ارتش سفالی چین باستان

کین شی هوانگدی، نخستین امپراتور سلسله کین، کسی بود که ایالات مختلف کشور چین را متحد کرد و در سال ۲۲۱ پیش از میلاد امپراتوری چین را رسماً پایه گذاری کرد. آرامگاه امپراتور کین (مرگ به سال ۲۱۰ پیش از میلاد) در شهر شیان واقع در استان شانشی به همراه سربازان سفالی مشهوری که در سال ۱۹۷۴ در این آرامگاه کشف شدند، از سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شدهاند.

کین شی هوانگدی، با پایهگذاری ی

ک حکومت مرکزی قدرتمند و متحد کردن نواحی مختلف چین که تا پیش از آن دائم با یکدیگر در حال جنگ بودند، سنتی را پایهگذاری کرد که توسط سلسلههای آتی نیز پی گرفته شد و تا سال ۱۹۱۲ میلادی که آخرین امپراتور سلسله کینگ بر این کشور حکمرانی میکرد، ادامه داشت.

نخستین امپراتور سلسله کین پس از آن که طی جنگهایی طولانی ۶ ایالت مختلف چین را با یکدیگر متحد کرد، به یکدست کردن قوانین و فرآیندهای اداری در قلمرو پهناور خود پرداخت. در این دوره خط و پول رسمی کشور چین یک شکل شد و قوانین مختلفی حتی برای طول محور چرخ گاریها و ارابهها و عرض شاهراهها تصویب شد.

ارتش سفالی نخستین امپراتور سلسله کین، از ۸۰۹۹ سرباز که هر یک قد و هیکل و چهره متفاوتی دارند تشکیل شده است. این سربازان سفالی بر اساس الگوی سربازان منتخب ارتش آن زمان چین که از جمله جنگجوترین سربازان کل تاریخ چین بودهاند، ساخته شدهاند.

این مجسمه در حالات و با ساز و برگ گوناگونی ساخته شدهاند که از جمله آنها میتوان به سربازان پیاده نظام که حالت ایستاده دارند، کمانداران که در حالت زانوزده ساخته شدهاند و نیز ارابهرانانی که ارابههای متصل به چندین اسب را میرانند اشاره کرد. نکته جالب توجه این که چهره هر یک از این ۸ هزار سرباز شکل و حالت و حتی مدل موی منحصر به فردی دارد.

سه بخش مختلف این ارتش سفالی در سه گودال مختلف کشف شدهاند: گودال اول که مشهورترین و بزرگترین گودال نیز هست، سربازان پیادهنظام را در خود جای داده است. گودال دوم به سربازان سوارهنظام تعلق دارد و گودال سوم نیز به افسران و درجهداران تعلق دارد.

کین شی هوانگدی از آن جا دستور ساخت و دفن مجسمههای سفالی را صادر کرد که باور داشت این ارتش پس از مرگ از او محافظت خواهد کرد. جنگجویان سفالی با آرایش جنگی در یک و نیم کیلومتری مقبره امپراتور و رو به سرزمینهای دشمن دفن شدهاند، به طوری که بین دشمن و مقبره امپراتور قرار بگیرند.

اما این جنگجویان سفالی کمتر از ۵۰ سال پس از مرگ امپراتور و در جریان شورش دهقانان چینی دچار آتشسوزی و آسیبهای جدی شدند. بر اساس طراحی اولیه، سقفی چوبی بر فراز سر این سربازان ساخته شده بود، اما بر اثر آتشسوزی این سقف چوبی روی سربازها سقوط کرد و موجب تخریب بسیاری از آنها شد. آتش همچنین موجب از بین رفتن رنگ سطح مجسمهها شد که به آنها حالتی رئالیستیتر میداد. البته گودال افسران و درجهداران از شر آتش در امان ماند و امروز هنوز بقایای رنگ را روی بعضی از مجسمههای این گودال میتوان مشاهده کرد.

ارتش سفالی کین در ماه مارس سال ۱۹۷۴ و در جریان حفر چاهی که سه کشاورز محلی برای آبیاری مزارع خود قصد حفرش را داشتند، کشف شد.

اما حفاری کارشناسی باستانشناسان در محل مدت کوتاهی پس از کشف مجسمهها آغاز شد. در آن زمان بسیاری از مجسمهها به طرز بدی آسیب دیده بودند. باستانشناسان از آن زمان تاکنون موفق به ترمیم بسیاری از مجسمهها شدند و هنوز نیز گروهی باستانشناس در حال تلاش برای چسباندن قطعات مجسمههای خرد شده به یکدیگر و احیای شکل اصلی مجسمهها هستند. تخمین زده میشود تکمیل پروژه مرمت مجسمهها حدود ۵۰ سال به طول میانجامد.

تا به حال حدود سه تا چهار گودال که هر یک ۴ تا ۸ متر عمق دارند مورد حفاری باستانشناسان قرار گرفته است و در این محل موزهای نیز با نام موزه ارتش سفالی نخستین امپراتور کین تأسیس شده است.

منبع سایت رسمی سی کی آر : CRI.cn

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
alifar

تو کشور ما فرهنگ و تمدن خاوردور نا شناختست