۵ حقیقت جالب درباره تمدن مینوسی ها!

تا به امروز چیزهای زیادی درباره تمدن کرت باستان نمیدانستیم و حتی کمتر کسی می دانست که این تمدن وجود داشته است. در اینجا میخواهیم اطلاعات بیشتری در زمینه تمدن مینوان در جزیره کرت  و حقایق جالب درباره تاریخ و مردمش به شما ارائه کنیم. با تاریخ ما همراه باشید تا ۵ حقیقت جالب درباره تمدن مینوسی ها! را بدانید..

 

۱.اولین تمدن اروپایی! 

نقشه مینوان کرت
نقشه مینوان کرت

در واقع مینوسی ها از یونانیان و رمیان باستان نیز قدیمی تر هستند. تمدن عصر برنز کرت از حدود ۲۵۰۰ ق.م نشات گرفت و تا ۱۴۵۰ ق.م شکوفا شد. این تمدن اولین بار توسط باستان شناس، سر آرتور ایوانز در حدود ۱۰۰ سال قبل کشف شد.

هومر جزیره کرت را به عنوان سرزمینی معرفی کرده که مردمان زیادی در آن ساکنند و در حدود ۹۰ شهر ، با زبان های مختلف سخن می گویند.


۲.زبان و نوشتن

کاخ کنسوس کرت باستان
کاخ کنسوس کرت باستان

تا امروز، زبان تمدن مینوان ها (The Minoans) هنوز ترجمه نشده بود. اولین سیستم خطی آنها به سیستم خطی A معروف است و نمادهایی که روی لوح های رسی نوشته شده بود. این نوشته ها شباهت زیادی به نوشته های یونان باستان داشت. زبان تمدن مینوان امروزه به Eteocretan معروف است.


۳.دین زن سالارانه

کاهنه مینوسی
کاهنه مینوسی

اساس دین مینوسی ها را الهه ها تشکیل می دادند. نقش زن در جامعه تمدن مینوسی نسبت به سایر تمدن ها برجسته تر بود. به همین دلیل کاهنه های زیادی داشتند. الهه های مینوان شامل یک الهه مادر (الهه باروری)، معشوقه حیوانات، و محافظ شهرها و محصولات کشاورزی می شدند. روابط نزدیک مینوان ها با طبیعت در دین و مذهب آنها نمایان بود.


۴.بازرگانان و صنعتگران

کوزه مینوسی ها
کوزه مینوسی ها

مینوسی ها تاجران ماهری بودند. اولین چیزی که با آن تجارت می کردند زعفران بود، البته در تجارت مس و سرامیک هم حرف اول را می زدند. آنها از عصر برنز یک شبکه تجاری پیشرفته با یونان، قبرس و بین النهرین داشتند. موقعیت جزیره کرت در اژه باعث میشد این روابط تجاری ساده تر شود.مردم کرت باستان همچنین صنعتگران و هنرمندان ماهری بودند. سفالگری در کرت پیشرفت زیادی کرده بود.


۵.فروپاشی مینوسی ها

فروپاشی مینوان
فروپاشی مینوان

هیچ کس تا به امروز هنوز نمیداند چرا تمدن مینوان از بین رفت. یک سونامی عظیم بر اساس فوران سانتورینی امروزی ، باعث ویرانی روستاها و شهرهای مینوان شد. البته این نظریه به طور قعط تایید نشده است و نابودی مینوان ها شاید به دلیل یک حمله نظامی یا دلیلی دیگر باشد.

منبع ancientfacts
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها