۱۰ جاذبه گردشگری برتر ارمنستان

10 جاذبه گردشگری برتر ارمنستان

۱۰ جاذبه گردشگری برتر ارمنستان

ارمنستان کشوری در شمال ایران و واقع در قاره اروپا که ایروان پایتخت آن است و مرز میان قاره آسیا و اروپا محسوب می شود و حدود ۴ میلیون نفر جمعیت دارد.

آب و هوای آن برای سفرهای گردشگری بسیار مناسب است و سالانه مقصد بسیاری از گردشگران می باشد. همچنین این کشور موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی دارد و همین باعث شده است که طبیعت بکر و عالی برای کوهنوردان و طبیعت گردان باشد.

 

بازار ورنیساژ ایروان

بازار ورنیساژ با وجود اینکه نوعی مرکزخرید محسوب می‌شود اما جزو مهمترین دیدنی‌های ایروان است که گردشگران به بازدید از آن علاقه‌مند هستند. در این بازار انواع صنایع دستی به فروش می‌رسند و همین موضوع سبب شده تا مکان خوبی برای خرید سوغات در ارمنستان باشد. البته کالاهای دیگری همچون مواد غذایی نیز در ورنیساژ وجود دارد که بومیان برای مصرف روزانه‌ی خود آنها را می‌خرند.

 

موزه ماتناداران ایروان

موزه ای کم نظیر که حدود ۱۷ هزار نسخه خطی در آن موجود است و ساخت آن به سال ۱۹۵۷ میلادی بر می گردد و در آن تمام اِلمان های فرهنگ ارمنستان بکار گرفته شده است.

قبل از ورود به موزه، مجسمه‌هایی از فیلسوفان، دانشمندان و هنرمندان باستانی قرار دارند، که به ترتیب توروس روسلین، گریکور تاتواتسی، آنانی شیراکاتسی، موسس خرناتسی، مخیتار گوش و فریک هستند.

در این موزه مجموعه‌ای از پله‌ها شما را به سمت مجسمه “مسروپ ماشتوس”، مخترع الفبای ارمنی ( در سال ۳۹۶ میلادی ) سوق می‌دهد. در کنار آن مجسمه شاگرد مسروپ ماشتوس ساخته شده که دستش را با اشاره به مدرس خود بالا نگه داشته است و درکنار وی زانو زده است. حروف الفبای ارمنی بر روی دیوار پشتی حکاکی شده است، مجموعه این کتاب‌ها شامل ۱۷۰۰۰ نسخه خطی است که تقریبا شامل تمامی نسخه‌های فرهنگی و علمی دوران باستانی و میانه می باشد.

معبد گارنی ایروان

معبدی در یکی از خوش آب و هوا ترین نقاط ارمنستان که به عنوان مکانی برای ییلاق و شکار پادشاهان بوده است. معبد گارنی نمونه ی بی نظیر از معماری و فرهنگ هلنی در ارمنستان است که میراث اشکانیان در زمان حضورشان در فلات ایران است. این معبد به دستور مهرداد سوم برای خدای مهر ساخته شد اما بعدها پیروان مسیحیت از آن استفاده می کردند. قرار گیری معبدگارنی در کنار دره ی رود آزات (Azat River) و در میان رشته کوه گقام (Gyeghama lernasheghta) و کوه ویولن (violin) باعث جذب طبیعت گردان و گردشگران بسیاری به روستای کویتاک شده است.

 

صومعه تاتو

بنایی مذهبی که بر روی صخره جرج قرار گرفته است و یکی از بهترین منظره های موجود در جهان را دارد.

در گذشته علاوه بر مکان عبادت، دژی برای دفاع از کشور نیز بوده است؛ چون چرا دو طرف صومعه مشرف به پرتگاه است و دور تا دور آن حصار سنگی کشیده شده است. جالب است بدانید نوع معماری این صومعه که تا الان نیز پویایی خود را حفظ کرده، مورد استفاده بسیاری از معماران جهت ساخت صومعه و کلیسا قرار گرفت.

 

کلیسای گغارت ایروان

کلیسایی در نزدیکی صومعه گارنی که در بالای کوه ساخته شده است و مردم اعتقاد خاصی به آن دارند. بنای کلیسای گغارد شبیه صومعه گارنی است که در بالای کوه به دستور گریگور روشنفکر ساخته شد. یکی از باورهای جالب مردم محلی در خصوص این صومعه مربوط ست به درختی که در آن نزدیکی وجود دارد که مانند مردمان روستایی ایران به آن دخیل بسته می شود و یا آنکه اعتقاد دارند اگر به ورودی صومعه که در دل صخره ساخته شده است هفت سنگ پرتاب شود و از میان ۷ عدد سه سنگ آن به زمین نخورد شخص آروزهایش برآورده می شود.

 

موزه صنایع دستی ایروان

موزه ای که تمام هنر های ارمنی ها و کشور ارمنستان در آن گنجانده شده است و برای شناخت بیشتر مردم و فرهنگ آنها، بازدید از آن لازم است. در این موزه کار برروی چوب، کنده کاری، کار با فلز، فرش بافی نگهداری می شود.

 

هزار پله ایروان

بنایی پله ای که ساخت آن از سال ۱۹۸۰ و به مدت ۹ سال به طول انجامید؛ ارتفاعی ۱۱۸ متری دارد و تلفیقی از هنر و معماری ارمنیان است. کاسکاد ایروان  که با نام هزار پله هم در میان ایرانیان شناخته می‌شود، مقصدی مناسب جوانان در ایروان است. اینجا هزاران پله وجود دارد که پارک هافناک و خیابان مانیومنت را به یکدیگر متصل می‌کند. نکته‌ای که سبب شهرت این پله‌ها شده چشم اندازشان است که سوژه های خوبی را برای عکاسی در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.
ناگفته نماند که امکان استفاده از پله برقی هم برای رسیدن به بالای کاسکاد وجود دارد و اگر نخواهید از هزار پله‌ی ایروان بالا بروید، می‌توانید از پله برقی‌ها استفاده کنید. از دیگر نکات جذاب درباره کاسکاد رایگان بودن بازدید از آن است.

کاسکاد؛ هزار پله ای در ارمنستان

میدان جموری ایروان

این میدان برای یادبود جدایی ارمنستان از شوروی ساخته شد و در اطراف آن مکان های دیدنی و سیاسی زیادی وجود دارد. اینجا مهمترین قسمت شهر ایروان است و برخی از ساختمان‌های مهم شهر مانند موزه‌ی ارمنستان، نگارخانه ملی و عمارت‌های دولتی در آن قرار دارند.
از نکات جالبی که در رابطه با میدان جمهوری ایروان وجود دارد، حضور مجسمه‌ی لنین در آن است. لنین رهبر کومونیست روسیه بود. همچنین در میان این میدان یک آبنمای زیبا نیز به چشم می‌خورد که سبب زیبایی میدان جمهوری ایروان شده است.

 

یادبود قتل عام ارامنه در ایروان

موزه ای که در سال ۱۹۱۵ میلادی ساخته شد و ستون ۴۴ متری سوزنی شکلی در آن دیده می‌شود. بنای یادبود هم از ۱۲ ستون تشکیل شده که به صورت همگرا در کنار هم قرار گرفته‌اند و در میان آنها شعله‌ی آتشی شعله‌ور است.

هولوکاست یا نسل کشی جنایت بزرگی بود که در حق ارامنه شد. این جنایت بزرگ در زمان جنگ جهانی اول رخ داد و هنوز هم یکی از بزرگترین مصیبت‌هایی است که ارمنی‌ها آن را پشت سرگذاشته‌اند. حالا برای به یاد ماندن این فاجعه‌ی بزرگ یادمانی در شهر ایروان ساخته شده که با نام یادمان نسل‌کشی ارمنی‌ ها شناخته می‌شود.

کوه های آرارات

کوه هایی در مرز بین ایران، ترکیه و ارمنستان که به اعتفاد برخی ها، کشتی نوح نیز در این مکان بوده است. بر اساس کتاب عهد عتیق کوه آرارات مکانی بود که کشتی نوح پس از طوفان بر آن نشست و از این محل بود که بازماندگان کشتی نوح به سرزمین های دیگر رفتند.

 

منبع فاینداتور فاینداتور آدراپانا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها