حقیقت پنهان وُمیتوریوم های روم باستان!

بر اساس باور عموم، ومیتوریوم جایی بود که ثروتمندان به آنجا می رفتند تا بزم و میهمانی بر پا کنند و تا میتوانند غذا و نوشیدنی بخورند و نماد هزینه های گزاف و افراط در روم باستان بوده است. اشراف هم در این میهمانی های افراطی شرکت می کردند. در واقع در طول زمان ومیتوریوم به اشتباه ترجمه شده و برداشت غلطی از آن به وجود آمده است. با تاریخ ما همراه باشید تا بگوییم وُمیتوریوم چیست و حقیقت پنهان وُمیتوریوم های روم باستان! را بدانید.

 

ومیتوریا در روم باستان از زبان لاتین (vomere) به معنای استفراغ کردن، خارج کردن گرفته شده است. برخلاف باور عامه، اینجا جایی نبوده که محتویات معده افراد ثروتمند بیرون ریخته شود!!

یک ومیتوریوم در واقع یک گذرگاه یا راهروی آمفی تئاتر یا استادیوم بوده که از طریق آن تماشاچی ها میتوانستند به راحتی وارد و خارج بشوند. ومیتوریا به اندازه کافی بزرگ بوده که امکان ترک سالن تئاتر توسط جمعیت های زیاد در مدت زمان کوتاهی وجود داشته است. در واقع این ساختمان بوده که محتویاتش را بیرون میریخته نه مردم!

بناهای روم باستان
بناهای روم باستان

کولوسئوم، بزرگترین و معروف ترین آمفی تئاتری که تاکنون ساخته شده، در کل دارای ۸۰ ومیتوریا می باشد که ۷۶ تای آنها توسط تماشاچیان معمولی مورد استفاده قرار می گرفت. ۴ ومیتوریای دیگر تزیین می شدند وتوسط امپراطور و نزدیکانش مورد استفاده قرار می گرفت.

کارشناسان بر این باورند که کولوسئوم قابلیت جای دادن ۵۰۰۰۰ نفر را در عرض ۱۵ دقیقه داشته است و حتی میتوان در عرض ۵ دقیقه این مکان را تخلیه کرد.

اولین بار این کلمه ومیتوریا توسط نویسنده رومی،ماکروبیوس در ساتورنالیا، به کار برده شد. به نقل از ویرجیل که در قرن اول ق.م زندگی می کرده، ماکروبیوس گفته” هر روز صبح این ساختمان مردم زیادی را استفراغ می کند !” و این نشان می دهد که قدمت بناهای ومیتوریوم به حتی قبل تر از آن باز می گردد. ولی تا مدتها این واژه به اشتباه برداشت شده بود و آن را به افرادی نسبت می دادند که داخل ومیتوریوم (راهروی ورودی آمفی تئاتر) جمع می شدند و آنقدر می خوردند تا بالا بیاورند. در واقع این برداشت غلط باعث شده هنوز ومیتوریوم برای گوش های مدرن، ناخوشایند باشد. از اول بسیاری از محققان با این فرضیه که در ضیافت های رومی استفراغ می کردند، مخالف بودند و حتی اگر چنین اتفاقی رخ میداده در ومیتوریوم نبوده است!

کولوسئوم
کولوسئوم

 

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها