دیدنی های آذربایجان

دیدنی های آذربایجان

دیدنی های آذربایجان

آذربایجان کشوری است که در کنار دریای خزر واقع شده است. این کشور سرسبز جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. البته باید گفت که بیشتر جاذبه های توریستی و دیدنی های آذربایجان ،در پایتخت آن یعنی شهر باکو واقع شده است. در این مطلب شما را با تعدادی از جاذبه های گردشگری این کشور آشنا خواهیم کرد.

بش بارماک داغی

این جاذبه طبیعی که به معنی کوه پنج انگشت است از مکانهای مقدس آذربایجان محسوب میشود. اهالی آذربایجان ارزش زیادی برای این منطقه قائل هستند.

دیدنی های آذربایجان

لاهیج

لاهیج از روستاهای شهر باکو محسوب میشود. موقعیت این روستا در دامنه جنوبی قفقاز است. جمعیت این روستا زیر هزار نفر بوده و با گویش فارسی- تاتی صحبت میکنند.

این روستا بدلیل صنایع مسی زیبایی که در آن تولید میشود مشهور است. قالی های بافته شده در این روستا هم دارای شهرت زیادی هستند. بازار این روستا دارای معماری فوق العاده ای بوده و چشم انداز کوهستانی زیبای دارد.

قوباستان

کوه آتشفشانی عجیبی که نام آن قوباستان است از دیگر جاذبه های کشور آذربایجان محسوب میشود که در شهر باکو قرار دارد. روی این کوه حجاری هایی به چشم میخورد.

خینالیق

در بخشی دور افتاده از شما شرقی آذربایجان روستای کوهستانی خینالیق واقع شده است. زبان اهالی این روستا خینالیق و ترکی آذربایجانی است. در این روستا آثار زیادی از ایرانی های زرتشتی برجای مانده است.

یانار داغ

یانار داغ یا کوه سوزان از شهر باکو فاصله کمی دارد. بدلیل اینکه در دل این کوه گاز طبیعی وجود دارد، چیزی در حدود ۱۰ متر از این کوه شبانه روز شعله ور است. تماشای منظره این کوه در هنگام غروب آفتاب خالی از لطف نیست.

ارگ قدیمی باکو

ارگ قدیمی باکو که در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است در ساحل غربی دریای خزر قرار دارد. نام دیگر این ارگ ایچری شهر است که قومیت های مختلفی در آن زندگی کرده اند. قلعه دختر و کاخ شیروان شاه هم در ارگ قدیمی باکو قرار دارند.

قلعه دختر

برای رسیدن به بالای برج دختر باید پله های مارپیچ را طی کنید تا از بالای آن نمای ۳۶۰ درجه از شهر را ببینید. این قلعه که به زبان ترکی «قیز قله‌سی» گفته می شود، ۲۹٫۵ متر طول، ۱۶ متر عرض و ۶ طبقه دارد.

جالب است که در گذشته این قلعه نیایشگاه آناهیتا و زرتشتی ها بوده است. این برج جزو میراث جهانی یونسکو است.

شکی

شهر شکی یکی از زیباترین روستاهای آذربایجان است که در دل کوه واقع شده است. این شهر مملو از مساجد و کاروانسراهای زیبا است که همه به قرن ۱۸ میلادی تعلق دارند. این شهر حدود ۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و شمال غربی باکو واقع شده است.

موزه‌ فرش آذربایجان

صنعت فرش و بافندگی در ایران و مناطقی که در قدیم جزء قلمرو ایران بوده اند بسیار رواج داشته است و هنوز هم دارد ؛ آذربایجان هم جز کشور هایی است که صنعت فرش بافی در آن از جایگاه ویژه ای نزد مردم برخوردار است.

اولین موزه‌ی فرش جهان در سال ۱۹۶۷ در آذربایجان و باکو تاسیس شد. این موزه ابتدا با نام موزه هنرهای دستی و فرش آذربایجان شناخته میشد اما چندین سال بعد به موزه فرش آذربایجان تغییر نام پیدا کرد.

مکان این موزه در نزدیکی شهر قدیمی باکو واقع است و دارای یک معماری بسیار زیبا به مانند فرش لوله شده میباشد. در این موزه فرش های دستبافت اصیل آذربایجانی، گلیم ها، لباس‌های سنتی و ابزار آلات تولید فرش دستبافت به نمایش گذاشته شده است.

دیدنی های آذربایجان

کاخ شیروان شاهی

یکی دیگر از بنا های قدیمی و پر قدمت باکو کاخ شیروان شاهی است، یک بنای معماری بسیار دیدنی که بار دیگر حکایت از تاریخی بودن باکو دارد. تاریخ نویسان اعتقاد دارند که این بنا را شاه شیخ ابراهیم اول در سال ۱۴۱۱ ساخته است و قدمتی ۶۰۰ ساله دارد.

در سال ۱۹۶۴ این بنا از طرف دولت به عنوان موزه مرکزی باکو انتخاب شد و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این بنا دارای آثار اسلامی و تاریخی بسیار است که به وضوح میتوان در آن مشاهده کرد. همچنین این مجموعه شامل ساختمان کاخ اصلی، مسجد یک مناره، چنبره دفن، مقبره سید یحیی باکویی و … است.

پارک مفاخر 

یکی از دیدنی‌های باکو پارک مفاخر و مشاهیر باکو است، که آرامگاه و مقبره بسیاری از سیاستمداران نامدار و شاعران و هنرمندان آذربایجانی است.

بر سر هر مزار هر یک از این مشاهیر یک مجسمه از آنها طراحی شده و قرار گرفته است، بنابر اطلاعات نسبی حدود ۲۴۰ مجسمه طراحی شده و در این پارک نگهداری می‌شود.

یکی از زیباترین مجسمه‌های پارک مفاخر باکو مجسمه بسیار زیبا و دیدنی حیدرعلی اف پدر آذربایجان نوین و همچنین پدر رئیس جمهور الهام علی اف است، کسی که در استقلال آذربایجان نقش بسیار بالایی داشت و از محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم آذربایجان برخوردار است.

پارک مفاخر یک فضای سبز بسیار زیبا برای عکس گرفتن دارد که میتوانید از آن استفاده کنید. توصیه میشود در این پارک بر روی پله ها ننشینید و با احترام نسبت به مزارهای موجود رفتار کنید.

ساحل بلوار ملی باکو

یکی از زیباترین ساحل های دریای خزر واقع در جنوب شهر باکو، از دیدنی‌هایی است که نمیتوان به سادگی از کنار آن گذشت. ساحل بلوار ملی در امتداد جنوب شهر و ساحل دریای خزر در سال ۱۹۰۹ ساخته شد.

این بلوار ساحلی زیبا حدود ۴ کیلومتر از میدان ملی پرچم باکو شروع و تا میدان آزادی باکو کشیده شده است. یکی از زیباترین مکان‌هایی که در سفر به پایتخت آذربایجان توصیه میشود از آن بازدید کنید، همین ساحل زیباست.

دیدنی های آذربایجان
منبع باکو گشت بیتوته
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها