اسکندر مقدونی چگونه مرد؟

در بین رهبران نظامی تاریخ، اسکندر کبیر یکی از موفق ترین و بانفوذ ترین آنها به شمار می رود. او به عنوان پادشاه مقدونی و پیشرو اتحاد قرنتس در ۳۳۴ ق.م، مبارزاتی علیه امپراطوری هخامنشی ایران ترتیب داد. او اغلب حتی با نیروهای کمتر از سربازان دشمن، پیروزیهای متعدد و شگفت انگیزی به دست آورد. اسکندر داریوش سوم، پادشاه ایران را سرنگون کرد و امپراطوری هخامنشی را به طور کامل فتح کرد. سپس در ۳۲۶ ق.م به هند حمله کرد و بعد از پیروزی بازگشت. در کمتر از ۱۰ سال ، با جنگ های متعدد توانست برای یونان باستان ، قلمرو ۳۰۰۰ مایلی از دریای آدریاتیک گرفته تا پنجاب به ارمغان بیاورد. و همه این اتفاقات تا سن ۳۲ سالگی اش رقم خورد. زمانی که در حال گذر از عراق امروزی بود ، به استراحت در شهر بابل پرداخت و در آنجا مرد! مرگ او برای مورخین یک نکته بحث برانگیز است_ چگونه ممکن است یکی از موفق ترین ژنرال های باستان، در جوانی بی دلیل بمیرد؟ برای مرگ او سه نظریه وجود دارد که در اینجا به بررسی آن می پردازیم. اسکندر مقدونی چگونه مرد؟ با تاریخ ما همراه شوید..

 

۱.مشروبات الکلی 

کشتن کیتوس
کشتن کیتوس

به احتمال زیاد الکساندر کبیر یک دائم الخمر بوده و داستان هایی از مسابقات بزرگ مشروب خوری در میان سربازانش روایت شده که خود او هم در مسابقات شرکت میکرد و طرح آن را خودش میریخت.

در ۳۲۸ ق.م، یک درگیری وحشیانه بین اسکندر و دوستش، کلیتوس سیاه_در حالی که مست بودند_ رخ می دهد. کسی قبلا در جنگ گرانیکوس، جان او را نجات داده بود. در نتیجه کلیتوس اسکندر را با پرتاب نیزه کشت.  بر اساس روایتی ، اسکندر پس از خوردن یک جام شراب خالص به افتخار هراکلس، در بستر افتاد و بعد از ۱۱ روز مرد.


۲.بیماری طبیعی

امپراطوری اسکندر از یونان تا مصر در جنوب و پاکستان در شرق
امپراطوری اسکندر از یونان تا مصر در جنوب و پاکستان در شرق

اسکندر بیش از یک دهه در جنگ بود و حدود ۱۱۰۰ مایل سفر کرد. او در جنگ های بزرگی شرکت کرد و جراحات زیادی بر بدنش وارد شد. علاوه بر اینها، دائم الخمر هم که بود، در جوانی صدمه جسمی زیادی به او زد. همچنین گفته می شود مرگ دوست صمیمی او، هفاستیون، او را از نظر روحی دچار درد و رنج زیادی کرد و حتی تا لحظه مرگش به فکر ساخت بنای یادبود برای دوست صمیمی اش بود.

البته دلیل مردن او تنها ناراحتی روحی و غم و اندوهش نبود، بلکه به دلیل یک بیماری از دنیا رفت. احتمالا او بعد از سفر به پنجاب و در راه بازشگت به خاورمیانه، به مالاریا مبتلا شد .بر اساس گزارشی از دانشگاه مریلند در ۱۹۹۸ ، احتمالا اسکندر از تب حصبه رنج می برده که در بابل باستان رایج بوده است و علائم آن را داشته است.


۳.سوءقصد

تصویری از اسکندر مقدونی
تصویری از اسکندر مقدونی

گفته می شود اسکندر در سال های آخر عمرش بسیار خودکامه، مغرور و ناپایدار شده بود. او برای حفظ تاج و تخت خود به طور بی رحمانه ای مخالفان و رقیبان را می کشت و به احتمال زیاد دشمنان زیادی در وطن خود داشت.

متهمین قتل اسکندر شامل یکی از همسرانش، ژنرال های او، دارنده جام سلطنتی و حتی برادر ناتنی او می شوند. او احتمالا توسط یکی از اینها مسموم شد و بعد با اسم مریضی و تب این قتل را پوشش دادند!

منبع historyhit
عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
دانیال

عجب تهمت های بی اساس و بی سندی

ریحانه حسینی

خیلی بده

ناشناس

چی ریحانه

دانا

زنده باد نام اسکندر ذوالقرنین

بنده منتخب و صالح خدا که منجی عالم هم بود

و با نابودی حکومت های فاسد و کافر یونان و روم و هخامنش و هند و مصر
لطف بسیاری در حق بشریت داشت

اللهم عجل لولیک الفرج