هخامنشیان در دره شراء (شهرستان خنداب)

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باستان شناسی، بررسی و شناسایی شهرستان خنداب (استان مرکزی) که از حدود ۲۰ روز پیش آغاز شده  ادامه دارد و تا کنون ۸۰ اثر و محوطه باستانی شناسایی شده است که در عمدۀ تپه­ها شواهد استقراری دوره هخامنشی دیده می­شود.
علی اسدی، سرپرست هیئت، در خصوص نتایج قابل توجه و مهم بررسی و شناسایی شهرستان خنداب اعلام کرد که استقرارهای بزرگ وجالب توجهی از دوره های تاریخی و به ویژه دوران هخامنشی در شهرستان خنداب شناسایی شده و این موضوع با توجه به اینکه سکونت­گاههای این دوره تا کنون در بخش غربی استان مرکزی و به خصوص در منطقه مورد بررسی گزارش نشده بود ازاهمیت فراوانی برخوردار است.
شهرستان خنداب، که از سوی مردم محلی ساکن آن عموماً با نام شراء شناخته شده است، در ابتدای حوزه رودخانه قره چای قرار داد. این رودخانه پس از استان مرکزی وارد استان همدان می­شود و در نهایت با ورود مجدد به استان مرکزی به دریاچه حوض سلطان در قم می­ریزد. شهرستان خنداب یا منطقه شراء دارای مناطق مسکونی عمده ای، همچون گورزار، جاورسیان، سنگ سفید، اُستوه، اناج، دهچال  و خنداب است. کلیه شهر ها و روستاهای این منطقه در اطراف رودخانه شراء  ویا قرءچای واقع شده و تنها دهستان سنگ سفید در منطقه ای کوهستانی در ۱۰ کیلومتری غرب رودخانه واقع شده است. بیشترین محوطه­ها و تپه­ها نیز در اطراف این سکونتگاه­های امروزی یافت شده است. بنابراین قدمت هر یک از این روستاها و شهرهای امروزی با توجه به شواهد باستان شناختی به زمان­های بسیار دور می­رسد.
وی افزود پیش از این هیچ گونه پژوهش باستان شناسی روشمندی در دره شراء صورت نگرفته بود و به همین خاطر  منطقه مورد بررسی از منظر تاریخی وباستان شناختی ناشناخته باقی مانده بود. با این حال و نظر به اینکه این منطقه در سرچشمه روخانه قره چای و ابتدای مسیر این رود قرار داشت همواره انتظار می­رفت که محوطه­های مهمی در آن کشف و شناسایی شود.
به گفتۀ سرپرست هیئت، سفال­های شناسایی شده در بیشتر تپه ها واستقرارگاه­های باستانی منطقه مورد بررسی  سفالهایی کاملاً مشابه سفال­های هخامنشی در منطقه فارس شناسایی شده است و به نظر می رسد در دوره هخامنشی این منطقه از آبادانی و اهمیتی در خور توجه برخوردار بوده است . این موضوع نظر به قرار داشتن دره شراء در مسیر راههای ارتباطی همدان به سمت جنوب ایران توجیه پذیر است زیرا همدان یکی از پایتخت های دوره هخامنشی بوده و بدون شک راههای ارتباطی زیادی به آن منتهی می­شده است. وی افزود با توجه به بزرگ بودن برخی محوطه های این دوره در منطقه خنداب ممکن است برخی از آنها شامل مراکز و پایگاههای بین راهی حکومتی باشد.
با این حال اسدی اذعان داشت که تپه­های منطقه عمدتاً دارای آثار دوره اسلامی نیز هستند و سفالهای لعابدار زیبایی  مربوط به سده های میانی ومتاخر اسلامی در منطقه کشف شده است.
این باستان شناس، که دهستان سنگ در منطقه مورد بررسی زاد گاه او به شمار می رود، از دیگر نتایج این بررسی  به شناسایی چندین مورد نقوش صخره­ای در مناطق مختلف دره شراء اشاره کرد و افزود گرچه تاریخ­گذاری نقوش مذکور دشوار است با این حال با توجه به فراوانی آن­ها در منطقه و کیفیت بالای برخی نقوش توجه خاصی به شناسایی و مستند نگاری این آثار شده است و تلاش بر این است به دقت مورد مطالعه قرار گیرند.
گفتنی است از مهمترین آثار منطقه شراء کوه و غار معروف به کیخسرو یا کوه شاه زنده و یا به اختصار کوه شاه است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و با توجه به روایات محلی، مردم این ناحیه معتقدند که غار قرارگرفته بر قله این کوه محل ناپدید شدن کیخسرو، شاه کیانی، در اساطیر ایران باستان است. به همین جهت  این کوه همچنین بسیار مورد احترام زردشتیان ایران وجهان است.

در پایان اسدی اظهار امیدواری کرد که با پایان بررسی این شهرستان علاوه بر شناسایی بهتر منطقه، چهرۀ تاریخی کل استان مرکزی بسیار روشن­تر از گذشته نمایان گردد.
ارسال مطلب: روابط عمومی پژوهشکده  باستان شناسی
تنظیم و درج در سایت: واحد رایانه پژوهشکده
عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
میلاد

بله درسته تو داهات ما سکه های ساسانی پیدا شده اسم داهتمون اوچ تپه است

مهران

کدوم روستا از شرا

bahamin

salam . khaste nabashid kheili jaleb bod matlabeton .
faghat ye khaheshi daram age emkan dare ye meghdari bishtar tozih bedid kheili matlab kholase bod .pedarane man az sakenane dehchal bodan kheili dost daram dar moredesh bedonam va age ham komaki ham az dastam bar biad az komak kardan beheton khoshhal misham.thanks .
bahamin az sakenane dehchal

عابدین

پس اگه تونل چقا را ببینید دیگه چی میگید…….