زنان یونان باستان که تاریخ را تغییر دادند!

وظایف زنان یونان باستان اغلب به خانه ها محدود می شد! علاوه بر این شاید زنان اسپارتان ، به ندرت به عنوان بخش مهمی از جامعه به حساب می آمدند. در نتیجه زنان معدودی نافرمانی می کردند و به مقام پزشک، فیلسوف و ریاضیدان می رسیدند. با تاریخ ما همراه باشید تا ۵ زن یونان باستان که بر تاریخ تاثیر داشتند را به شما معرفی کنیم.. زنان یونان باستان که تاریخ را تغییر دادند!

 

۱. آسپاسیا از شهر میلتوس 

آسپاسیا
Aspasia

آسپاسیا  که در میلتوس، آسیای صغیر به دنیا آمد، یک شخصیت مهم در آتن بود. او به این شهر مهاجرت کرد و بعدها به شریک پریکلس (دولتمرد آتنی ) معروف شد. پلوتارک معتقد است که خانه او در آتن یک مرکز فکر بود! که نویسندگان و متفکران به طور منظم دور هم جمع می شدند. او یک مدرسه دخترانه تاسیس کرد و محدودیت ها برای زنان را دور زد..


۲. هیدنا از شهر سایون

Hydna

هیدنا که توسط پدرش سایون تعلیم دیده بود، یکی از شناگران و غواصان ماهر زمان خودش بود. در طول حمله ایران به سالامیس در ۴۸۰ قبل از میلاد، او و پدرش تا ناوگان ایرانی شنا کردند، طناب قایق ها را بریدند و باعث تصادف و غرق شدن آنها شدند. این به نیروی دریایی یونان امکان داد تا برای جنگ آماده شود و ایرانیان را شکست دهد. به لطف آنها برای این حرکت قهرمانانه، مجسمه هیدنا و پدرش در دلفی ساخته شد.


۳.آگنودیس از آتن

Agnodice

آگنودیس که در یک خانواده ثروتمند آتنی به دنیا آمد، اولین زن ماما در طول تاریخ بود. داستان او که توسط نویسنده رومی، جولیوس هیگنوس نقل شده، می گوید او تغییر قیافه داد و علم پزشکی را زیر نظر یک آناتومیست یونانی خواند ولی به عنوان یک زن اجازه مشغول شدن به این حرفه را نداشت. باز چهره خود را شبیه مرد ها در آورد و در آتن به این حرفه پرداخت. یکبار برای مداوای یک زن مجبور شد چهره واقعی خود را نشان دهد. حسادت زنان نسبت به موفقیت او و اتهام همکاران مردش به فریب دادن زنان ، در کار او وقفه انداخت. از او شکایت شد ولی همسران دولتمردان از او دفاع کردند و تبرئه شد. به لطف او قانون علیه پزشکان زن ، لغو شد.


۴.هیپاتیا از اسکندریه

Hypatia

هیپاتیا از اسکندریه یک فیلسوف ، ستاره شناس و ریاضیدان بود . او اولین زن ریاضیدان بود و آخرین رییس دانشکده فلسفه اسکندریه بود. او یک مدرس و معلم محبوب در زمینه موضوعات فلسفی و به عنوان مخترع اسطرلاب شناخته شد. اعتقاد او به نئوپلاتونیسم باعث شد او را غیر مسیحی و مشرک بدانند و به جرم جادوگری سنگسار شد.


۵.آرتا از سیرنه

Arete

آرتا ، دختر آریتیپوس از سیرینه (لیبی امروزی) ، اولین زن فیلسوف دنیا شناخته شد. او این علم را نزد پدرش، دانشجوی سابق سقراط آموخت و بعدها به پسرش، آریستیپوس جوان یاد داد. گفته می شود بعد از مرگ پدرش، اداره مدرسه سیرنه را بر عهده گرفت. هرچند هیچ یک از تعالیم او در دتسرس نیست ولی نامش در آثار مورخان و فیلسوفانی مثل آلیوس، کلمنت، ارسطو ذکر شده است.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها