در کرمان کجا برویم؟

کجا بریم کرمان؟

کرمان کجا بریم؟ کرمان به دلیل وجود آثار تاریخی فراوان و قدمت چند صد ساله همواره یکی از گزینه های مناسب برای گردشگری بوده است.

کرمان کجا بریم؟

اماکن تاریخی کرمان

باغ ماهان

بزرگترین و زیباترین باغ ایران در کرمان قرار دارد. اگر تا بحال به کرمان سفر نکرده باشید وجود چنین باغی در میان کویر شما را شگفت زده خواهد کرد.

اما چگونه آب مورد نیاز برای این باغ در میان کویر تهیه می شود؟

باغ ماهان

آّب مورد نیاز برای درختان و گیاهان و همچنین جاری شدن در باغ از طریق قنات و رودخانه تیگران تامین می شود. آب از قسمت بالایی باغ به آن وارد می شود و تا پایین ترین نقطه باغ جاری می شود و در مسیر خود علاوه بر ایجاد فضایی دل انگیز و دیدنی، درختان و گیاهان را هم سیراب می کند. آّب پس از خروج از باغ به سمت روستای تیگران هدایت می شود.

فواره های باغ ماهان کرمان

یکی از قسمت های جالب و مورد توجه باغ، فواره های آن است که بدون نیاز به هیچ نیرویی و فقط با جریان آب کار می کنند. در این شیوه خمره هایی را مانند لوله به هم متصل می کنند و با استفاده از شیب زمین آب را در آن به جریان وا می دارند، آب در خمره ها حرکت می کند و وقتی که به خمره انتهایی یا همان فواره رسید با فشار به بیرون می گریزد.

فواره های باغ ماهان کرمان

یکی از موارد مهم و قابل ذکر دیگر معماری ازشمند باغ است که به صورت باغ تخت های ایرانی احداث شده است. باغ تخت شیوه ای از معماری است که در آن باغ به صورت پله پله ساخته می شود و بین هر دو پله سطحی صاف قرار می گیرد.

در ساخت بنا های این باغ از آجر و ملات استفاده شده و در ساخت پیاده راه های آن قلوه سنگ به کار رفته است. این باغ از قسمت هایی همچون سر در خانه، بالا خانه و باغ خلوت، حمام و… تشکیل شده است.

یخدان موئدی

مردم کرمان به دلیل شرایط آب و هوایی و قرارگیری در کویر همواره به دنبال راهی برای دسترسی و نگهداری از آب بوده اند و همین امر سبب می شد تا راه هایی مثل حفر قنات، ساخت آب انبار و یخدان را در پیش بگیرند.

یخدان موئدی نمونه ای از آن ها است که جزو آثار تاریخی کرمان محسوب می شود.

وظیفه یخدان ها ذخیره آب قنات ها و یخ برای تابستان است. عاملبی که باعث می شد این یخدان ها در گرمای شدید تابستان کویر یخ ها را به خوبی حفظ کنند نوع معماری و مصالح به کار رفته در آن است.

یخدان موئدی

یخدان ها معمولا با خشت و ملات گل ساخته می شدند زیرا که خشت مانع عبور گرما است و تا حد زیادی جلوی افزایش دمای داخل سازه را می گیرد. یخدان ها به صورت گنبدی ساخته می شدند تا کمترین سطح ممکن را برای جذب گرما داشته باشند. همچنین معمولا در کنار آن ها دیوار ها بلندی می ساختند که جلوی تابش نور آفتاب به یخدان را می گرفت، سایه حاصل از دیوار و وزش باد دما را در اطراف یخدان به طور محسوسی کاهش می داد.

یخدان موئدی ۲۰ متر ارتفاع دارد و بزرگترین یخدان خشتی ایران و جهان است. این اثر در تاریخ ۲ آبان ۱۳۸۷ به عنوهن یکی ار آثار ملی ایران به ثبت رسید.

حمام گنجعلی خان

این حمام با کاشیکاری ها، نقاشی ها، گچبری ها، مقرنس کاری ها و کاربندی های زیبا به همراه مجسمه هایی بسیار ظریف و هنرمندانه در مساحتی حدود ۱۰۰۰ متر مربع ساخته شده است. این سازه و مجسمه های آن به خوبی معرف فرهنگ و طرز پوشش و لباس مردم استان کرمان است. قدمت این حمام به دوره ی صفویه و قرن یازدهم قمری باز می گردد.

حمام گنجعلی خان

ارگ بم

این بنا یکی از ازشمندترین بناهای تاریخی کرمان است. ارگ بم در بالای صخره ای وسیع واقع شده است.

از همسایگان این ارگ می توان قلعه دختر، شهر دارزین و کوشک را نام برد. در شمال این ارگ رودخانه پشت رود، در شرق مسجد حضرت رسول، در جنوب آن محله حافظ آباد و در غرب آن محله مزار خواجه مراد قرار دارد.

ارگ بم

ارگ بم قریب به ۲۰ هکتار وسعت دارد و شامل بخش هایی مانند شهر، مرکز فرماندهی، ارگ حکومت نشین و… می شود.

مصالح به کار رفته در این ارگ به طور عمده خشت و ملات گل و کاه است و در موارد نادری از چوب و لاشه سنگ نیز استفاده شده است.

موزه هنرهای معاصر صنعتی

در این موزه آثاری از هنرمندان بزرگ جهان نگهداری می شود. آثار موجود در در موزه مربوط به ۸۳ هنرمند ایرانی و ۱۶ هنرمند خارجی است. از هنرمندان خارجی که  آثار آن ها در این موزه قرار دارد می توان به هنری مور، بن نیکلسن، امیل نولده، آلبر مارکه، بوناتی، تام فیلیپس، واسیلی کاندینسکی،  جاکوب اپشتاین و از هنرمندان ایرانی به محمد غفاری، علی اکبر یاسمی، پرویز تناولی، سهراب سپهری، رسام ارژنگی، ژازه طباطبایی و چندی دیگر اشاره کرد.

موزه هنرهای معاصر صنعتی

‫ارگ راین

یکی از جاذبه های گردشگری شهر کرمان ارگ راین است.ارگ رایِن یکی از بزرگ‌ترین بناهای خشتی جهان است. این بنای تاریخی بزرگ با مساحتی بیش از ۲۲۰۰۰ مترمربع، دومین بنای خشتی بزرگ جهان بعد از ارگ بم است؛ که هر ساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است. ارگ راین در جنوب غربی شهر کنونی راین در استان خوش اب و هوای کرمان  قرار دارد.

ارگ راین

این بنای خشتی تا حدودی به ارگ تاریخی بم شبیه‌ است و بر بالای تپه‌ای قرار دارد. قسمت‌های مختلف قلعه عبارتند از: بازار، حاکم‌نشین، خانه‌های اعیانی، چهار انبار و آتشکده می‌باشد.‎

آثار تاریخی کرمان

گنبد جبلیه

مکان گردشگری بعدی استان کرمان گنبد جبلیه است که در قسمت شرقی کرمان نزدیک به دو قبرستان صاحب‌الزمان و سید حسین کرمان قرار دارد.این گنبد بزرگ و عجیب که توسط ذهن های ایرانی بنا شده از سنگ و گچ ساخته شده است.این بنا که از دوران ساسانی به یادگار مانده با گذر زمان همچنان پابرجا است.

گنبد جبلیه

این گنبد هشت ضلعی که به گنبد گبری نیز شهرت دارد تماماً از سنگ است و عرض پی آن نیز در پایه به ۳ متر می‌رسد.قسمت بالای گنبد از آجر ساخته شده‌ است و در داخل گنبد ظاهراً گچ‌بری‌ها و تزئین کاری‌هایی وجود داشته که قسمت بالا ریخته و قسمت پائین تخریب شده است.

آبشار های سیمک

‎‫ یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کرمان ابشارهای سیمک است.

این ابشارهای زیبا در۳۵ کیلومتری استان کرمان در روستایی کوهپایه ای قرار دارد.۱۳ ابشار موجود در سیمک همواره پذیرای کوهنوردان و صخره نوردان است. این ناحیه امکانات مناسبی از جمله اردوگاه دارد که باعث شده گردشگران زیادی به این ناحیه مراجعه کنن. صعود به این آبشارها نیازمند تجهیزات و مهارت خاص است.‎

آبشارهای سیمک

باغ فتح آباد

‫مکان بعدی باغ فتح اباد است که در ۲۵ کیلومتری کرمان در روستای اختیار اباد قرار دارد که متعلق به دوران قاجار است٬سنگ بنای باغ بین سال‌های ۱۲۱۶ تا ۱۲۱۸ ه.ش و در زمان محمد شاه قاجار گذاشته شده است.و اما ارتباط ان با دیگر مکان ها٬از وسط این باغ آب قنات عبور می‌کند و عمارت‌های چهار فصل، عمارت مرکزی و برج و باروی آن باعث شده این باغ به مکانی مفرح و زیبا تبدیل شود. مصالح به کار رفته در ساخت ساختمان از خشت خام و تزئین آن با گچ می‌باشد. این اثر در تاریخ دوازدهم بهمن سال ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۲۸۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار‎

باغ فتح آباد ‎‫گرفته است.

سعی کنید برای سفر به شهر کرمان، بهار را انتخاب کنید، چرا که با وجود آب و هوای مختلفی که در ضلع شمالی و جنوبی آن، حاکم است، نفس کشیدن در آب و هوای کویری این شهر، در فصل بهار، دلنشین‌تر است.‎

پیست اسکی سیرچ

‫ایا میدانستید که بزرگترین پیست جنوب شرق کشور در کرمان است که اسم ان پیست اسکی سیرچ است. پیست اسکی سیرچ مکانی مناسب و مفرح برای تفریحات زمستانی است٬ این پیست به فاصله یک ساعت از تل گندم بریان قرار دارد. برای دسترسی به این پیست، از جاده قدیم کرمان – بم وارد جاده سیرچ شوید. بعد از عبور از تونل سیرچ در دامنه سمت راست تونل، پیستی طبیعی از برف و یخ قرار دارد.‎

پیست اسکس سیرچ

ارگ انار

این ارگ بر فراز تپه ای احداث شده و قدمت آن به دوره ساسانی می رسد. این ارگ در دوره صفویه مجدد مورد استفاده قرار گرفت.

ساختار ارگ به شکل ذوزنقه است و از فضا های یک و دو طبقه تشکیل شده است. فضا های یک طبقه برای امور خدماتی مورد استفاده بوده و در حاشیه های ارگ قرار دارند.

ارگ انار

بنا های ۲ طبقه محل شاه نشین و حکومتی بوده و در مرکز ارگ قرار دارند. ارگ انار در کرمان و در مرکز شهر انار واقع شده و مساحت آن ۱۱هزار و ۱۷۹ متر مربع است.

نحوه سفر و ورود به کرمان

نحوه سفر و ورود به کرمان

هواپیما

استان کرمان ۵ فرودگاه دارد و مهم‌ترین آن فرودگاه بین‌المللی کرمان است که در انتهای بلوار جمهوری قرار دارد. از این فرودگاه به مقصدهای تهران، مشهد، ساری، شیراز، زاهدان، تبریز و کیش پروازهای منظم انجام می‌شود.

قطار

خطوط ریلی شمال-جنوب و شرق-غرب کرمان باعث شده که استان‌های تهران، اصفهان، هرمزگان، خراسان، یزد و سیستان و بلوچستان به هم مرتبط شوند. همچنین راه‌آهن کرمان-بم و بم-زاهدان در سال ۸۹ افتتاح شد. ایستگاه راه‌آهن کرمان در جنوب غربی این شهر و در نزدیکی پایانه مسافربری آدینه کریمان قرار دارد.

اتوبوس

پایانه‌ی آدینه کرمان در شهر کرمان و در ۳ طبقه ساخته شده و مجهز به هتل و امکانات جانبی است.

خودروی شخصی

ورودی شمالی

  • بزرگراه امام رضا: مسیر به سمت شهر زرند، راور و در ادامه مشهد است.

ورودی جنوبی

ورودی جنوبی شهر کرمان اصلی‌ترین مسیر به سمت جنوب‌شرق ایران یعنی شهرهای ماهان، راین، بم، زاهدان، ایرانشهر و چابهار است که از طریق ۲ مسیر جاده قدیم ماهان و بزرگراه گردشگری هفت باغ علوی به شهر زیبای ماهان متصل می‌شود.

  • هفت باغ علوی: برای امنیت بهتر مسیر و وجود باغ شازده از مسیر هفت باغ علوی استفاده کنید.
  • جاده قدیم ماهان: اگر تصمیم دارید به کلوت‌های شهداد یا آبگرم سیرچ بروید، از این مسیر استفاده کنید.

ورودی شرقی

  • بلوار امام صادق: به سمت ییلاق خوش آب‌وهوای کوهپایه.
  • سرآسیاب فرسنگی: به سمت ده بالا و ییلاق بندر والی‌آباد.

ورودی غربی

  • این مسیر اصلی‌ترین ورودی خودروها به شهر کرمان از دیگر مناطق ایران است که از شهر باغین به کرمان (بزرگراه خلیج فارس) امتداد دارد. بعد از ورود به کرمان و گذشتن از پارک مسافر، از دور برگردان بزرگراه استفاده کنید و از کنار فرودگاه کرمان و بلوار حجاج، بلوار جمهوری اسلامی را که بلوار بسیار زیبایی است، برای ورود به شهر کرمان انتخاب کنید.

مکان‌های اقامتی کرمان

قبل از هر چیز یادتان باشد سفر به کرمان با وجود جاذبه‌های فراوان و مکان‌های گردشگری فوق‌العاده‌ی این استان، نمی‌تواند کوتاه باشد. بنابراین اگر مقصد سفر نوروزی شما قرار است کرمان باشد، بهتر است تمام تعطیلات عید را بدون دغدغه‌ی بازگشت سریع، با آسودگی کامل در کرمان خوش بگذرانید و سال جدیدتان را با تجربه‌ای بی‌نظیر آغاز کنید که تا پایان سال یادآوری خاطرات شیرین این سفر، تمام خستگی‌تان را از بین ببرد؛ بنابراین اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که اکنون پیش روی شما است، مکان اقامت و اسکان خواهد بود.

مکان های اقامتی کرمان با توجه به اینکه استان کرمان در تعطیلات عید به واسطه‌ی حضور گردشگران بسیار شلوغ است و ممکن است هتل‌ها ظرفیت خالی نداشته باشند، بهتر است برنامه‌ریزی خود را تا می‌توانید زودتر انجام دهید و رزرو هتل را به روزهای آخر موکول نکنید.

غذاها و رستوران‌های معروف

خوردنی‌های هر شهر یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر هر مسافری است. امتحان کردن غذاهای سنتی هر شهری در همان شهر، لطف دیگری دارد. انواع آش، خورشت بزقرمه، کشک کدو، کشک گردو، کورماست، زیره‌پلوی کرمان، قاتق و اشکنه از غذاهای سنتی کرمان است.

برای نوش جان کردن غذاهای اصیل کرمانی، رستوران سنتی مکث را امتحان کنید که هر غذایی را با طعم اصیلش ارائه می‌دهد. معروف‌ترین غذای این رستوران، بزقرمه است که از خوردنش پشیمان نخواهید شد.

غذاها و رستوران های معروف کرمان

رستوران آسیاب بادی هفت باغ علوی در کرمان به سبک هلندی ساخته شده است. برای دسترسی به این رستوران از مسیر بزرگراه هفت باغ به سمت ماهان بروید. رستوران در کیلومتر ۲۰ بزرگراه است.

یکی از معروف‌ترین رستوران‌های کرمان، رستوران سیاح است که در خیابان هوشنگ مرادی کرمانی قرار دارد. غذاهای این رستوران کیفیت بالایی دارد و می‌توانید انواع کباب، غذاهای دریایی و غذاهای ایرانی را در آن‌جا امتحان کنید.

طبیعت و زیباییی های شهر کرمان

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها