تاریخچه مرموز پارتنون یونان!

این بنای پارتنون نماد معماری یونانی به سبک کلاسیک می باشد و به منظور گرامیداشت الهه حامی آتن، آتنا ، ساخته شد. ساخت و ساز آن در سال ۴۴۷ قبل از میلاد شروع شد و ۴۳۸ قبل از میلاد به پایان رسید. از ویژگی های این بنا میتوان به ستون های بلند و ۲۲۸ فوت ارتفاع اشاره کرد. دانشمندان معتقدند این معبد در محل معبد سابق آتنا ساخته شده، که در زمان باستان توسط پارس ها تخریب شده است.  با ما با باشید تا تاریخچه مرموز پارتنون یونان! را به شما ارائه کنیم..

در طول قرن ۴ و ۵ قبل از میلاد ، آتن به یک قدرت مرکزی در تاریخ یونان تبدیل شد و یک محل مهم برای هنر و تجارت بود. ساخت این معبد هزینه بر با کارگرهای زیادی بود. سنگ های مرمر بزرگ این معبد از کوه پنتلیکوس به آتن آورده شده که ده مایل فاصله تا آنجا داشت.

پارتنون به عنوان بنایی که به افتخار یونانیان ساخته شد، سهم خود را در جنگ ها ایفا کرده است. در سال ۲۷۶ قبل از میلاد، دزدان دریایی بخش گسترده ای از آتن به ویژه پارتنون را تخریب کردند. تقریبا ۱۰۰ سال بعد این بنا بازسازی شد که به احتمال زیاد بیشتر در دوره جولیان آپستات بود.

پارتنون
Parthenon

در ۲۵۰۰ سال گذشته، پارتنون نماد معماری یونان باستان، باوجود محافظت های سختگیرانه توسط زمین لرزه، آتش، حملات متعدد تخریب شده است. جالب اینجاست که آتنیها این بنا را تنها در ۸ سال ساختند ولی بازسازی آن زمان بیشتری برد.

در زمان های مدرن این ساختمان قربانی غارت تمدن ها  شد. در اوایل قرن نوزدهم ارل اسکاتلندی مجسمه هایی را از این مکان حذف کرد و گفت با اجازه حاکمان عثمانی این کار را می کند. یونانیان مدرن مخالف این قضیه هستند و سعی به پس گرفتن مجسمه ها دارند. این مجسمه ها در حال حاضر در موزه بریتانیا قرار دارند.

بخشی از ساختمان پارتنون
parthenon

پروژه های بازسازی توسط دولت یونان و اتحادیه اروپا در حال اجراست که ۳۴ مین سال خود را سپری می کند. باستان شناسان، معماران، مهندسان معماری و صنعتگران به سختی در تلاشند تا حداقل نمونه ای مشابه با معماری یونانیان باستان را به وجود آورند. آنها سعی دارند بفهمند روش های معماری گذشتگان چه بوده است. چگونه آتنی ها معبد پارتنون، نماد تمدن غربی را در کمتر از یک دهه ساختند؟ چگونه توانستند بدون استفاده از ابزارهای مدرن چنین بنایی با چنین دقتی را پدید آورند؟در داخل صومعه پارتنون یک مجسمه عظیم از آتنا از جنس طلا قرار دارد که قطعا یک جرثقیل بزرگ باید آن را جابجا کرده باشد.

پارتنون
parthenon

چگونه یونانیان باستان قادر به ساخت معبد پارتنون، یکی از برجسته ترین مکان های باستانی یونان بودند؟ شاید کارگران زیادی را مجبور به کار کرده اند و یا شاید هم از خدایان و الهه های مقدسشان کمک گرفتند!!! کسی چه می داند!

 

 

منبع
ارسال یک پاسخ