الکساندر کبیر ، یونانی یا مقدونیه ای؟

ملیت الکساندر کبیر ( اسکندر مقدونی ) موضوعی ست که اختلاف بر سر نامگذاری میان یونان و جمهوری یوگوسلاوی سابق مقدنیه مربوط می شود. در اینجا بررسی می کنیم که چرا ملیت الکساندر کبیر یک موضوع مبهم می باشد. الکساندر کبیر، یونانی یا مقدونیه ای؟ با تاریخ ما همراه باشید.

الکساندر کبیر در ماه جولای ۳۶۵ قبل از میلاد در پلا، پایتخت مقدونیه (که امروز در یونان مدرن واقع شده) به دنیا آمد . بعد از بدست آوردن تاج و تخت، الکساندر به یکی از موفق ترین رهبران نظامی در تاریخ باستان تبدیل شد و بخش هایی از ایران و هند را فتح کرد. در اوج قدرت او، امپراطوری هلنییستی ، یکی از قدرتمندترین امپراطوری های دنیا بود. اسکندر مقدونی یا الکساندر کبیر نه تنها به خاطر قدرت نظامی خود، بلکه به خاطر گسترش فرهنگ هلنیستیکی در طول امپراطوری خود، به یک اسطوره تبدیل شد.

اسکندر سوم مقدونیه معروف به اسکندر کبیر
اسکندر سوم مقدونیه معروف به اسکندر کبیر

پیدایش این بحث که آیا الکساندر کبیر مقدونی ست یا یونانی، به دلیل تغییر چشمگیر مرزهای جغرافیایی این دو کشور از زمان الکساندر بوده است. مقدونیه باستان در شمال شبه جزیره یونان مدرن واقع شده است، جایی که امروز دومین شهر بزرگ یونان، تسالونیکی، قرار دارد. مقدونیه مدرن یا جمهوری یوگوسلاوی سابق مقدونیه (FYROM)، هر دو از نظر جمعیت و جغرافیا متفاوت بودند و نفوذ اسلاوی در آن امروز نسبت به ۳۰۰ سال قبل از میلاد بیشتر است.

با این وجود، هم یونان مدرن و هم (FYROM) الکساندر کبیر را از خاندان خود می دانند. در (FYROM) یکی از وزرای پیشین، نام فرودگاهی را به اسم الکساندر کبیر گذاشت و مجسمه ای بزرگ از او در اسکوپیه، پایتخت خود ساخت. اما پس از مجادلاتی قرار شد نام فرودگاه تغییر یابد و مجسمه برداشته شود.

طرحی از اسکندر در حین نبرد از شارل لبرون
طرحی از اسکندر در حین نبرد از شارل لبرون

سردرگمی درباره نسل الکساندر کبیر با بررسی اجدادش هم حل نشد. مورخان بر این باورند اعضای خانواده الکساندر کبیر در بازی های المپیک شرکت می کردند که برخی مدعی شدند که این دال بر یونانی بودن اوست. مورخان افزوده اند که از آنجایی که الکساندر اول یک پادشاه مقدونی بود، اجازه شرکت در بازی های المپیک او  به دلیل ریشه های او در سلسله یونانی بوده است.

همانطور که مثال المپیک نشان می دهد، هویت ملی اسکندر کبیر و اجدادش حتی در زمان خود او، بسیار پیچیده بود. مورخان، ساکنان یونان مدرن و (FYROM) همچنان درباره اصلیت اسکندر به مباحثه می پردازند.

حقایق درباره اسکندر مقدونی
حقایقی درباره اسکندر مقدونی

شاید بهترین جواب این باشد: مردی متولد مقدونیه باستان، پسر یک پادشاه مقدونی با نژاد یونانی که زیر نظر فیلسوف بزرگ، ارسطو ، تحصیل کرده بود. کسی که فرهنگ یونان باستان را به طور چشمگیری در سراسر دنیا گسترش داد.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
غلوم
امتیاز :
     

خانم وفادار
این قدر به ناف کسی که اشغالگر وطن تون بود کبیر کبیر نبندید

سحر وفادار

سلام دوست گرامی..
ممنون که ما رو دنبال می کنین..
این لقب رو من به ایشون ندادم، بر اساس ویکیپدیا: “اسکندر لقب «کبیر» را به خاطر موفقیتش در کسوت یک فرمانده نظامی به دست آورد.”