۶ ابزار موسیقی در مصر باستان!

موسیقی همیشه نقش بزرگی در زندگی مردم داشته است. در جشن، عزاداری و هر مراسمی، بشر با استفاده از موسیقی احساس خود را بیان کرده است. بیشتر سازهای موسیقی که امروزه مینوازیم، تاریخ عجیب  و جالبی دارد که صدها و هزاران سال قدمت دارد. برخی از آلات موسیقی که در مصر باستان برای مراسم مذهبی یا سرگرمی فراعنه استفاده می شد. با تاریخ ما همراه باشید تا ۶ ابزار موسیقی در مصر باستان! را به شما معرفی کنیم:

 

۱.منیت 

منیت
منیت

منیت یک ساز کوبه ای بود که با هاتور مرتبط بود. مثلا در فستیوال ها، زنان کاهنه ، هاتور را در دست می گرفتند و از سالن ها عبور می کردند و آن را برای سلامتی و زندگی طولانی تکان می دادند. البته این ساز در مراسم های دیگر به شکل دیگر هم استفاده می شد، مثل مراسم درمانی که با رقص همراه بود و به امید شفا انجام می شد.


۲.سیستروم

رقص و موسیقی در مصر باستان
رقص و موسیقی در مصر باستان

کلمه سیستروم در مصر باستان به معنای “لرزش” می باشد. این ابزار موسیقی هم با هاتور استفاده می شد و از برش ساقه های پاپیروس و به هم کوبیدن آن ها به صورت ریتمیک ، اختراع شد.

سیستروم معمولا از چوب ساخته می شد. گاهی فلز و سرامیک هم در ساخت آن بکار می رفت. این سازه به شکل Y بود و یک باند فلزی ساقه ها را به هم وصل می کرد. وقتی آن را تکان میدادند صدایی شبیه دایره زنگی از آن بلند می شد.


۳.درام

درام
درام

طبل ها در طول تاریخ، بخش جدایی ناپذیر ارتش بوده اند. یک درامر ماهر یک ریتم را پیدا می کند و کل ارتش پشت سر او به سوی دشمن می روند. از آنچه در رابطه با سازهای موسیقی مصر باستان می دانیم، طبل ها به شکل خمره بودند و به جای چوب با دست نواخته می شدند.


۴.ترومپت

ترومپت های چوبی توتانخامون
ترومپت های چوبی توتانخامون

صدای ترومپت در طول تاریخ نظامی ، صدای پیروزی بوده است و همه اینها از مصر باستان آغاز شد. اولین نوازنده ترومپت ها، از مصر آمد. آنها در مقبره ها مینشتند و در سازهای کوچک و مستقیم به نام “شنب” می دمیدند.

از این گذشته، مصریان باستان اولین ترومپت فلزی را ساختند و البته در ابتد ا برای ساخت آن از چوب می ساختند و با آن برای حمله به دشمن در جنگ علامت میدادند.


۵.لوت

نوازندگان آمون با لوت
نوازندگان آمون با لوت

تاریخ و منشا لوت کمی مبهم است. برخی از قدیمی ترین سازها لوت در مصر باستان ساخته شد، اگرچه این ساز از بین النهرین می آمد. از میان رودان استفاده از این ساز ، در دنیا باستان به ویژه مصر گسترش یافت.


۶.چنگ

نوازنده نابینای چنگ
نوازنده نابینای چنگ

ساز چنگ یکی از قدیمی ترین سازهاست پس جای تعجب ندارد که در نقاشی های دیواری مصر دیده می شود. هنوز معلوم نیست اولین ساز چنگ چگونهدو از کجا پدید آمد ولی گفته می شود یکی از قدیمی ت رین سازهایی ست که در مصر باستان مورد استفاده قرار می گرفته است.

منبع ancientfacts
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها