۶ حقیقت جالب درباره توتانخامون، پادشاه مصر!

توت‌عنخ‌آمون یکی از فراعنه مصر باستان بود که به مدت ۱۰ سال در قرن چهاردهم ق.م سلطنت کرد. پدرش ، آخناتن، آتن را پادشاه خدایان معرفی کرد و او هم در طول سلطنتش ، آمون را پادشاه خدایان اعلام کرد. کشف مقبره دست نخورده توتانخامون در ۱۹۲۲، او را به معروف ترین فرعون مصر تبدیل کرد. او به پادشاه توت هم معروف است. با تاریخ ما همراه شوید تا ۶ حقیقت جالب درباره توتانخامون، پادشاه مصر! را بدانید.

 

۱.پدر و مادر او خواهر و برادر بودند !

مجسمه آخناتن
مجسمه آخناتن

توتانخامون پسر فرعون آخناتن _که به خاطر تاسیس شهر آمارانا معروف بود_ بود. مادر توتانخامون امروزه با عنوان “بانوی جوان” شناخته شده است_ کسی که مومیایی او در مقبره KV35 در دره پادشاهان مصر یافت شد. تست DNA نشان داده است که این بانوی جوان ، خواهر آخناتن بوده است! ازدواج فامیلی در بین اشرافیان مصری رایج بود و آنها تصور می کردند که از نوادگان خدا هستند و باید نسلشان ادامه یابد.


۲.در جوانی فرعون شد و یک دهه سلطنت کرد!

مجسمه چوبی توتانخامون
مجسمه چوبی توتانخامون

توتانخامون به عنوان شاهزاده، به توتانخاتن هم معروف بود. مرگ آخناتن در ۱۳۳۶ ق.م رخ داد که از ان اطلاعات زیادی در دسترس نیست. توتانخاتن در ۱۳۳۲ ق.م ، در سن ۹ یا ۱۰ سالگی به سلطنت رسید. او به مدت ۱۰ سال به مصر حکومت کرد تا اینکه در ۱۳۲۳ ق.م در سن نوزده سالگی مرد.


۳.آمون را به عنوان پادشاه خدایان مصر معرفی کرد!

نقاشی دیواری مصر باستان
نقاشی دیواری مصر باستان

قبل از آخناتن، خدایان زیادی در مصر پرستش می شد. آخناتن تصمیم گرفت آتن، خدای خورشید را به عنوان برترین و تنها خدای مصر تعیین کند. توتانخامون در سومین سال سلطنتش، قوانین را عوض کرد. او به پرستش آتن، به عنوان خدای برتر پایان داد و آمون را پادشاه خدایان مصر معرفی کرد. و دوباره اجازه داد فستیوال های سنتی برای سایر خدایان مثل آپیس، حوروث، و موت برگزار شود. همچنین نام خود را از توتانخاتن (به معنای تصویری از آتن) را به توتانخامن (به معنای تصویری از آمون) تغییر داد.


۴.دو دختر داشت که هر دو مرده به دنیا آمدند!

همسر پادشاه توت
همسر پادشاه توت

توتانخامون پس از سلطنت، با خواهر ناتنی خود، آخسنپاتن_که دختر فرعون آخناتن و ملکه نفرتیتی معروف بود_ ازدواج کرد. آخسنپاتن، نیز نام خود را به آخسنامون تغییر داد. توتانخامون و آخنسامون دو دختر داشتند ولی هر دو آنها بعد از تولد مردند. بعد از مرگ توتاخامون، مشاور او با همسر بیوه اش ازدواج کرد و فرعون شد.


۵.توتانخامون از مالاریا رنج می برد!

مجسمه گرانیتی توتانخامون
مجسمه گرانیتی توتانخامون

توتانخامون لاغر بود و حدود ۵ فوت و ۱۱ اینچ قد داشت. معاینه جسد او نشان داده که احتمالا یک تغییر شکل در پای چپش ایجاد شده و مجبور بوده با عصا راه برود. در طول آزمایش مومیایی توتانخامون، دانشمندان تشخیص دادند که به احتمال زیاد توتانخامون از مالاریا رنج می برده است.


۶.پادشاه توت معروف ترین فرعون مصر باستان بود!

مومیایی توتانخامون
مومیایی توتانخامون

دره پادشاهان در مصر ، جاییست که در آن مقبره هایی برای فراعنه و اشراف زادگان مصر باستان ساخته می شد و در آنجا دفن می شدند. مقبره توتانخامون، توسط یک باستان شناس و مصر شناس انگلیسی به نام هوارد کارتر در ۱۹۹۲ در دره پادشاهان کشف شد. کشف مقبره دست نخورده توتانخامون یکی از اخبار اصلی در ۱۹۲۰ بود و علاقه مردم را به مصر باستان افزایش داد. توتانخامون به زودی به معروف ترین فرعون مصر تبدیل شد و بین مردم مدرن به “پادشاه توت” معروف شد.

 

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
مصطفی خادمی

با سلام . در متن امده که تاریخ کشف مقبره توتانخامون ۱۹۹۲ بوده که تاریخ واقعی ۱۹۲۲ میباشد .با تشکر