۵ بازی محبوب یونان باستان!

بازی های یونان باستان جایگاهی کمتر از مراسم مذهبی نداشت. المپیک یونان از سال ۷۷۶ ق.م شروع شد که الهام بخش بازی های المپیک مدرن در سال ۱۸۹۶ بود. این مراسم به منظور تکریم خد ای خدایان، زئوس ، هر چهار سال یکبار در شهر المپیا برگزار می شد . مهارتهای یونانیان منجر به تولد بازی های مثل بوکس، مسابقه ارابه سواری، دو میدانی، کشتی و … شد. برخی بازی ها مخصوص مردان یونانی زبان بود و مردان سایر کشورها از شرکت در آن محروم بودند. جایزه برنده یک تاج یا حلق برگ زیتون بود. قوانین سست بود برخی تقلب می کردند. بازی های المپیک یونان راهی برای گسترش فرهنگ هلنیستی در سراسر مدیترانه بود.با تاریخ ما همراه باشید تا با  ۵ بازی محبوب یونان باستان! آشنا شوید.

 

۱.بوکس 

بازی بوکس یونان باستان
بازی بوکس یونان باستان

قدمت بوکس یونان باستان به قرن هشتم باز می گردد، زمانی که بخش مهمی از فرهنگ ورزشی یونان به شمار می رفت. افسانه های متعددی درباره پیدایش بوکس به عنوان یک ورزش در یونان باستان وجود دارد. برخی بر این باورند که تسئوس بوکس را اختراع کرد. در اولین ورژن بوکس، دو مرد روبروی هم می نشستند و تا حد مرگ به همدیگر مشت می زدند. با گذشت زمان، حالت نشسته به ایستاده تبدیل شد و بوکسورها دستکش ها میخ دار می پوشیدند. آنها کاملا برهنه با هم مبارزه می کردند. در ایلیاد و ادیسه هومر ، جنگجویان  میسنی ، بوکس را روشی برای کسب افتخار می دانستند. بوکس از جمله رقابت هایی ست که به یاد آشیل (که در جنگ تروآ مرد) برگزار می شد.

برخلاف بوکس مدرن، هیچگونه تفاوت سنی و وزنی مهم نبود. مسابقه زمان بندی نمیشد و تا وقتی که یکی از طرفین تسلیم یا کشته شود، ادامه می یافت. و یا هر دو خسته می شدند و با رضایت طرفین بازی تمام می شد.


۲.مسابقه ارابه رانی

مسابقات ارابه رانی یونان باستان
مسابقات ارابه رانی یونان باستان

بر اساس آثار هنری، میتوان گفت که مسابقه ارابه رانی در یونان از دوره میسنی ها شروع شد و یکی از اولین بازی های المپیک باستان بود. بر اساس شاعر یونان باستان، پیندار، شاه اونومائوس ، خواستگاران دخترش را مجبور به مسابقه ارابه سواری کرد. پلوپس برنده شد و مسابقات المپیک به احترام او آغاز گشت.


۳.پرتاب دیسک

پرتاب دیسک در بازی های المپیک یونان
پرتاب دیسک در بازی های المپیک یونان

پرتاب دیسک، بخشی از ورزشهای پنجگانه یونان باستان ، قدمتش به ۷۰۸ ق.م باز می گردد. در دوران باستان این دیسک ها از جنس سرب، سنگ، آهن یا برنز بود. ورزشکاران در یک حرکت چرخشی ، دیسک را پرتاب می کردند. مسافتی که دیسک پرتاب می شد، بستگی به وزن پرتاب کننده ، دیسک و روش پرتاب داشت. هومر در افسانه های خود از این ورزش نام برده است. علاوه بر این ، میرون، یک مجسمه ساز باستانی، این بازی را با ساخت مجسمه ای اثبات کرد. امروزه این بازی تغییر چندانی نگرده و مثل گذشته برگزار می شود.


۴.پرش

پرش در یونان باستان
پرش در یونان باستان

پرش یک ارتباطی با جنگ های یونان باستان داشت. شهرهای یونان باستان پر از حوضچه بود و توانایی سربازان برای پرش از مسافت های زیاد مهم بود. بعد از گذشت مدتها ، این بازی به یکی از بازی های پنجگانه یونان باستان تبدیل شد. برخلاف پرش مدرن، در یونان باستان، شرکت کنندگان با در دست گرفت سنگ یا سرب به عنوان هالتر می پریدند. در این بازی قدرت، هماهنگی برای یک پرش خوب لازم بود.


۵.دو میدانی

دو میدانی در یونان باستان
دو میدانی در یونان باستان

قدمت دو میدانی در یونان باستان به ۷۷۶ ق.م باز می گردد. یونانیان عاشق تماشای رویدادهای دو میدانی بودند . این ورزش آنها را کاملا به چالش می کشید. مسافت استاندارد با توجه به متراژ زمین استادیوم محاسبه می شد و معمولا ۱۸۵ متر بود.

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها