیشتر »

homa

khaste nabashin mataleb khub bud ama dar 1 mored behtare eshareye daghightari beshe
masalan in ke mordkhai ya hamun maduni fardi yahudi bude va ester ke bad az koshte shodane hamsare aval khashayar sha be onvane malake entekhab shod khahar zadeye mordkhai bude ke fardi khaen bude
bazam mamnun khoda ghoovat

Jhennifer

That’s a wise answer to a tricky qtuesion

neda

درمورد زندگی خود کوروش کبیر بنویسید.درمورد قدرتو اقتدارش وزندگی خصوصیش البته اگه اگه اطلاعات دارین.ممنون