۵ تاکتیک نظامی موثر در روم باستان!

تاکتیک های نظامی به طور مداوم در طول تاریخ تکامل یافته، اما این رومی ها بودند که تاکتیک های نظامی پیشرفته را به دنیا ارائه کردند. ارتش روم یگان های جنگی متفاوتی داشت. آنها نه تنها  روش های خود را به کار می گرفتند بلکه از سایر سلاح ها و تاکتیک های موجود استفاده می کردند. موفقیت های آنها در میادین جنگ نشان دهنده نوآوری های تاکتیکی آنها می باشد. با تاریخ ما همراه شوید تا ۵ تاکتیک نظامی موثر در روم باستان! را یاد بگیرید.

 

۱.خط سه گانه

خط سه گانه ارتش روم
خط سه گانه ارتش روم

این یک سبک یونانی بود که رومی ها آن را به کار گرفتند. تشکل ها بر اساس رتبه های نظامی ساخته می شدند. خط اول از سربازان کم تجربه، بعد از آن مقامات و خط سوم سربازان با تجربه قرار می گرفتند. جلوی همه آنها سربازان جدید تازه به کار گرفته شده قرار می گرفت و وظیفه آنها حمله به دشمنی بود که به آنها نیزه پرتاب می کرد.امتداد این سه خط گاهی به بیش از یک مایل می رسید. بین آنها فاصله هایی وجود داشت که در صورت نیاز سربازان بتوانند به راحتی به عقب بازگردند.


۲.آتش یونانی

آتش یونانی
آتش یونانی

این یک سلاح جنگی دیگر بود که در قرن هفتم ب.م توسط رومی ها توسعه یافت. گفته می شود این سلاح توسط یک مهندس سوریه ای، به نام کالینیسوس ساخته شد که از یک مایع آتش زا استفاده میکرد و هنگام شناور شدن روی آب میتوانست آتش بگیرد. آتش یونانی مثل بمب آتش زا مدرن عمل می کرده و بسیار ویرانگر بود و ترس در دل دشمن می انداخت. مهمترین ویژگی آتش یونانی این بود که موقع تماس با آب شعله ور می شد. این روش به طور گسترده ای در جنگ های روم به آنها کمک کرد.


۳.ارتش جان پناه

ارتش جان پناه
ارتش جان پناه

این ارتش جان پناه  یک دیوار دفاعی بود که از سربازان رومی تشکیل می شد و سپرهایشان را بالای سر یا جلوی صفوف می گرفتند. این یک استراتژی خط مقدم بود که توسط لژیونرها در طول جنگ استفاده می شد. این یک روش دفاعی بود که به پیاده سواران رومی امکان می داد تا دربرابر کمانداران از خود محافظت کنند. آرایش جنگی جان پناه های رومی استاندارد نبود ولی در شرایط خاص جنگی استفاده می شد تا سربازان خطر را از خود  دور کنند.


۴.سنگ افکن

منجنیق
منجنیق

منجنیق یا سنگ انداز، اسلحه ای باستانی بود که برای پرتاب اشیا بدون نیاز به مواد منفجره استفاده می شد. در ابتدا این منجنیق ها ، سنگ های ۵ تا ۱۲ کیلوگرمی را پرتاب می کردند و بعد به توان آن افزوده شد و تا ۵۰ کیلوگرم را میتوانستند پرتاب کنند. این تاکتیک جنگی باعث پیروزی رومی ها در جنگ های متعدد شد.


۵.پل پونتون

پل پونتون
پل پونتون

پل پونتون یک اختراع کاملا رومی نبود و مثل سایر تاکتیک ها از کشورهای دیگر الهام گرفته شده بود. قبل از آنها ایرانیان و چینی ها از این روش برای پیروزی در جنگ استفاده می کردند. از قایق های سبک وزن برای استقرار این پل های شناور استفاده می شد. رومی ها این اختراع را طبق اهدافشان تغییر دادند و از این تاکتیک در جنگ ها بسیار بهره بردند.

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها