دموکراسی یونانی یا دموکراسی امروزی؟

نمیتوان تاثیر دموکراسی یونان باستان را بر سیاست های مدرن، به ویژه سیاست های ایالات متحده ، را انکار کرد. تا به امروزه، هنوز مردم در باره اینکه کدام برتر است به بحث می پردازند. این مطلب را بخوانید تا خودتان بتوانید انتخاب کنید که سیستم یونانی چیزی هست که شما ترجیح می دهید یا آمریکایی ها با ورژن مدرن قابل قبول ترند! دموکراسی یونانی یا دموکراسی امروزی؟ با تاریخ ما همراه باشید..

 

مزایا:

 

رای دهندگان آگاه

کلیستنس - پدر دموکراسی آتنی. منبع: ویکی پدیا
کلیستنس – پدر دموکراسی آتنی. منبع: ویکی پدیا

متاسفانه،امروزه با وجود تلاش های رسانه ها، اکثر رای دهندگان آمریکایی حق انتخاب کمی درباره شخص یا مسئله منتخب دارند. نکته خوب درباره دموکراسی آتن باستان این بود که رای دهندگان کمتر نادیده گرفته می شدند. در واقع رای دهندگان از طرفی به خاطر فعالیت های محدود دولت، آگاهی بیشتری داشتند. خب مطمئنا به دلیل تعداد رای دهندگان کمتر، سطح ناآگاهی نسبت به امروز کمتر بود.


دموکراسی مستقیم

محل نشست آتنی ها. منبع: ویکیمدیا
محل نشست آتنی ها. منبع: ویکیمدیا

برخلاف دموکراسی حاکم بر دنیای مدرن، دموکراسی آتن به طور مستقیم بود. اساسا، به جای مجریان قانون، این شهروندان آتن بودند که برای اجرای یک قانون تصمیم می گرفتند و به آن رای میداند. این افراد برای جلوگیری از هر گونه نفوذ بیرونی از طریق قرعه کشی از بین مردم عادی انتخاب می شدند. با توجه به وضعیت فعلی دموکراسی مدرن، میتوان گفت این عمل یونانیان صحیح بوده است.


عملکرد در زمان اجرای قانون

سولون، بنیانگذار دیگر دموکراسی یونان. منبع: ویکیمدیا
سولون، بنیانگذار دیگر دموکراسی یونان. منبع: ویکیمدیا

یکی از دلایلی که موسسه دموکراسی هنوز حائز اهمیت است، این است که عملکرد صحیح در زمان اجرای هر قانون بررسی شود. اغلب افراد در دولت حداقل تجربه ای را در جنگ داشتند و این مورد استقبال دنیای باستان جنگ زده بود. به طور مثال یک قانونگذار آمریکایی در دنیای مدرن اطلاعات کمی در رابطه با عراق و افغانستان دارد ..

دموکراسی در آتن تاحدودی در حل برخی مشکلات مثل قوانین ظالمانه و نظام ارباب رعیتی کهبه فئودالیسم معروف بود و مبارزه با ناآگاهی رای دهندگان موفق بود.


معایب:

نه زن و نه برده

زنان برای حق رای دادن مبارزه می کنند. منبع: ویکیمدیا
زنان برای حق رای دادن مبارزه می کنند. منبع: ویکیمدیا

در دنیای مدرن تا سال ۱۹۲۰ ، زنان در همه ایالات حق رای بدست آوردند. زنان آتنی چنین حقی نداشتند . آتنیان معتقد بودند تنها مردان سفید پوست آزاد حق داشتند در اداره دولت دخالت کنند.

امروزه هیچ دموکراتی آزادی زنان برای رای دادن را محدود نمی کند و یا آنها را به بردگی نمی گیرند، پس به عنوان یکی از برتری های دموکراسی امروزی نسبت به دموکراسی یونان، میتوان به این ویژگی اشاره کرد.


وکلا

مجلس سنا منبع: ویکیمدیا
مجلس سنا منبع: ویکیمدیا

این مورد کمی بحث برانگیز است، چون بسیاری از افراد به دلایل مختلف از وکلا متنفر هستند، ولی آتنی ها درباره قوانینی که به درستی اجرا نمی شدند، اطلاعات کمی داشتند. با وجود سیستم قرعه کشی (که در بالا گفتم) تعجبی هم ندارد. در ایالات امروزی، بیشتر اعضای دولت در آموزشگاه های حقوقی ثبت نام می کنند و اطلاعات و تجربه لازم برای اجرای قانون و تاثیر بر شهروندان را کسب می کنند.


گزینش

دموکراسی یونانی
دموکراسی یونانی

همانطور که قبلا گفتیم، زنان و بردگان حق شرکت در انتخابات دموکراتیک یونان باستان را نداشتند. ان سیستم جنبه های گزینشی دیگری هم داشت مثل حذف ساکنان آتن از لیست رای دهندگان که شهروند نبودند. در واقع سیستم آتن باستان تقریبا جرگه سالاری بود و اغنیا و اشراف را برتر می دانست. اما دموکراسی در دنیای مدرن خوشبختانه از این نظر پیشرفت داشت.

منبع ncientfacts
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها