۴ معشوقه که تاریخ را تغییر دادند!

در اینجا با چهار زن قدرتمند آشنا می شوید که در ابتدا معشوقه حاکمان بودند ولی هرگز با آنها ازدواج نکردند. تنها به عنوان ندیمه و مشاوران آنها خدمت کردند و نامشان در تاریخ ثبت شد. ۴ معشوقه که تاریخ را تغییر دادند! با تاریخ ما همراه شوید ..

 

 ۱.دایان دو پیتیرز

دایان دو پیتیرز
دایان دو پیتیرز

دایان دو پیتیرز که در خانواده ای اشرافی در فرانسه در ۱۴۹۹ متولد شد، به خاطر زیبایی اش مورد ستایش بود. او در ۱۵ سالگی با لوئیس دو برز، یک افسر ۴۰ ساله ازدواج کرد. موقعیت برجسته شوهرش ، دایان را به مرکز خانواده فرانچویس برد، جایی که او در انتظار به قدرت رسیدن، پس از ملکه کلودی بود. دایان پس از تولد هنری دوم،پادشاه آینده، وظیفه آموزش آداب و ادب را به عهده داشت. او در ۱۵۳۱ بیوه شد، و در ۱۵۳۳ ، هنری با کاترین دو مدیچی ازدواج کرد.

تا سال ۱۵۳۸، یک رابطه صمیمی و عاشقانه بین هنری و دایان شکل گرفت. وقتی هنری در ۱۵۴۷ به تاج و تخت رسید، دایان به او در امور سیاسی مشاوره میداد و بسیاری از نامه های رسمی او را مینوشت و با اسم “هنری دایان” امضا می کرد. تصویر او روی سکه ها حک شد، و الهام بخش آثار هنری بود. مرگ هنری پس از یک حادثه عظیم ، به سلطنت دایان هم خاتمه داد. کاترین کاخ او را مصادره کرد و او را به حومه شهر تبعید کرد و دایان در سن ۶۶ سالگی مرد.


۲.آسپاسیا از میلتوس

آسپاسیا، میلتوس
آسپاسیا، میلتوس

نام آسپاسیا_یک زن قدرتمند، شریک زندگی سیاستمدار یونان باستان، پریکلس_ در نوشته های افلاطون، آریستوفان، گزنفون و دیگر نویسندگان آتنی به چشم می خورد. گفته می شود که او حدود ۴۷۰ ق.م، در مستعمره ایونی میلتوس به دنیا آمد و سپس به آتن آمد و به یک معشوقه تبدیل شد. سپس با پریکلس وارد رابطه شد و برای او یک پسر آورد_به گفته پلوتارچ، پریکلس به قدری عاشق آسپاسیا بود که تا زمان مرگ هر روز به او یادآور می شد_  از آنجایی که آسپاسیا خارجی بود، قانون آتن اجازه ازدواج به انها را نمی داد.

منابع باستانی نشان می دهد که پریکلس در امور سیاسی و نظامی، همواره از آسپاسیا مشورت می گرفت. به گفته افلاطون، آسپاسیا سخنور ماهری بوده که معروف ترین سخنرانی های پریکلس را می نوشت. هرچند از میزان تاثیر و نفوذ او آگاه نیستیم، ولی در طول رابطه این دو، عصر طلایی دموکراسی رقم خورد. بر اساس برخی روایات، آسپاسیا بیشتر از معشوق خود زندگی کرد و بعدها به یک بروکرات آتنی، پیوست.


۳.لولا مونتز

لولا مونتز
لولا مونتز

الیزا رزانا گیلبرت که در ۱۸۱۸ یا ۱۸۲۱ در ایرلند متولد شد، اطلاعات زیادی از زندگی او در دسترس نیست. او که فوق العاده زیبا بود، در نوجوانی با معشوقش فرار کرد و مدتی را در هند گذراند. ازدواج او بعد از چند سال منحل شد. در سال ۱۸۴۳، او به عنوان یک رقاص اسپانیایی به نام “لولا مونتز” شروع به کار کرد. پس از اجرا در پایتخت های اروپایی در مونیخ به کار خود پایان داد و معشوقه اول لودویگ اول باواریا شد. پادشاه سالخورده آلمانی از او یک کنتس ساخت، برای او یک کاخ ساخت، برای او مقرری سالیانه تعیین کرد و امور سیاسی را به او سپرد.

لولا به مدت یک سال بر باواریا سلطنت کرد، جاسوسی کرد و منتقدین خود را از بین برد. جنبش های انقلابی ناشی از نفوذ او، لودویگ را در ۱۸۴۸ مجبور به برکناری کرد. لولا به باواریا فرار کرد و شغلش را به عنوان یک رقاص در اروپا، آمریکا و استرالیا ادامه داد و بعد در نیویورک ساکن شد. او در ۴۰ سالگی در نیویورک مرد.


۴.باربارا پالمر

باربارا پالمر
باربارا پالمر

باربارا ویلیرز یکی از بدنام ترین معشوقه های پادشاه چارلز دوم انگلیس، که هم زیبا و هم جاه طلب بود، در یک خانواده متوسط در ۱۶۴۰ متولد شد. در ۱۹ سالگی با رابرت پالمر ازدواج کرد و با او به هلند رفت، جایی که چارلز در تبعید زندگی می کرد. باربارا پالمر، به عنوان یک هواخواه سلطنتی، به زودی معشوقه پادشاه شد. وقتی سال بعد چارلز به لندن بازگشت، او را پیش خود فراخواند. به زودی باربارا اولین فرزند خود را به دنیا آورد. شوهر فرنگی او ، با اکراه این رابطه را پذیرفت و به خاطر همراهی اش، یک مقام اشرافی هم به او داده شد.

وقتی چارلز با کاترین براگانزا ازدواج کرد، باربارا کنترل معشوق خود را از دست داد. او همچنان با چارلز در ارتباط ماند و برایش یک حقوق ماهیانه سنگین تعیین شد و با شخصیت های درباری مهم در ارتباط بود. او برای خود ثروت زیادی جمع کرد. پارلز در ۱۶۷۴ باربارا را کنار گذاشت . باربارا در سن ۶۸ سالگی در سال ۱۷۰۹ مرد. دیانا، شاهزاده ولز، یکی از نوادگان باربارا بود.

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها