آیا مقدونیه ای یکی از قدیمی ترین زبان های دنیاست؟

بدون شک زبان مردم مقدونیه یکی از قدیمی ترین زبانهای دنیاست، هر چند مسئله طبقه بندی آن بحث و جدال زیادی به پا کرده است. برخی ادعا می کنند مقدونیه یک زبان نیست_تنها یک گویش بلغاری ست_ و برخی مدعی هستند که نباید آن را با نام مقدونی خواند (چون نام منطقه ای در نواحی شمالی یونان است) . آیا مقدونیه ای یکی از قدیمی ترین زبان های دنیاست؟ با تاریخ ما همراه باشید تا به جواب سوال خود برسید:
بازار در شهر قدیمی اسکوپیه در یک روز تابستان زیبا، مقدونیه
بازار  شهر قدیمی اسکوپیه در یک روز تابستان زیبا، مقدونیه

 

قدیمی ترین زبان دنیا : اسکوپیه ، پایتخت مقدونیه،  یک مکان شگفت انگیز است. پوشش گیاهی آن به شما حس جزایر مدیترانه ای را میدهد، هرچند این کشور در خشکی محصور شده است. ساختمان های مهم این کشور، شبیه ساختمان های یونانی ست. همچنین برخی سازه مشابه اروپای مرکزی و شرقی ست.وقتی مست این طبیعت و معماری میشوید، یک نکته به شما یادآور می شود که در کشوری اسلاوی هستید: الفبای سیریلیک..

معماری ساختمان ها در اسکوپیه
معماری ساختمان ها در اسکوپیه

 

در اسکوپیه همچنین میتوانید مجسمه مردی را پیدا کنید که اولین نسخه خط سیریلیک را ایجاد کرد و بعد از مرگش نام او را بر این الفبا گذاشتند. در میان ستون های سفید و برنز، جنگجویان و پادشاهان، مجسمه دو شخصیت ریش دار مذهبی به چشم میخورد. این دو مرد پیروان سیریل و متدیوس هستند که در دنیای اسلاویک به خاطر خدماتی که به زبان مقدونی و مقدونیه زبانان کردند، مرود احترام می باشند.

مجسمه سیریل و متوسئوس در اسکوپیه
مجسمه سیریل و متوسئوس در اسکوپیه

امروزه کارشناسان زبان اسلاوی را به سه شاخه تقسیم می کنند: شاخه شرقی که شامل روسی، اوکراینی و بلاروسی میشود. شاخه غربی که شامل چک، اسلواکی و لهستانی و شماری از زبان های اقلیت می شود. و شاخه جنوبی ، زبان مردم یوگوسلاوی سابق (اسلوانیایی، کرواتی، صربی، بوسنی و مونته نگرو) به علاوه مقدونی و بلغاری را در بر می گیرد. در زمان سیریل و متدیوس تفاوت این زبان ها به سختی تشخیص داده میشد.

پل زیبا با مجسمه های مقدونیه هنرمندان و نوازندگان
پل زیبا با مجسمه های مقدونیه هنرمندان و نوازندگان

هیچ یک از زبان های اسلاوی قابل نوشتن نیست و هنوز کد نویسی نشده بود. آنها این کار را انجام دادند و به شکل ساده قابل استفاده  در دنیای اسلاوی امروزی مثل اتحاد شوروی سابق و مقدونیه امروزی در آوردند. زبانی که سنت سیریل و متدیوس برای نوشتن اختراع کردند و زبانی که برای ترجمه کتاب مقدس استفاده کردند، زبانی بود که به آن سخن می گفتند. این دو شخصیت از اسلاو های مقدونیه یونان بودند، نه کشور مقدونیه امروزی..و متعلق به بلغارستان امروزی هم نبودند. البته در قرن نهم، مردم هر سه منطقه زبان یکدیگر را میفهمیدند.

شهر اسکوپیه که شامل بسیاری از خیابان های باریک پر از مغازه ها، رستوران ها و بازار است
شهر اسکوپیه که شامل بسیاری از خیابان های باریک پر از مغازه ها، رستوران ها و بازار است.

قرن ها پس از آن ، زبان های اسلاوی به حدی توسعه یافتند که اگر یک شخص مقدونیه ای به موراویا برود، فقط میتواند چند تا از غذاهای منوی رستوران را بخواند نه بیشتر! البته یک مقدونیه ای در بلغارستان راحت تر میتواند ارتباط برقرار کند. زبانشان به قدری شبیه است که بلغاری ها زبان خود را مقدونیه ای میدانند و بلغاری را یک لهجه میدانند. در واقع جایی که امروزه به مقدونیه معروف است،  همین تصور را دارند. روشنفکران بلغاری با ایجاد یک زبانی بلغاری-مقدونیه ای به این مجادلات پایان دادند.

جاذبه های گردشگری در شهر
جاذبه های گردشگری در شهر

هر یک از این دو کشور شاخه های زبانشناسی مختص خود را دارند. زبان مقدونیه و بلغاری به طور متفاوت با سایر زبان های اسلاوی توسعه یافتند و این فرایند از زمانی اغاز شد که سیریل و متدیوس شروع به نوشتن گویش بومی خود کردند. وقتی کلیسای قدیم اسلوونی به وجود آمد، تنها یک زبان بودند ولی امروزه به دو زبان جداگانه تبدیل شدند.

برخی بر این باورند شاید اسکوپیه آن دو مجسمه مقدس و ستون های یونانی را دزدیده باشد.  واقعا چه کسی صاحب این مجسمه ها و زبان ان دو شخصیت مقدس سیریل و تدیوس می باشد؟ مقدونیه، بلغارستان و یا یونان.. هیچ کس نمیداند.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها