دلوس، جزیره مقدس آپولو در سیکلادس!

در مرکز دریای اژه، یک شهر متروک وجود دارد که هنوز علائم دوران باستان را در آن میتوان یافت. برخلاف غم و اندوه معمول که از بقایای تمدن های باستان به دلتان می آید، این شهر شما را به تحسین صخره ها، جاده ها و گل هایش وا می دارد. با تاریخ ما همراه باشید تا درباره دلوس، جزیره مقدس آپولو در سیکلادس! بیشتر بدانید.

 

در یونان باستان، کلمه “دلوس” به معنای چیزیست که با چشم دیده می شود. این جزیره را دلوس نامیدند، چرا که از دل امواج و دریا بیرون امده بود . بر اساس  افسانه ها، لتو، یکی از معشوق های زئوس، قرار بود آپولو و دیانا را به دنیا بیاورد. اما هرا، همسر زئوس و ملکه خدایان ، او را دستگیر کرد. او بار دیگر از روابط پنهانی همسرش دلخور بود و دستور داد هیچ سرزمینی لتو را قبول نکند. زئوس از برادرش پوزیدون ، کمک خواست. خدای دریا، عصایش را به امواج زد و آنجا یک جزیره سنگی در وسط سیکلدیز (مجمع الجزایر یونان) پدید آمد. در نهایت لتو در این جزیره پناه گرفت و دو خدای المپ نشین دیگر را به دنیا آورد.

هزاره سوم ق.م زمانی ست که این جزیره مسکونی شد. در ۱۰۰۰ سال ق.م، ایونی ها به این جزیره رسیدند و پرستش آپولو را گسترش دادند. در ۷۰۰ ق.م، دلوس به بزرگترین مرکز مذهبی یونان تبدیل شد و به خدای جوان نور و موسیقی اختصاص یافت. تعداد زائرانی که از این جزیره بازدید کردند به قدری زیاد بود که این مکان را به یک بندر تجاری تبدیل کرد.

در طول جنگ های ایرانی، این سرزمین مقدس قدرت خود را از دست داد و مراسم مذهبی هم اهمیت خود را از دست دادند. بعد از شکست ایرانی ها، دلوس بار دیگر اهمیت مذهبی خود را باز یافت.

در ۶۶ ق.م، رومی ها دلوس را به یک بندر آزاد تبدیل کردند. تجار رومی، ده ها هزار برده را از دزدان دریایی کیلیکیه خریدند. در ۸۸ ق.م، نیروهای میتردید ششم پونتوس ، دشمن روم، به دلوس حمله کردند و حدود ۲۰۰۰۰ از ساکنان روم را به قتل رساندند. یک حمله ویرانگر دیگر توسط دزدادن دریایی در سال ۶۹ ق.م صورت گرفت. از ۱۸۷۲، مدرسه فرانسوی آتن، شروع به حفر این جزیره کرده است و بناهای باستانی مهم آن را ثبت می کند. در ۱۹۹۰ ، دلوس به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

امروزه ویرانه ها تحسین بر انگیز یونان باستان در این جزیره دلوس قرار دارد. موزه باستان شناسی که در ۱۹۰۴ ساخته شد، شامل نه گالری می شود. شش تا از آنها، مجسمه های یافت شده در دلوس را نگهداری می کنند و یکی از بهترین کلکسیون های دنیا به شمار می رود. دو سالن دیگر هم وجود دارد که آثار سفالی و مینیاتوری ماقبل تاریخ دلوس را به نمایش گذاشته است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها