باغ فتح آباد کرمان

یکی از جاذبه ها و مکان های بسیار دیدنی در استان زیبای کرمان که میزبان گردشگران و مسافران بسیاری از داخل و خارج کشور است، باغ فتح آباد کرمان می‌باشد. اگر تا به حال از این باغ دیدن نکرده اید، پیشنهاد ما به شما این است که به استان کرمان سفر کنید و از تماشای این باغ زیبا لذت ببرید. مجله گردشگری تاریخ ما را در این مقاله همراهی کنید تا درباره ی این باغ بیشتر بدانید.

باغ عمارت فتح‌آباد (بیگلر بیگی) باغی مربوط به دوره قاجار است که در ۲۵ کیلومتری مرکز کرمان، شهر اختیارآباد واقع شده.
باغ عمارت فتح‌آباد (بیگلر بیگی) باغی مربوط به دوره قاجار است که در ۲۵ کیلومتری مرکز کرمان، شهر اختیارآباد واقع شده.

باغ عمارت فتح‌آباد (بیگلر بیگی) باغی مربوط به دوره قاجار است که در ۲۵ کیلومتری مرکز کرمان، شهر اختیارآباد واقع شده. این باغ الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده‌است. این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۲۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. در این مجموعه علاوه بر عمارت اصلی که با دو طبقه در مرکزیت مجموعه و در شمال حوض اصلی قرار گرفته‌است در سمت غرب عمارت چهار فصل وجود دارد. در حال حاضر باغ به عنوان یکی از جاذبه‌های شهر کرمان می‌باشد و اتاقه ای هر دو عمارت قابل رزرو و اجاره می‌باشند. همچنین ارایه خدمات پذیرایی و تفریحی نیز در سال‌های اخیر درمحوطه روباز و اتاقهای عمارت انجام می‌گردد؛ و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر کرمان به حساب می‌آید.

این باغ از از یادگارهای فضل علی خان بیگلربیگی است که به همین دلیل آن را باغ بیگلربیگی نیز می‌گویند. عبور آب فتح‌آباد از میان این باغ به آن صفا و طراوت می‌بخشیده‌است. زمان احداث این باغ به حدود سال‌های ۱۲۵۵ می‌رسد. مصالح ساختمان‌ها از خشت خام و تزیین آن با گچ و مقابل سر در باغ حوضی به ابعاد ۶۰ در ۵ متر با فواره‌های زیبا طراحی شده بود. علاوه بر سر در که ساختمانی دو طبقه داشته طاق نماهایی نیز در طرفین آن احداث شده بود.

این باغ الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده‌است.
این باغ الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده‌است.

الگوی ساخت این باغ از باغ شاهزاده ی کرمان بوده و با توجه به نورپردازی های زیبایی که در آن صورت گرفته جلوه ی بی نظیری را در شب دارا هست. پس توجه داشته باشید که برای بازدید از باغ فتح آباد هم شب ها و هم روزها زمان بسیار مناسبی است. این باغ یکی از بزرگترین و متنوع ترین باغ های گشت گیاهان دارویی در ایران به شمار می رود.

وسعت باغ فتح آباد به ۱۳ هکتار و زیربنای ساختمان آن به ۱۵۰۰ متر می رسد. این بنا دارای سبکی اروپایی و ایرانی است و زمین های کشاورزی و باغ های گوناگونی در اطراف آن قرار گرفته است. به گونه ای که وقتی وارد عمارت فتح آباد شدید در گویی در بهشت وارد شدید. یک حوضی بزرگ در ابتدای ورود شما به این باغ در مقابلتان وجود دارد که حدودا ۶۰ متر بوده و انعکاس بنای ساختمان بر روی آب حوض می افتد و می توانید عکس های فوق العاده ای را تهیه نمایید.

این باغ بعد از خشک شدن قناتی که باغ را سیراب می کرده رو به نابودی رفت تا جایی که سالیان گذشته به محل نامناسب و مخروبه ای تبدیل شده بود اما با تدبیر برخی مسئولین باغ فتح آباد جانی تازه گرفت وشکوه ورونق خود را بازیافت. این محل امروز به یکی از رویایی ‌ترین باغ‌ های ایرانی و مکان گردشگری مهم و ارزشمند کرمان تبدیل شده و بار دیگر گل های رنگارنگ در کنار حوض جلو عمارت دل از گردشگران می رباید و نشستن در کافه رستوران باغ فتح آباد لذتی بی نظیر دارد.

نمایی زیبا از باغ
نمایی زیبا از باغ

 

بخش های مختلف باغ فتح آباد: 

ساختمان اصلی باغ فتح آباد

ساختمان اصلی باغ فتح آباد در انتهای شمالی باغ قرار گرفته و دارای دو طبقه ی اصلی است. این ساختمان با طاق نماها در دو طرف عمارت و اتاق های سه دری و پنج دری در میان مجموعه جلوه بی نظیر را به وجود آورده است. مصالح به کار رفت در این ساختمان تمامی از خشت خام و ملات گل بوده و بر روی آن لایه ای از گج پوشانده شده است. فضای داخلی این باغ نیز دارای گچ بری های بسیار زیبایی را دارا هست. اتاق های این این بنای تاریخی نیز به سبک اتاق های سنتی قاجاری تزیین و به شکل زیبایی نورپردازی شده که معروف ترین اتاق آن،‌ اتاق شاه نشین است.

فضای داخلی ساختمان
فضای داخلی ساختمان

موزه حکام

موزه حکام یکی از قسمت های ارزشمند باغ فتح آباد است زیرا تاریخ کرمان را در آن با جزئیات می توان یافت که در آن مجموعه‌ای از زندگی نامه ها و تصاویر حاکمان کرمان به نمایش در آمده است.

این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۲۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۲۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

اتاق نقاشی ، آثار نفیس باغ فتح آباد

در عمارت اصلی باغ فتح آباد یک اتاق نقاشی وجود دارد که در قدیم الایام در آن حاکم کرمان اقامت داشته است. دور تا دور این اتاق نقاشی و دیوارنگارهای بسیار ارزنده وجود دارد. علاوه بر نقاشی تزئینات آب طلا هم در آن ها به کار برده شده که برخی از آن‌ها به سرقت برده شده است. البته هنوز تعدادی از این دیوانگاره‌ها باقی مانده است. فعلا درهای این اتاق تا زمان تکمیل مرمت و نصب شیشه‌هایی بر روی نقاشی ها بسته است.

اتاق نقاشی
اتاق نقاشی

عمارت چهارفصل 

از عمارت اصلی به اندازه سی متر رو به سوی شرق حرکت کنید؛ عمارت چهارفصل را می بینید که با یک طبقه، گنبد مرکزی و ایوان های ستون دار جلوه خاصی به مجموعه باغ داده است. آجرکاری ها و گچ کاری های این سازه به قدری زیباست که تماشای‌شان هوش از سر بازدیدکنندگان می برد و آن‌ها را به تحسین هنر ایرانی وادار می کند. امروزه این اتاق کاربری VIP دارد و برای انجام مراسم و جشن های مختلف به افراد اجاره داده می شود.

فضای داخلی با معماری سنتی
فضای داخلی با معماری سنتی

زمین های کشت داروهای گیاهی

کرمان برای داروهای گیاهی خود بسیار معروف است و این نوع داروها یکی از سوغاتی های اصلی این استان به حساب می آید. در زمان بازسازی باغ فتح آباد، مسوولان تلاش کردند تا بخشی از این باغ را به کشت گیاهان دارویی اختصاص دهند تا هم از ظرفیت های زمین های اطراف باغ استفاده کنند و هم درآمدزایی برای مجموعه و پوشش هزینه های خرج شده برای آن داشته باشند. خوب است بدانید که این مجموعه بزرگترین مجموعه کشت گیاهان دارویی در کشور است و تنوع گیاهی آن در جای دیگری وجود ندارد. در مورد آبی که این زمین ها را آبیاری می کند نیز باید گفت که با توجه به خشک شدن قنات فتح آباد، امروزه چاه و آب شیرین کن های نصب شده در مجموعه، زمین های کاشت گیاهان دارویی را سیراب می کند.

گیاهان دارویی
گیاهان دارویی

درختان قدیمی باغ فتح آباد

در قسمتی از باغ ۵ درخت قدیمی و بلند دیده می شود که یادگار روزهای آبادانی و رونق فتح آباد هستند و از ناملایمات روزگار جان سالم به در برده اند.

نمای زیبا از باغ
نمای زیبا از باغ

مسیر دسترسی

آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیار آباد، باغ فتح آباد

استان کرمان، شهر کرمان، کیلومتر ۸ جاده زنگی آباد

*از اینکه با مجله گردشگری تاریخ ما همراه بودید، سپاسگزاریم!

 

منابع

۱ – باغ عمارت بیگلر بیگی – ویکی پدیا

۲ – عمارت درخشان ایرانی در باغ فتح آباد کرمان – الی گشت

۳ – باغ فتح آباد ، یک عمارت تاریخی درخشان در استان کرمان – سفرزون

۴ – باغ فتح آباد کرمان | مقصدی جذاب برای شب گردی – کارناوال

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها