عید قایق اژدها

پنجمین روز از ماه پنجم به تقویم کشاورزی چین عید قایق اژدها نام دارد. عید قایق اژدها اسامی گوناگون دیگری نیز دارد. این روز به نام های عید ماه، عید اشعار، عید دختر و عید «زون زی» مشهور است.

مردم چین در عید قایق اژدها غذای خاصی به نام زون زی می خورند. زون زی با برگ بامبو و برنج درست می شود. به این ترتیب که در برگ بامبو برنج و گوشت می گذارند و می پیچند و بعد آن را می پزند. خوردن این غذا در این روز داستانی قدیمی دارد.

در دوره دولت های جنگنده در چین، شاعری به نام «چو یوان» از اهالی کشور «چو» زندگی می کرد. وی مدتی به عنوان وزیر اعظم در کشور چو خدمت کرد و نسبت به امپراتور بسیار وفادار بود. اما مورد حسد و تهمت بداندیشان قرار گرفت و امپراتور بدون تحقیق و رسیدگی او را از مقام وزارت عزل کرد.

چو یوان سخت غمگین و افسرده شد. به کنار رودخانه «می لو» در استان هو نان امروزی رفت و در آنجا شعر می سرود تا اینکه روزی به کلی از زندگی ناامید شد و خود را به رودخانه انداخت و غرق شد. این واقعه در پنجمین روز از ماه پنجم اتفاق افتاد.

چون مردم بسیار به او علاقه داشتند و می ترسیدند که ماهی های رودخانه جسد او را بخورند، خوراک زون زی را درست کردند و به آب رودخانه انداختند تا ماهی ها آن خوراک را بخورند و به جسد شاعر آسیبی نرسانند.


زون زی

امروزه معمولا موقع خوردن این غذا، بخصوص اگر در حضور افراد غیر چینی باشد، از شعرها و سرگذشت چو یوان یاد می شود.

پیشینیان اعتقاد داشتند پنجمین ماه، بدترین ماه سال است. بنابراین، از گذشته رسومی درباره این ماه در میان مردم رواج داشت. از جمله آویزان کردن نقاشی های قهرمانان افسانه ای و جمع آوری داروهای گیاهی. یا اینکه کیسه های کوچک پارچه ای که در آن عطر گذاشته می شود روی لباس بچه ها آویزان می کردند و به دستشان نخ های رنگارنگ می بستند. همچنین مسابقاتی مانند قایقرانی یا وو شو برگزار می شد که هدف همه این اقدامات راندن شیطان و حفظ سلامتی بود.

اکنون در دوران معاصر، شیوه های جشن گرفتن این عید که در یک جامعه کشاورزی به وجود آمده بود، ساده تر شده است.


مسابقه قایقرانی با قایق اژدها

در سال های اخیر، دولت چین در اقداماتی به منظور تقویت حفاظت از آداب و رسوم سنتی این کشور، عیدهای سنتی این کشور مانند عید بهار، عید چین مین یا عید یادبود مردگان، و عید قایق اژدها را در فهرست میراث فرهنگی غیر مادی چین ثبت کرده و به عنوان تعطیلات رسمی این کشور تعیین کرده است.

پیش از این از میان عیدهای سنتی چین، فقط عید بهار، مهم ترین عید سنتی چین از جمله تعطیلات رسمی کشور بود. اما در سال های اخیر، عیدهای سنتی دیگری مانند عید نیمه پاییز (پانزدهم ماه هشتم از تقویم کشاورزی چین) و عید چین مین نیز به تعطیلات رسمی تبدیل شده است.

طبق پیشنهاد کارشناسان، بهترین راه حفاظت از عیدهای سنتی، فرصت دادن به مردم برای جشن گرفتن این عیدها است. طبق همین پیشنهاد است که تعدادی از عیدهای سنتی چین به طور رسمی تعطیل شده است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها