۵ حقیقت جالب انگیز درباره سربازان رومی

سربازان روم باستان به دو دسته اصلی تقسیم میشدند: لژیونرها و نیروهای امدادی.. گروه اول از شهروندان رومی و گروه دوم غیر بومی بودند. سربازان میتوانستند به ۱۲ مقام برسند که بالاترین آنها فرماندار نظامی استان بود. مهمترین سلاح هایی که سربازان رومی با خود حمل می کردند شامل : گلادیوس، پوگیو، و پیلوم می شد. همچنین سپر و کلاه خود خاصی همراه داشتند. اگر یک سرباز رومی مرتکب اشتباه میشد، به طور وحشیانه ای مجازات می شد.با تاریخ ما همراه باشید تا ۵ حقیقت جالب انگیز درباره سربازان رومی را بدانید..

 

۱.ممنوعیت ازدواج سربازان رومی، هنگام خدمت نظامی! 

سپتیمیوس سوروس، امپراطور رومی
سپتیمیوس سوروس، امپراطور رومی

از سال ۳۰ قبل از میلاد، بعد از تشکیل ارتش حرفه ای رومیان، سربازان رومی مجبور به خدمت ۲۵ ساله بودند و سن بازنشستگی ۴۵ بود. سربازان در طول خدمت به ارتش اجازه ازدواج کردن نداشتند. هرچند اجرای این قانون دشوار بود و مقامات را دچار مشکل ساخت.  شواهد نشان می دهد سربازان از قانون سرپیچی می کردند و ازدواج می کردند. نهایتا این ممنوعیت ازدواج توسط امپراطور سپتیموس سوروس برداشته شد.


۲.مجازات وحشیانه سربازان رومی گناهکار!

یک ده کشی سربازان رومی
یک ده کشی سربازان رومی

بزدلی، سرکشی، ترک خدمت، نافرمانی، برخی از جرایمی بود که سربازان را به خاطر آن به شدت مجازات می کردند. برای مجازات از روشی ظالمانه کشتار  به نام ” ده یک کشی” استفاده می کردند. در این روش سربازان به گروه های ده تایی تقسیم می شدند. سربازی که کم کاری می کرد ، توسط ۹ سرباز دیگر با سنگ زدن، چماق زدن و یا چاقو زدن کشته می شد.


۳.جولیوس سزار و مارکوس آنتونیوس، معروف ترین ژنرال های رومی! 

جولیوس سزار
جولیوس سزار

بزرگترین ژنرال های رومی نرو کلادیوس درسوس، گنای جولیوس آرگیکولا، گایوس جولیوس سزار، گنوس پمپیوس ماگنوس و مارکوس آنتونیوس بودند. دروسوس اولین ژنرال رومی بود که با موفقیت کمپین ها رو در شرق راین هدایت کرد. آرگیکولا ژنرالی بود که به فاتح بریتانیا معروف بود. معروف ترین ژنرال رومی، جولیوس سزار کشور باستانی گل را فتح کرد و قلمرو روم را تا راین گسترش داد. پومپی کبیر، بزرگترین ژنرال رومی زمان خودش بود که سزار او را شکست داد و مجبور شد به مصر فرار کند. مارکوس آنتونیوس دوست سزار بود، که بعد از قتل سزار رهبر روم شد. برخی او را بزرگترین ژنرال رومی میخوانند.


۴.دو نوع سرباز رومی!

لژیونرهای رومی
لژیونرهای رومی

سربازان رومی به دو دسته تقسیم می شدند: نیروهای لژیونر و نیروهای امدادی.. تنها مردان بالای بیست سال اجازه شرکت در لژیون های ارتش روم را داشتند. لژیون ها نیروهای گلچین شده بودند که از نظر درآمد و کیفیت زره در بالاترین سطح قرار داشتند. تمام لژیونرها شهروندان رومی بودند و این لزوما بدان معنی نبود که باید ساکن روم باشند. در واقع سربازان از سراسر امپراطوری روم مثل آفریقا، اسپانیا، آلمان ، فرانسه و بریتانیا به صفوف ارتش می پیوستند. از طرف دیگر نیروهای امدادی سربازانی بودند که جزو شهروندان رومی به شمار نمی آمدند. در آمد این نیروهای امدادی تقریبا یک سوم لژیونر ها بود در حالی که این سربازان از مرز نگهبانی میدادند و در خط مقدم به جنگ می پرداختند!


۵.سه نوع زره برای سربازان رومی!

سرباز رومی زره پوش
سرباز رومی زره پوش

به طور متوسط، زره و سلاح هر سرباز رومی از ۶۰ تا ۱۰۰ پوند می ارزید.  اولین لایه ای که سربازان رومی باید می پوشیدند، یک لباس تونیک گشاد بدون آستین بود که تا زانو می رسید. روی تونیک سه زره فلزی بر سینه سرباز بسته می شد. اولی لوریکا هاماتا نام داشت، یک زره توری که از پیوستن حلقه ها به یکدیگر درست شده بود و یک زره انعطاف پذیر، محکم و مطمئن بود. دومین زره لوریکا سگمنتاتا نام داشت، یک زره مسطح که یک تکه آهنی با تکه های چرمی به بدن بسته می شد. و سومین زره لوریکا اسکاتا که از جنس اهن و برنز بود. این زره سوم از همه ارزانتر بود ولی انعطاف پذیری کمتری داشت.

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها