در قزوین کجا برویم؟

در قزوین کجا برویم؟

کجا بریم قزوین

قزوین شهر زیبایی!!!

شهر زیبای قزوین یکی از شهر های ایران است. این شهر با داشتن جاذبه های بسیار زیبای گردشگری یکی از مکان هایی است که میتواند گردشگران خارجی بسیاری را به خود جذب کند. جذب گردشگر خارجی با استفاده از ظرفیت هایی که در کشور ما و در شهر قزوین وجود دارد میتواند در آمد زایی بسیاری داشته باشد.در این مقاله به این خواهیم پرداخت که در قزوین کجا برویم؟

 

جاذبه های طبیعی شهر قزوین

دریاچه وان

یکی از دیدنی ترین دریاچه های این منطقه است. دریاچه ای که در ۷۵ کیلومتری شهر قزوین قرار دارد. این دریاچه به عنوان زیبا ترین و بزرگترین دریاچه منطقه قزوین است.

این روستا در میان چهار روستا محاصره شده است؛ روستاهای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد نام این روستاها هستند. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا چیزی در حدود ۱۸۰۰ متری میباشد.

یکی از مهم ترین ویژگی های این دریاچه شیرین بودن آب آن است. دریاچه وان شش هکتار آب شیرین دارد که در اختیار سد های انسان ها قرار گرفته است. طول آن در طویل ترین قسمت ۳۲۵ متر وعرض آن ۲۷۵ متر وعمق آن از یک تا بیست متر متغیر است.

در قزوین کجا برویم؟

تاریخچه این دریاچه به چیزی حدود ۵۰۰ سال پیش برمیگردد. دلیل ایجاد این دریاچه یک لغزش یا به نوعی زلزله بوده است. البته برخی معتقدند این دریاچه در گذشته دریاچه ای بسیار بزرگتر بوده است که اُوان (اُو(ow)=آب + وان) به معنای وان پر از آب نام داشته است.

این دریاچه هم اکنون جزو میراث طبیعی ایران شناخته شده و حتی ثبت هم شده است. دریاچه وان ۸۹اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

زمان بازدیدبرای این دریاچه وجود ندارد!!! شما در هر فصلی میتوانید از جاذبه های دریاچه وان دیدن کنید. این دریاچه زیبا در تابستان محل ماهی گیری ،آب تنی وقایق سواری؛ در پاییز مامن پرندگان مهاجر مانند قو ، غاز، مرغابی؛ در زمستان با توجه به سرد شدن بسیار هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی  و ورزش های زمستانی میشود.

 آبشار کر کبود

روستای کر کبود یکی از روستاهای هدف به عنوان گردشگر پذیری است. این آبشار در فاصله ۷۰۰متری ضلع شمال شرقی روستای کر کبود واقع شده است.

آبشار کر کبود در دره‌ای عمیق که از شمال غرب به طرف جنوب شرق آن آب جریان دارد. این آبشار کر نام دارد. اگر بخواهیم آبشار کر کبود را از نظر موقعیت جغرافیایی برسی کنیم به E505120 N361306 میرسیم.

در شمال روستا میتوانید یک دره صخره ای عظیم مشاهده کنید که میتوان صدای بلند و پر هیبت آبشار را شنید.

ارتفاعات حصار چال کوه هایی است  که آبشار کر کبود از آنها سر چشمه میگیرد. اگر بخواهیم درباره تاریخچه آبشار کر کبود صحبت کنیم، به حفره های دو طرف آن میرسیم. این حفره ها به شکل طبیعی ایجاد شده است اما قدیمی ها آنها را به شکل اتاقک های مجزا در آورده بودند.

در این فضا ها مکان هایی بود که در آنها خوش نویسان، دانشمندان و هنرمندان مستقر می شدند و به انجام کارهای هنری و علمی میپرداختند. آنها بیشتر منابع قرآنی و اسلامی و ادبی را می نوشتند.

این آبشار در گذشته دچار ریزش کوه شده بود و صخره هایی که از کوه در مسیر آبشار قرار گرفته اند باعث ایجاد صحنه ای بسیار دیدنی شده اند. آبشار کر کبود اگر چه ارتفاع بلندی ندارد اما حجم آب ورودی و قدرت آب آن را بسیار قابل توجه ساخته است.

برای بازدید از این آبشار نیاز به وقت قبلی ندارید البته توصیه میشود در تابستان و پاییز از آن دیدن کنید که هوا خیلی سرد نباشد.

 

جاذبه های باستانی قزوین

 

کاروانسرای سعد السلطنه

این کاروانسرا به سرای سعدالسلطنه، سرای سعدیه، سرای سعادت و بازارچه سعدالسلطنه نیز مشهور و معروف است. کاروانسرای سعد السلطنه در مرکز شهر قزوین قرار دارد.

کاروانسرای سعد السلطنه یکی از معدود کاروانسرا هایی است که در آن میتوان چندین حمام، سرا، تیمچه، شترخان، راسته، چهارسوق، مسجد، چایخانه و بسیاری از مکان های مهم دیگر برای سفر را یافت.

اصلی ترین ورودی این کاروانسرا از خیابان امام خمینی شهر قزوین می گذرد. این کاروانسرا به دستور سعد السلطنه یکی از حاکمان شهر قزوین، ساخته شده است.

بزرگترین کاروانسرای سر پوشیده جهان، کاروانسرای سعد السلطنه است. بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران هم این کاروانسراست. کاروانسرای سعد السلطنه هم به عنوان میراث ملی شناخته شده است.

این کاروانسرای تاریخی،  در تاریخ ۱۳۱۶/۹/۱۷ با شماره ثبت ۱۰۲۱ در زیر مجموعه های بازار قزوین به ثبت ملی رسید ثبت شد.

این کاروانسرا دارای  وسعت ۲/۶ هکتاری خود، دارای ۷ حیاط جداگانه است. اگر به این کاروانسرای زیبا سفر کردید، توصیه میشود چهار سوق آن را حتما با دقت ببینید.

چهار سوق این بنا با ارزش ترین قسمت آن است. چهار سوق از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده است و بر فراز آن گنبد بزرگی که کاشیکاری شده‌ است. چهار طرف گنبد را، چهار نیم‌ گنبد با رسمی‌ بندی و نورگیر های بسیار زیبا، فراگرفته‌اند که فضای کاروانسرای سعد السلطنه را بزرگتر نشان می‌دهند.

کلیسای کانتور

کلیسای کانتور به برج ناقوس معروف است. این بنا در خیابان طالقانی قرار گرفته است. آدرس این بنا قزوین، خیابان طالقانی، کوچه دارایی، بن بست ثبت احوال است.

این کلیسا بسیار کوچک است به حدی که جزو کوچکترین کلیسا های جهان به حساب می آید. کلیسای کانتور دارای یک پلان چهار ضلعی بوده است که دو گنبد، یکی بزرگ در مرکز نمازخانه و دیگری کوچکتر در بالای محراب قرار گرفته است.

کلیسای کانتور به دست روس ها ساخته شد. در جریان جنگ جهانی دوم کلیسای کانتور به دست روس ها و در قزوین ساخته شد. مصالح بکار رفته در این کلیسا، آجر و ملات میباشد.

آجرهای قرار گرفته در این بنا با هنرمندی بسیاری چیده شده است؛ در نتیجه بنایی بسیار زیبا بدست آمده است. این کلیسا مانند سایر کلیساهای جهان، دارای طرحی چلیپایی است و محراب آن رو به غرب است.

ورودی کلیسا درضلع شرقی آن قرار دارد و شامل فضای ورودی با سقف شیب ‌دار و درب ورودی زیبایی است. پس از ورودی، پیش فضای هال قرار دارد. بالای درب ورودی، برج ناقوس کلیسا با ارتفاع حدود یازده متر به چشم می‌ خورد.

هال شامل نمازخانه و محراب است و در دو طرف آن، دو فضای مستطیل شکل قرار دارد. فضای نمازخانه دارای گنبد و فضاهای جانبی آن است که دارای پوشش تخت است.

در نمای خارجی این کلیسا، ستون‌های تزیینی زیبایی دیده می‌شود.  به غیر از نورگیرهای نمازخانه، برج ناقوس نیز دارای نورگیرهایی میباشد. حیاط کلیسا دارای فرشی از آجر است. در محوطه حیاط، سنگ قبرهایی به چشم میخورد که یکی آز آنها متعلق به یک خلبان روسی کشته شده در جنگ جهانی دوم است.

در قزوین کجا برویم؟

زمانی که به قزوین رفتیم، کجا اقامت کنیم؟

هتل خوش بین

یکی از هتل های شهر قزوین است که در خیابان امام خمینی قرار دارد. این هتل برای اقامت های کوتاه مدت مناسب است چرا که دارای امکانات معمولی است.

هتل البرز

یکی دیگر از هتل های شهر قزوین است. این هتل در خیابان طالقانی و در نزدیکی یک پارک به نام پارک مشاهیر واقع شده است. این هتل نیز برای اقامت های کوتاه مدت مناسب است.

اگر به دنبال قیمت های منطقی تر هستید میتوانید به جای هتل از مسافرخانه استفاده کنید. مسافرخانه حقیقت یکی از مکان هایی است که قیمت کمی برای اقامت دارد. این مسافرخانه در خیابان امام خمینی قرار دارد.

سوغاتی های قزوین را از کجا بخریم؟

مرکز خرید ایرانیان

مرکز خرید ایرانیان واقع در این شهر یکی از بهترین مراکز خرید این شهر است که با ارائه قیمت های معقول در کنار کیفیت مطلوب توانسته نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند.

مرکز خرید ناروان

Narvan mall یکی دیگر از مراکز خریدی است که میتوانید از آنها استفاد کنید. این مرکز خرید بسیار مشهور است و مردم بسیاری از آن خرید میکنند. این بنا در ۴ طبقه ساخته شده است. این چهار طبقه توانسته بهترین امکانات را در اختیار شما قرار دهد. این مرکز خرید لوکس است و انواع کالا ها در آن به فروش میرسد.

مجتمع تجاری فردوسی

یک مجتمع ۱۲ طبقه است. این مجتمع تجاری اداری را به عنوان یکی از بهترین مراکز شهر قزوین شناخته اند. مجتمع تجاری قزوین که ۱۲ طبقه است، دارای ۵ طبقه اداری و سه طبقه تجاری است. ۱ طبقه از این مجتمع هم به فست فود و فودکورت اختصاص یافته است.

در قزوین کجا برویم؟

برای جوانان چه تفریحاتی را میتوان دراین شهر پیدا کرد؟

باغ وحش

یکی از باغ وحش های زیبایی که در قزوین وجود دارد، باغ وحش دهکده حیات طبیعت است. دهکده طبیعت، اولین اکو پارک گردشگری، آموزشی و تحقیقاتی کشور میباشد. این باغ وحش در بوستان ۱۴۰۰ هکتاری باراجین قزوین ساخته شده است. این پارک وحش در سه فاز در حال ساخت و بهره برداری است.

شهربازی

شهربازی ملت مانند دیگر شهربازی ها بسیار مورد علاقه و توجه کودکان است. مساحت این پارک۵۵۰۰ متر مربع است و در خود پارک ملت شهر قزوین واقع شده است.

سخن آخر

شهر قزوین یکی از مکان های زیبای دنیا است. این شهر دیدنی های طبیعی بسیار بیشتری دارد که در این مقاله مجال صحبت درباره آنها پیدا نشد. همین موضوع درباره دیدنی های باستانی قزوین نیز صادق است. جوانان نیز میتوانند به این شهر سفر کرده و از دیدنی های آن لذت کافی را ببرند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها