مقام گربه ها در مصر باستان!

درست مثل سایر تمدن های باستان، مصر هم یک سری حیوان مقدس داشت! گربه ها در مصر باستان اهلی می شدند. مصریان بسیاری از گونه های جانوری را می پرستیدند ولی گربه ها در صدر آنها قرار داشتند! اگرچه سگ ها از توانایی هایی بیشتری برخوردار بودند، ولی گربه ها به عنوان خدایان کوچک شمرده می شدند. با تاریخ ما همراه باشید تا درباره مقام گربه ها در مصر باستان! بیشتر بدانید

 

خدایان گربه ای در مصر باستان! 

خدایان مصر
Madfet ، الهه مصری

از زمان تاسیس مصر باستان، گربه ها نقش مهمی در سنت و تاریخ این تمدن باشکوه ایفا کردند. درست مثل کشاورزی، معماری یا جنگ، مذهب هم از اهمیت والایی برخوردار بود. یکی از اولین خدایان آنها Mafdet نام داشت. او استانداردهای یک خدای گربه ای شکل مونث و البته ترکیبی از چند نژاد از گربه ها را داشت. سر این گربه به شکل شیر بود ولی بقیه بدنش به شکل چیتا بود.

این گربه مورد احترام مردم مصر بود چرا که محافظ خانه هایشان و البته پادشاهی مصر بود. این گربه قادر بود با موجودات سمی مثل مار و عقرب بجنگد.


برگزاری جشن هایی به افتخار گربه ها!

جشن برای گربه ها
جشن برای گربه ها

در مصر شمالی شهری به نام بوباستیس قرار داشت. حدود ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد، این شهر به عنوان مکانی برای برگزاری جشن ها و پرستش Bastet تاسیس شد. باستت هم یک خدای گربه ای شکل بود که در مصر پایین به عنوان خدای جنگ پرستیده می شد. این جشن هر ساله در ۳۱ اکتبر با حضور صدهاهزار نفر برگزار می شد.

این جشن به یک مراسم مذهبی تبدیل شد و زائران برای بازدید از شهرهای مصر باستان مثل ممفیس به آنجا می آمدند. این جشن شامل نوشیدن شراب ، آواز و خوشگذرانی بود. در آخر مراسم، مردم برای باستت دعا می کردند تا همیشه در سلامت و خوشی به سر ببرد که این مراسم هم معمولا همراه با موسیقی بود.


مومیایی کردن گربه ها!

مومیایی در مصر باستان
گربه ها همانند انسان مومیایی می شدند!

گربه های مصر باستان مومیایی می شدند! از آنجایی که این گربه ها مورد احترام مردم بودند، برخی از آنها را مثل خانواده های سلطنتی ، پس از مرگ مومیایی می کردند. گربه ها نیز همراه با دارایی هایشان مثل شیر و موش دفن می شدند. دلایل مومیایی کردن آنها متفاوت بود، اما اغلب به دلایل مذهبی این کار را انجام میدادند.

روند مومیایی کردن گربه ها با انسان تفاوت زیادی نداشت. گربه مرده را با پارچه کتانی می پوشاندند، به آن روغن صدر می زدند تا هم بدنش حفظ شود و هم تا مدت ها بوی خوش بدهد. حدود ۸۰۰۰۰ گربه دفن شده در سال ۱۸۸۸ در مقبره بنی حسن یافت شده است.


گربه ها، حیوانات خانگی دوست داشتنی و مفید!

گربه های بدردبخور در مصر باستان
گربه ها در مصر باستان

مردم مصر گربه ها را می پرستیدند ولی نه فقط به دلیل ذات سلطنتی آنها.. گربه های خیلی به دربخور بودند. انها گربه ها را برای شکار همراه خود می بردند و برای شکار ماهی و پرنده آموزش می دادند. در شهر هم گربه ها، مردم را از حیوانات سمی مثل مارها حفظ می کردند. همچنین انواع موش را شکار می کردند.

منبع ancientfacts
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
یاسمن

یکی از گربه های مصر باستان اسم نژادش گربه حبشیه، قیافشم واقعا یه کم عجیب غریبه، ی گوشای خیلی دراز چشمای درشت، شاید به همین خاطر عجیب بودنش حتی گربه ها رو میپرستیدن. یادمه توی مقاله گربه حبشی پت پرس اولین بار با این نژاد برخورد کردم؛ انصافا از لحاظ اخلاقی و عاطفی خیلی گربه ی ملوسیه، اونایی که میخوان گربه نگهداری کنن، حتما این نژاد رو هم در نظر داشته باشن