دیدنی های بوشهر

دیدنی های بوشهر

دیدنی های بوشهر

بوشهر، شهری بندری در جنوب کشور ما است که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. در این مطلب در مورد تعدادی از دیدنی های بوشهر صحبت خواهیم کرد.

عمارت کلاه فرنگی

یکی از دیدنیهای بوشهر عمارت کلاه فرنگی است که در سبزه آباد بوشهر قرار دارد. این عمارت سرکنسولگری انگلستان بوده که در سال ۱۸۵۸ میلادی ساخته شده و در ابتدا مقر تابستانی نمایندگی انگلیس بوده است.

قلعهٔ نصوری از جاذبه های گردشگری بوشهر

قلعه نصوری واقع در شهر بندر طاهری از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان یکی از اثرهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است.

«قلعهٔ نصوری» در ۲۵۰ کیلومتری خاور استان بوشهر قرار گرفته است. قلعه نصوری به «قلعه شیخ» نیز مشهور بوده است و متعلق به اوایل دوره قاجاریه است. ساخت قلعه به امر شیخ جبار نصوری درحدود ۱۸۰ سال پیش انجام یافته و معمار آن علی اضعر شیرازی بوده است.

مصالح به کاررفته، سنگ های بزرگ و ملاط آن گل و گچ است. دَر ورودی قلعه از سمت جنوب و رو به خلیج فارس است که دارای دَر بزرگ چوبی با گل میخ و کنده کاری است. بعد از ورودی اصلی یک هشتی بزرگ وجود دارد که دارای هشت طاقچه ساده است.

قلعه نصوری در بوشهر

زمانی که انسان از هشتی وارد حیاط بیرونی می شود؛ در جبهه شمالی آن یک ردیف پلکان به طبقه دوم منتهی می شود و یک درب چوبی ساده، آن را به اندرونی وصل می کند. در جبهه باختری نیز یک پلکان به طبقه دوم می رود.

در این طبقه یک ایوان با ستون های سنگی و گچبری های جالب وجود دارد. این ایوان از طرف پنچ در چوبی به اتاقی راه می یابد که باختر آن قرار دارد. در این اتاق یک گچ بری با تزئینات گل و بوته وجود دارد که فاقد هرگونه تزیین است و در جبهه باختری از طریق پلکانی به طبقه دوم راه می یابد.

این بنا دارای بادگیری همانند بادگیرهای ساختمان های ساحلی خلیج فارس است. این بنا ویژگی معماری ساختمان های قاجاریه را دارد. قلعه دارای ایوان ستون داری در طبقه دوم می باشد. تزیینات گچ بری مربوط به این قسمت است.

سبک کار و تراش آن ها شبیه ستون های بازار وکیل شیراز است. گچ بری ها شامل شاخ و برگ گل و بوته، فرشتگان و پرندگانی است که بر رونق و زیبایی قلعه افزوده است.

عمارت گلشن

بهبهان از محله های قدیمی بوشهر است که عمارت تاریخی گلشن در آن واقع شده است. نکته جالب توجه فاصله کم این عمارت تا دریا است.

فاصله ۱۰ متری این عمارت از دریا باعث شده فضای داخل آن با وزیدن نسیم دریا و باد شمال بسیار دلچسب و روح نواز باشد. یکی دیگر از مواردی که باعث جذب گردشگران به دیدن این عمارت میشود، جنس در و پنجره های آن است.

سقف عمارت از چوب صندل و در و پنجره های آن هم از چوب ساج و دریایی ساخته شده است.

گورستان و منطقه باستانی سیراف

سیراف از قدیمی ترین بنادر ایران و جهان است که در گذشته کشتی رانی از این بندر رایج شده است و دارای آثار تاریخی متعددی است.این گورستان در شمال غربی بندر طاهری و در دامنه جنوبی ارتفاعات مشرف بر آن ، قرار دارد.

تعداد فراوانی گورهای مستطیل شکل ، به طول ۱۰.۲ سانتی متر و عرض ۵۰ سانتی متر و عمق ۴۰ تا۶۰ سانتی متر در سنگ کنده شده است .

روبروی گورستان غربی ، گورستان دیگری وجود دارد که گورهای عمودی آن با ارتفاع ۳ متر و عرض ۲ متر مانند پهنه ای از کندوهای زنبور عسل به طور مرتب در سراشیبی دامنه چیده شده اند.

بازار بوشهر

بازار قدیمی بوشهر مانند دیگر شهرهای ایران مرکز اصلی داد و ستد، تهیه مایحتاج زندگی و رونق بخشیدن به شهر است. بازار در زمان قاجاریان با معماری زیبا و دیدنی آن دوران تاسیس شد.

معماری آن به گونه ای است که نور مناسب به داخل بازار می آید ولی هنگام باراش برف و باران آب به داخل بازار نفوذ نمی کند. اگر قصد خرید سوغاتی برای عزیزانتان را دارید یکی از مناسب ترین محل ها بازار قدیمی است.

رافائل از دیدنی های بوشهر

رافائل نام نخستین طرح کشتی های «میکل آنژ» و «رافائل» در سال ۱۹۵۸ میلادی کشیده شد است.

در سال ۱۳۶۲ برای بازگرداندن رافائل و میکل آنژ به سفرهای دریایی تصمیماتی گرفته شد اما هنوز این تصمیم عملی نشده بود که در روز پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۶۲ هواپیماهای عراقی بالاخره در گرماگرم بمباران خارگ و بوشهر آن را هدف موشک قرار داده و به آن آسیب جدی وارد کردند به حدی که رافائل تا نیمه در آب های کم عمق ساحلی لنگرگاه بوشهر فرورفت.

چیزی نگذشت که یک کشتی باری به نام «ایران سلام» (ایران سیام) ناگهان به صورت اتفاقی با آن برخورد کرد و به بدنه اش آسیب جدی رساند و کاری را که هواپیماهای عراقی آغازش کرده بودند تمام کرد؛ رافائل کاملاً در اعماق خلیج فارس غرق شد.

قلعه خورموج دشتی

قلعه خورموج یا قلعه محمدخان دشتی در شهر خورموج با فاصله ۸۷ کیلومتری از شهر بوشهر قرار دارد. سفر به آن با خودرو حدود ۱ ساعت زمان می برد. قلعه در زمان قاجار و به سبک قلعه های سلجوقیان و ساسانیان ساخته شده است.

متاسفانه بیشتر قسمت های قلعه تخریب شده و تنها یکی از برج های آن باقی مانده است. قلعه‌ی محمدخان دشتی که روزگاری بلندترین بنای شهر خورموج بوده و از همه ‌ی نقاط شهر نمایان بود، اکنون در ساخت و سازهای شهری گم شده است. متاسفانه خطراتی این اثر ملی را تهدید می‌کند.

کوه نمکی جاشک

درست است که بوشهر جذابیتهای فراوانی دارد اما نباید از گشت و گزار در اطراف این شهر بندری هم غافل شد. یکی دیگر از جاذبه های دیدنی بوشهر گنبد نمکی جاشک است که در سطح خاورمیانه جزو زیباترین گنبدهای نمکی به شمار میرود.

نوع نمک این کوه و بلورها و غارهای آن و همچنین آبشارهایی که در آن به چشم میخورد، باعث تمایز آن از سایر گنبدهای نمکی شده است.

گنبد نمکی جاشک بوشهر

سی نیز

سی نیز یا شی نیز بندری باستانی در بخش امام حسن کنونی واقع در شهرستان دیلم استان بوشهر بوده است که در ناحیه شمالی استان بوشهر میانه دو بندر مهروبان و جنابه (گناوه) قرار داشته و صنعت پارچه بافی آن شهرتی جهانی داشته، متون ادبی از بزرگان سینیز بخوبی یاد کرده اند.

گور دختر

همانطور که میدانید بوشهر دارای جاذبه های تاریخی نیز هست. گور دختر یکی از دیدنی های تاریخی بوشهر است.

جالب است بدانید که قدمت این آرامگاه به ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح میرسد. این آرامگاه تاریخی متشکل از ۲۴ قطعه سنگ است و در نگاه اول میتوان به شباهت آن با آرامگاه کوروش پی برد.

مدرسه سعادت از جاذبه های دیدنی بوشهر

این مدرسه یکی دیگر از جاذبه های بوشهر است که در دوران قاجار تاسیس و آموزش در آن با شیوه ای نوین در پیش گرفته شد. امروزه این مدرسه با عنوان مادر مدارس جنوب هم شناخته میشود. جالب است بدانید که روز تاسیس این مدرسه به روز بوشهر نامگذاری شده است.

مسجد جامع بردستان

قدمت شهر بندی بوشهر را به زمان اردشیر شاه ساسانی نسبت می دهند و در کارنامه اردشیر بابکان از آن نام برده شده است. اما بندر کنونی بوشهر را ابومهیری (پسر ناخدا باشی کشتی های نادر شاه) ۳۰۰ سال پیش تاسیس کرد.

در طی این سال ها آثار تاریخی زیادی برجای مانده است که مسجد جامع بردستان یکی از آن ها به شمار می آید. برخی دیرین شناسان آن را کهن ترین عمارت متعلق به دوره اسلامی نامیده اند. فاصله مسجد تا بازار اصلی بوشهر ۲۰۰ کیلومتر است که حدود دو ساعت زمان می برد.

مسجد طی سال های گذشته چندین بار مرمت شده است که آخرین بار در سال ۱۲۷۳ هجری قمری توسط حیدر خان دشتی بوده است. مسجد در شهر دیر، روستای بردستان ساخته شده است.

در اطراف مسجد گورستانی متعلق به قرن چهارم یا پنجم هجری قمری است که نوشته هایی با خطوط کوفی و عربی روی آن ها دیده می شود.

منطقه شکارممنوع کوه سیاه در بوشهر

منطقه شکارممنوع کوه سیاه در منطقه کوهستانی دشتستان استان بوشهر قرار دارد. این منطقه محل قشلاق عشایر قشقایی است. در حدود ۷هزار رأس کل، بز، قوچ و میش وحشی در این زیست پناهگاه زندگی می کنند.

این منطقه در ۸۳ کیلومتری جنوب شرقی برازجان با ارتفاع ۱۶۹۱ متر قرار دارد. در مناطق حفاظت شده شکارممنوع کوه سیاه با اجازه سازمان محیط زیست و اخذ پروانه، امکان شکار در فصول معینی وجود دارد.

قبر ژنرال

حمله انگلیسی ها ودیگر استعمارگران به شهر بوشهر آثار خود را برای همیشه برجا گذاشته است. ورود برخی لغات، معماری به سبک آن ها و این قبر که متعلق به یکی از فرماندهان ارتش انگلستان در حمله آن ها به جنوب ایران است.

وی در سال ۱۸۵۶ میلادی در جنگ هرات به دست نیروهای ایرانی کشته شد. تا سال ۱۳۹۰ محوطه مقبره گورستانی بود (شامل ۳۵ تن از سربازان انگلیسی) پر درخت در آن سال شهرداری گورستان را به پارک تبدیل کرد.

نخلستان ها

نخلستان های سر سبز مانند نگینی بر انگشتر این استان هستند. شهر دشتستان و آب پخش بیشترین تعداد نخل ها را در استان دارد.

نخلستان‌ های سرسبز و سربه فلک کشیده ورودی شهر آب ‌پخش جلوه بسیار دیدنی به این منطقه داده است و هیچ مسافری را بدون توقف اجازه عبور نمی ‌دهد.

وجود کانال‌ های پر آب‌ در دو سمت ورودی شهر آب ‌پخش، طراوت و نشاط خاصی به این منطقه بخشیده است تا مسافران نوروزی بتوانند از آب و طبیعت در کنار هم بهره ببرند.

این نخلستان ها علاوه بر زیبایی خاص دارای تنوع بالا در خرما هستند. در این مناطق علاوه بر خرما، مرکبات، لیمو، انار و … نیز می روید.

آب انبار قوام از جاذبه های گردشگری بوشهر

ساختمان «آب انبار قوام» در غرب شهر بوشهر و کنار دریا قرار دارد. این آب انبار (برکه) ۱۵۰ سال پیش در زمان قاجاریه ساخته شده است.

آب انبار قوام سال هاست که توسط بخش خصوصی به سفره خانه سنتی قوام تبدیل شده و ساعات کاری آن هم مانند هر رستوران دیگری است.

آب انبار قوام بوشهر

غذا خوردن در آن را حتما به شما پیشنهاد می کنیم چرا که هم غذاهای خوشمزه ای دارد به ویژه غذاهای دریایی و محلی و هم تجربه بی نظیری را برایتان رقم می زند. آب انبار قوام در خیابان ساحلی، بعد از تربیت بدنی است.

سواحل بوشهر

یکی از زیباترین جاذبه های بوشهر ساحل بی مانندش است. تقریبا ۸ ماه از سال هوای آن متبوع است. این استان بیشترین نوار ساحلی را در کشور دارد و قطب ساحلی کشور شناخته می شود.

می گویند سال ها قبل، یک سیاست مدار انگلیسی بوشهر را دریایی ترین شهر جهان توصیف کرده بود به این معنی که وقتی از دور در کشتی به آن می نگری چنین به نظر می رسد که تا نیمه در آب قرار دارد و کرانه ای تشخیص داده نمی شود.

موزه رئیس علی دلواری

رئیس علی دلواری از سرداران مبارزه با استعمار در استان بوشهر است که خانه وی تبدیل به موزه شده و پذیرای گردشگران است که در ۴۵ کیلومتری شهر بوشهر قرار دارد.

منبع الی گشت نمناک
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها