اسپارتان ها یا آتنی ها، کدامیک ارتش قوی تری داشتند؟

وقتی سخن از جامعه مدنی، ساختار حکومتی، قضاوت و دیدگاه زنان به میان می آید، میدانیم که اسپارتا و آتن اشتراکات زیادی داشتند و در زمینه سازمان نظامی کاملا مشابه هم بودند . با تاریخ ما همراه باشید تا با فهرستی از مهمترین تفاوت های بین اسپارت ها و آتنی ها آشنا شوید. اسپارتان ها یا آتنی ها، کدامیک ارتش قوی تری داشتند؟

 

تمرکز اصلی اسپارت ها بر ارتش زمینی! 

اسپارت ها که بودند
سربازان پیاده نظام، بهترین جنگجویان دوران باستان

یکی از نهادی ترین و معتبر ترین جنبه های جامعه اسپارت ها ، نظام آن بود. همانطور که گفته شد، ایالت اسپارت بر تقویت ارتش تمرکز داشت و به خاطر ارتش زمینی با سربازان آموزش دیده و زره پوش خود معروف بود. این پیاده نظام مسلح در اسپارتا ، از سن ۷ سالگی، تحت آموزش شدید قرار می گرفتند تا روزی بهترین جنگوجوی دنیای باستان شوند. هر یک از این پیاده نظام ها باید تحت یک سیستم آموزشی معروف به آگوگ، تعلیم می دیدند  که در بیابان و یا در سربازخانه برگزار می شد. آماده ساختن اسپارت ها در شرایط سخت، باعث شد آنها جنگ های زیادی را پیروز شوند.


شهرت آتن به خاطر نیروی دریایی!

نیروی زمینی اسپارت ها
نیروی دریایی استثنایی آتن با کشتی جنگی

برخلاف اسپارتان ها، آتنی ها روی ایجاد نیروی دریایی بی عیب و نقص تمرکز داشتند.  در طول دوران جنگ، تسلط و برتری آتن بر ناوگان رو به بهبود و برتری بود. این افزایش قدرت سریع در طول سلطنت دموستنس رخ داد، درست زمانی که نیروی دریایی اتن به قدرت زیادی دست یافت و به آنها امکان رقابت با اسپارت ها را داد. آتنی ها به دلیل تسلط بر دریا و خیلی از شهرهای یونان کنترل اوضاع را بدست گرفتند. چیزی که نیروی دریایی آتن را از نیروی دریایی اسپارتا و سایر تمدن های باستان متمایز می کرد، کشتی جنگی آنها بود. این کشتی از ۱۷۰ پاروزن، سرباز، ملوان و یک کاپیتان تشکیل شده بود.


ارتش اسپارت ها با کنترل بردگان!

ارتش اسپارت
هلوت ها، هم سرباز و هم برده!

دلیل اینکه اسپارت ها جامعه نظامی داشتند، بردگان مسنیا بودند که به هلوت معروف بودند. آنها باید تحت کنترل گرفته می شدند و همچنین تعلیم می دیدند. به خاطر تعداد زیاد آنها، رییس اسپارت آنها باید دائما مراقبشان می بود. به همین دلیل تاکتیک هایی صورت گرفت تا مطمئن شوند که آنها شورش نمی کنند. هرچند زیاد توسط اربابشان تحقیر می شدند، ولی در بسیاری موارد آنها جنگجویان بزرگی بودند.


آتن و پیشرفته ترین نیروی دریایی!

پیشرفته ترین نیروی دریایی دوران باستان
آتن با نیروی دریایی پیشرفته

در مقایسه با اسپارت ها که به دنبال کمال نظامی بودند ، آتن به دنبال کسب موقعیت قاطع در بین قدرت های مدیترانه بود. آتن در اوج خود به پیشرفته ترین ابزارهای جنگی، به ویژه در زمینه نیروی دریایی دست یافت. آتنی ها از نظر مالی تامین بودند. و همچنین انبال الوار داشتند و میتوانستند کشتی های با کیفیت زیادی تولید کنند.

منبع ancientfacts
عضویت
اطلاع از
guest

12 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
Amir

اصلا موافق نیستم من نمیتونم برای اینکه ایرانیم خودمو گول بزنم که ایران تو تاریخ قوی ترین ارتش بوده میدونی همین گارد جاویدان لباسشون با حصیر بوده ولی لباس اسپاران یا آتنی هازره خالص بوده یا روم ایرانو گرفت ایران اصلا اونقدر که میگی قوی نبوده اما نیروی نضامی خوبی داشته

یه نفر

حالا بزار من یه چیز بگم برای شمایی که چیزی نمیدونی . اون زمان که یونان وروم زره هاشون فلز خالص بود و ۳۰ کیلو بار اضافه رو دوششون حمل می کردن ایرانی ها رشته های فلزی رو با پارچه های مختلف رو میبافتن که هم مقاوم بود هم سبک . اونا حصیر نیستش چون عقلانی هم نیست که وقتی یه کشوری قدرتمند باشه بعد زره سربازاش از حصیر درست بشه!

ناشناس

از نظر من اسپارتان قوی ترین ارتش بود شما که چیزی در مورد اسپارتان نمیدونی الکی ننویس

راوی حقیقت

وقتی تاریخ و از هالیوود دنبال کنی همین میشه، اصلا چیزی راجب کاتافراکت های ایرانی می‌دونی؟ گارد جاویدان بی نظیر ترین و کاملترین نیروی های ممکن بودند. لطفاً قبل از اظهار نظر اطلاعات دقیق کسب کنید.

آرمین امینی

اولا اون فیلم رو چند تا … ساختن تا ابرو ابران ببرن ثانیا اون زمان ایران افتاد تو یه دره ی باریک که اسپارت ها برتری زیادی داشتن اون دره ترموپیل نام داشت پس از عقب نشینی ایران ارتشش رو برد و اتن رو آتش زد و تمام سرباز های اسپارت قتل عام شد

ندای راست

مسخرس‌😂 دوتا موش رو گذاشتید اونوقت یک شیر رو ندیده گرفتید 😂
اسپارت ها فقط جنگی بودنو هیچ چیز خاصی نداشتند
اتنی ها برعکس ارتش و بدنه ی منظمی داشتند
اما گارد جاویدان کجای جدوله چندتا از ویژگی ها👇
۱ ارتش با تعدادی زیاد
۲ ارتشی کاملا منظم
۳ دارای ۱۰هزار نفر مسلح به سپر نیزه شمشیر تیرکمان از بهترین وسایل موجود ان دوره
۴ سربازانی که کاملا اموزش دیده بودن و هم در نیرو های دریایی و زمینی بودند
مسلط به تیراندازس و سوار کاری بودند
اونوقت اینارو میگید ارتش😑😒

امیر

موافقم

Restive

کاملا موافقم قوی ترین ارتش جهان متعلق به ایران بود

یک راستگو

دوست عزیز من این دوتا موش که میگی اسپارتا در جنگ ترموپیل کل ارتش جاویدت حریف ۳۰۰تاشون نشدن. ث تا ۲۰هزار سرباز هخامنشی قتل عام شدند ـ تازه آخرشم بت خیانت یکیشون از پشت بهشون تیر انداختند و الا اگه تمام اون دو میلیون سرباز هخامنشی هم حریف این ۳۰۰تا نمیشدن. آتن در جنگ سلامیس تا ۷۰هزار کشته به شما تحمیل کردند. و. شکستی وحشتناک آبرو ریزانه خوردند و جنگ گرانیک که مقدونی ها بودند. ۱۰۳یونانی کشته و ۴۰هزار سرباز هخامنشی فقط در جنگ کشته شدند زخمی و برده فروشی را خدا داند کسی که از گرسنگی تلف شده باشه… مطالعه بیشتر »

اااا

جوک چرا میگی. بچه ای بمولا

یه نفر

تو چی میگی اخه؟ از هر آدمی که یه زره تاریخ بلد باشه بپرسی میدونه اون فیلم ۳۰۰ یه فیلم مزخرف و دروغه حتی خارجی ها هم میدونن. تازه کدوم عقل سلیمی باور میکنه که ۳۰۰ تا آدم از پس ۱۰ یا ۱۲ هزار نیروی هخامنشی بر بیاد ؟ مگه فیلم هندیه؟

Alireza

خوب هر کدوم دورانی داشتند ولی در زمان داریوش بزرگ ایران یک ارتش بسیار خوبی داشته