آیامی دانید تغذیه نوزادان ماقبل تاریخ چه بود؟

شواهد تازه به دست آمده نشان می‌دهد که نوزادان دوران ماقبل تاریخ در بیش از ۳ هزار سال قبل با شیر حیوانات که در بطری ریخته شده بود، تغذیه می‌کردند.

باستان شناسان به نشانه‌هایی از چربی حیوانات در ظروف گلی باستانی دست یافته‌اند که بینشی بی‌سابقه از تغذیه نوزادان در عصر آهن و برنز ارائه می‌دهد.

این کشف نشان می‌دهد که احتمالا از شیر حیوانات به عنوان مکمل غذایی برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کردند، استفاده می‌شده و به رشد کودک هم کمک می‌کرده. نوع این شیر نامشخص است، اما احتمال می‌رود که شیر بز یا گاو بوده.

دکتر جولی دون از دانشگاه بریستول می‌گوید که این اولین شواهد مستقیمی است که نشان می‌دهد نوزادان دوران ماقبل تاریخ چگونه تغذیه می‌کردند. به گفته دکتر دون این عمل احتمالا باعث افزایش باروری هم شده باشد.

او افزوده: “خیلی خوب است که پنجره‌ای به گذشته داشته باشیم، به این که مادران و خانواده‌ها در چندین هزار سال پیش، چگونه با بزرگ کردن کودکان سرو کله می‌زدند. ”

“واقعیت این است که پی بردن به تغذیه نوزادان انسان با شیر حیوانات به معنای آن است که اساسا زنان در دوران ماقبل تاریخ نوزادان زیادی داشتند که منجر به افزایش بسیار زیاد جمعیت شده و ما را در مسیر شیوه‌ای که اکنون زندگی می‌کنیم، قرار داده است.


ظروف کوچک پیدا شده در گور‌های نوزادان عصر برنز و آهن در باواریا احتمالا برای تغذیه نوزادان و کودکان کوچک با شیر حیوانات استفاده می‌شده
حدود ۷۰۰۰ سال پیش در اروپای دوران نوسنگی (Neolithic Europe)، سبک زندگی بشر دچار تحولات جدی شد. شیوه زندگی و امرار معاش از طریق شکار با پرورش محصولات و اهلی کردن حیوانات از بین رفت.

بشر حدود ۶ هزار سال پیش مصرف لبنیات را شروع کرد، اما اطلاعات بسیار کمی درباره نحوه تغذیه نوزادان دوران باستان وجود دارد.

شواهد گذشته نشان می‌دهد که احتمالا به نوزادان در دوران ماقبل تاریخ پس از شش ماه نوعی غذای کودک به همراه شیر مادر داده می‌شد، اما رژیم غدایی نوزادان ناشناخته است.

باستان شناسان برای یافتن پاسخ به سراغ ظروف سرامیکی رفتند که قدمت آن‌ها بیش از ۵۰۰۰ سال است. آن‌ها محتویات سه “بطری” کوچک را که به همراه نوزادانی در گو‌رهایی از عصر برنز و آهن (بین ۱۲۰۰ و ۴۵۰ قبل از میلاد مسیح) دفن شده بودند، آزمایش کردند. اثر انگشت مولکولی نشانه‌هایی از چربی محصولات حیوانی از جمله شیر تازه را نشان داد.

کودک مدرن و ظرف بازسازی شده ماقبل تاریخ
دادن شیر به این روش خطرات مخصوص به خود را داشت، با توجه به این که تمیز کردن این بطری‌ها دشوار بود و احتمالا نوزادان در معرض آلودگی قرار می‌گرفتند. اما تغذیه نکردن کودکان از شیر مادر احتمالا بر میزان باروری و افزایش جمعیت در این دوران تاثیر داشته است.

شون هالکرو، از دانشگاه اوتاگو نیوزیلند بر ضرورت انجام تحقیقاتی بیشتر برای دستیابی به تاثیرات شیر حیوانات به عنوان غذای نوزاد تاکید کرده است.

“چنین دانشی به همراه مطالعه شواهد مربوط به بیماری‌ها در افراد، احتمالا می‌تواند در درک بیشتر اهمیت شیر حیوانات در زندگی کودکان دوران باستان کمک کند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها